Bossen, bulten en bochten - Reisverslag uit Bjerka, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Bossen, bulten en bochten - Reisverslag uit Bjerka, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Bossen, bulten en bochten

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

27 Juli 2015 | Noorwegen, Bjerka

Het heeft niet de hele nacht geregend, dat is een vorm van positief benaderen. We laten de mover zijn werk doen om de caravan van de verzopen plek af te rijden. Dat gaat niet snel maar met de afstandsbediening kun je wel heel precies sturen. In de navigatie staat de camping in Korgen. Dit is de eerste van het rijtje dat we gaan controleren. Bij vertrek is het vrijwel droog (weer positief benaderd!) en het is 11gr.

Onderweg verandert het landschap, de grote boerderijen maken plaats voor kleine hutjes op kale vlaktes. Eerst zijn het weilanden met koeien of schapen, later vooral veel bossen. De weg slingert of zoals Erik zegt: de weg is organisch. De weg leeft, er zitten namelijk veel scheuren in het asfalt en we gaan bult op bult af, slingerend langs de oever van een rivier of langs de oever van een fjord. Jammer dat het zo’n grauwe boel buiten is, het is onderweg harder gaan regenen, we gaan van miezeren naar hele dikke druppels (en heel veel).

Vaak is de weg zo smal dat er niet eens een middenstreep is. Gelukkig is het ook niet erg druk. Af en toe moeten we wachten omdat we niet tegelijk met tegenliggers op een brug passen. Soms rijden we wel erg vlak langs de vangrail (vaak is die er ook niet). We rijden door dorpjes, langs kuddes schapen die in de berm grazen en vooral langs water. Bij Korgen slaan we af naar de camping. Dit is een ‘onbemande’ camping, in Nederland is dat, denk ik, onvoorstelbaar. Bij de ingang staat een hutje met een brievenbus. Daar hangt een kastje bij met enveloppen en een soort instructie. Je stopt het geld voor het overnachten in de envelop, schrijft je naam en kenteken van de auto erop en dat doe je in de brievenbus. Job done. Als je in een hut wilt overnachten kan dat ook. Daarvoor geldt een ander tarief maar de sleutels hangen bij de hut. Alles op goed vertrouwen. De regen komt met bakken uit de lucht als we aankomen bij de camping en we trekken een sprintje naar het toiletgebouw. ACSI heeft gevraagd of we willen checken hoe de sanitaire voorzieningen voor invaliden zijn. We laten in de brievenbus bij de ingang een brief achter met de jaarsticker voor de controle.

Op naar de volgende camping. We rijden naar Bjerka en checken in bij Bjerka Camping. Ook hier een verzopen veld vol hobbels en we maken een rondje om een vlak en redelijk droog stuk uit te zoeken. Dat doen er meer want de andere caravans en campers staan schots en scheef op het veld. De receptie is bemand tussen 17 en 23 uur en we spreken af met de eigenaar om 18 uur. We nemen het formulier door, verzamelen wat handtekeningen, delen de sticker uit en verwerken dan e.e.a. in onze administratie. De eigenaar is vriendelijk maar druk en dus houden we hem niet langer op dan nodig.

In de caravan wacht een grote schaal verse zalm die gebakken wil worden. Al snel kunnen we ‘aanvallen’, de zalm met ravigote saus smaakt uitstekend. Na het eten bekijken we de informatie van de campings die we morgen en overmorgen gaan bezoeken. Bij de eerste staat vermeld dat die lastig toegankelijk is voor grote combinaties. Nou verbeelden we ons niets maar wij vinden onze auto plus caravan toch wel een beetje een grote combinatie. Dus gaan we veld verkennen. De camping ligt op dertien kilometer van Bjerka, heel idyllisch op een soort schiereiland. Als we van de E6 afslaan komen we direct bij het kritieke punt. We moeten over een brug over een spoorlijn en direct ervoor en erna een bijna haakse bocht maken. Dit is met de auto al lastig dus het besluit is snel genomen: hier gaan we morgen met caravan niet naar toe. We parkeren bij de receptie en Erik maakt een afspraak voor morgen. Dan rijden we er zonder caravan nog een keer naar toe. Nu doen we alvast een rondje over de camping. Dat is snel gemaakt want het is een camping met maar 20 plekken. Die worden bezet dor kleine campers en mensen met tenten. Er zijn ook veel hutten voor de verhuur. De ligging aan zee en het uitzicht over de fjord is grandioos. Zeker nu het opgehouden is te regenen. Een echte camping voor vissers.

Terug zien we dat de zon tevoorschijn komt. Ook hier komt dus na regen zonneschijn maar het is inmiddels wel 21.00 uur. We rijden in Bjerka eerst richting water om een foto te maken en daarna gaan we terug naar de caravan. Die ligt zelfs te baden in zonlicht! Wel zo prettig dat het hier niet donker wordt, kunnen we vanavond nog lang genieten van de zon!!!

• 27 Juli 2015 - 22:30

Berry:

Hoi Marilien en Erik,

Mooi verslag weer om te lezen. Wat een toestand met die slechte wegen en ook nog zo smal. Wel fijn dat het bijna niet donker wordt en dat de zon is gaan schijnen. Hopelijk blijft het zo. Voor nu nog een fijne avond.

Groet,

Berry (en Henny en Reinier)

• 27 Juli 2015 - 23:11

Rinnie:

Hoi Marilien en Erik,
    ben net terug van mijn Ems-fietstocht en heb even het hele verslag vanaf het begin gelezen. Jullie beleven weer van alles. Leuk om te lezen. Mooie foto van het Wilgenroosje.
    Veel plezier en hopelijk ook meer zon en minder regen.
    Groet, Rinnie

• 28 Juli 2015 - 12:19

Ronald:

Wat een mooie foto's weer. mooi uitzicht vanaf de camping. de foto met het bootje op het meer in avondstemming, typisch scandinavisch, oftewel moooooi

• 29 Juli 2015 - 00:00

Marlous:

Yess de eerste poster waardige foto is binnen! :D Wat lijkt me dat heerlijk kamperen met zo'n uitzicht zeg! Doet me denken aan Hedevikken, toen stonden we ook zo aan een meer, en een berg(je) ernaast.. De wegen zijn zeker organisch, wat een woordenschat heeft mn vader toch haha! Een flinke dosis positiviteit staat jullie ook goed, leest weer lekker.. Het regent hier, ga denk ik maar op zolder zitten met een kop thee om dat vakantiegevoel te ervaren :) XXX vi hors!