E6 - Reisverslag uit Ringebu, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu E6 - Reisverslag uit Ringebu, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

E6

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

25 Juli 2015 | Noorwegen, Ringebu

Er wordt voor vandaag in Nederland en Duitsland zware storm voorspeld. Gelukkig hebben wij daar vannacht geen last van gehad. Keurig volgens schema meren we om 9.15u aan in Göteborg en al snel mogen we naar buiten. We hebben vandaag na het ontbijt nog even een frisse neus gehaald aan dek maar het was vooral een ‘natte’ neus. Het regent en ‘de auto zegt’ dat het buiten 12 graden is. Wat een verschil met het korte-broeken weer van gisteren. De navigatie staat ingesteld op Lillehammer in Noorwegen. Misschien stoppen we iets eerder, misschien iets later maar het wordt de hele dag rijden op de E6.

Al snel hebben we de stad achter ons gelaten en ook best snel wordt het buiten 15 graden en wordt het droog. In Zweden is dit deel van de E6 vierbaans, in Noorwegen voor een deel. Het is niet erg druk en we schieten lekker op. Tegen twaalf uur gaan we op zoek naar een M (acDonald) met een ruim parkeerterrein want we hebben zin in koffie. Dat valt tegen, voldoende BurgerKings maar met van die parkeerterrein waar auto’s met caravan zich klem rijden. Dan maar eerst tanken en daarna verder zoeken. Ik zie een bord waarop Nordby wordt aangegeven vergezeld van een ‘winkelwagentje’. Ik ‘ruik’ (zo noemden we dat vroeger als we met Marlous en Tim onderweg waren) een grote winkel en dat vind ik wel een leuke onderbreking. We gaan de E 6 af en dan blijkt dat het winkelcentrum van Nordby niet vlak naast de E6 ligt. We rijden over een landweg(getje) naar Nordby, dat is 8 km. over de slingerweg. We vinden de grote winkel waar het parkeerterrein immens is maar ook bomvol. We zitten vlak aan de grens met Noorwegen en het lijkt erop alsof het hier voordeliger inkopen doen is. We tanken en gaan dan maar weer verder, op weg naar de E6. Koffie houden we tegoed. Na een paar kilometer draaien we de snelweg weer op en komen zo bij de brug bij Svinesund.

Hier is de grens met Noorwegen en we sluiten aan bij een file. Er wordt waarschijnlijk een actiedag gehouden want iedereen moet de weg af, stapvoets rijden en af en toe wordt er iemand (een toerist) uitgehaald en gecontroleerd. Wij mogen door en draaien daarna de E6 weer op. We waren van plan om een stukje binnendoor te rijden om de ring bij Oslo te vermijden maar de weg die we zoeken wordt niet op de borden aangegeven. De vierbaanswegen in Noorwegen zijn bijna allemaal tolweg en je kunt de tol niet overal (of eigenlijk bijna nergens) met contant geld betalen. Het kenteken wordt tijdens het rijden gefotografeerd en de afrekening volgt dan later. In ons geval via de creditcard want Erik heeft ons aangemeld bij Autopass. Dat werkt prima en als je het zou willen kun je ook nog de foto’s opvragen. Dat nodigt uit om ‘leuk’ te kijken bij de flitspalen  .

We rijden Lillehammer voorbij en draaien net voor Ringebu de weg af naar Elstad Camping, gelegen tussen de rivier Mjosa en de E6. Prima als overnachtingsplek. Als de poten zijn uitgedraaid en de stroom is aangesloten gaan we boodschappen doen in Ringebu. Net voor het dorp wordt een Stavkirke aangegeven en daar rijden we eerst naar toe. Als we bij de kerk staan komt deze locatie ons bekend voor. Hier zijn we vast jaren geleden al eens eerder geweest. We maken een rondje om de kerk. Deze Stavkirke is gebouwd in de 13e eeuw, bij opgravingen zijn munten e.d. gevonden waaruit zou blijken dat er al rond 1100 op deze plek een kerk gestaan moet hebben. De kerk ruikt heerlijk, dat zal vreemd klinken voor mensen die niet weten hoe een houten Stavkirke ruikt maar mensen die het wel een Stavkirke van dichtbij hebben gezien, weten precies wat ik bedoel. Het is een lucht van verbrand hout.
Na de boodschappen rijden we terug naar de camping. Het is nog even wennen en zoeken naar de spullen want we zijn vorig jaar niet met de caravan op pad geweest. En dan is het tijd voor foto’s inladen (nog niet zo veel), de dag beschrijven, kijken naar de route voor morgen en lekkere ‘eigen’ koffie drinken.

Het is nu half tien en nog redelijk licht buiten. Het begint zachtjes te regenen, dat klinkt zo gezellig op het dak van de caravan. Echt ‘slaapweer’ vinden wij.

Op deze camping hebben we geen internet, daarom proberen we het verhaal van gisteren en dat van vandaag zo te plaatsen via onze eigen verbinding. Foto’s zullen dan later worden toegevoegd.

Trusten alvast, groeten vanuit Ringebu.

• 26 Juli 2015 - 00:44

Melissa Tim En Noa:

Een natte neus op de boot , klinkt verfrissend ! Hier was het vandaag Indd erg stormachtig.
    Grote takken en bomen over de weg en een erg natte boel.
    Gelukkig is alles heel en glimt de net gepoetste auto van Tim nog ;-)
    Wat slaapt dat heerlijk he met de regen .. Zo sfeervol altijd .

Trusten !! Kusje van Noa

• 26 Juli 2015 - 12:08

Chantal:

Gelukkig verliep deze dag voorspoediger. Enne ik weet precies welke geur je bedoeld bij de Stavkirke ;) Veel plezier en de foto's houden we tegoed!

• 26 Juli 2015 - 20:05

Ronald:

Jullie weer lekker nasr het mooie hoge noorden. Mooie foto's. Heerlijk dat mooie noorwegen.

• 26 Juli 2015 - 23:22

Marlous:

Super! Jij schrijft net nadat ik iets heb gedacht... Zo doet mijn neus het ook nogsteeds prima voor dat soort gelegenheden en toen je bij de stavk. aankwam rook ik het al gelijk! Volgens mij is mijn laatste met jullie samen in skansen geweest :) Fijn weer wat te lezen, met de nodige plaatjes erbij. Ben benieuwd nar de belevenissen van vandaag :) XX