Vertrek - Reisverslag uit Kiel, Duitsland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Vertrek - Reisverslag uit Kiel, Duitsland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Vertrek

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

24 Juli 2015 | Duitsland, Kiel

Boven dit eerste verslag zouden we ook ‘stress’ of ‘chaos’ kunnen zetten want het ging niet ‘van een leien dakje’.

Tot aan het vertrek ging alles volgens plan. Caravan en auto zijn keurig ingepakt, kogeldruk van de caravan is precies 75 kilo (ideale druk), zonnebrillen bij de hand en ga zo maar door. We drinken eerst nog even heel relaxt koffie, we hebben immers tijd zat. Vandaag hoeven we alleen maar naar Kiel te rijden, volgens de navigatie is dat 466 kilometer. De boot vertrekt om 19.15u en we kunnen eventueel tot een half uur voor vertrek inchecken. Gisteren zei ik het nog een paar keer, op deze route naar het noorden is het bijna nooit druk………

Goed terug naar het vertrek, we rijden weg om half elf, dakje open, foto maken van de caravan en daar gaan we richting A1. We rijden zonder oponthoud Duitsland in, tot ongeveer tien kilometer voor Osnabrück. Daar krijgen we te maken met de eerste file vanwege wegwerkzaamheden. De vaart gaat eruit en we sukkelen door tot aan de afslag naar de A7 richting Bremen/Hamburg. We hebben een Duitse verkeerszender aan en de muziek wordt zeer regelmatig onderbroken voor meldingen. Daar zitten hele leuke tussen: bijvoorbeeld een waarschuwing voor een op een B-weg lopende landschildpad of voor een paar herten op de A7 maar dan gelukkig op een stuk waar wij dan net voorbij zijn. Maar ook een paar met vertragingen, als gevolg van ongelukken en vooral als gevolg van wegwerkzaamheden. Voor Bremen komen we stil te staan, tussen Bremen en Hamburg rijden we langzaam en net voor Hamburg is de afslag die wij moeten/willen nemen afgesloten. Gelukkig staat er een alternatieve route aangegeven maar we zitten ondertussen ook flink te rekenen: hoeveel kilometer nog, wat rijden we tot nu toe gemiddeld en hoe laat zijn we dan bij de boot. We maken een pitstop om te tanken en rijden zo snel mogelijk weer verder. Gelukkig valt het mee met de drukte in de Elbe-tunnel, Erik heeft de beste tunnelbuis gekozen blijkt. Na de tunnel is het normaliter gedaan met de drukte maar dit keer helaas niet. We moeten nog een keer kiezen voor een rechter (brede) of linker (smalle) rijbaan en Erik kiest links. Een paar auto’s voor ons kiest een vrachtwagenchauffeur ook voor links en Erik zegt “als die past, passen wij ook”. En dat blijkt te kloppen. Het is de beste beslissing van de hele dag. Rechts staat volkomen stil met mensen naast de auto. Wij rijden er met 60 km/u langs.

Zo komen we bij de splitsing Flensburg vs Kiel en we rijden richting Kiel. We hebben berekend dat we rond kwart over zes zullen aankomen. Dat betekent dat we een half uur over hebben. We halen opgelucht adem en rijden rustig verder. In Kiel moeten we een deel door de stad om bij de Schwedenkai uit te komen waar de boot ligt aangemeerd. Ik maak nog een foto terwijl we langs de boot rijden. Er staat een medewerker te zwaaien, we moeten doorrijden naar de check-in gebaart hij. Dat doen we en Erik geeft onze ‘barcode’ af. Ik maak een foto van de navigatie voor ik die uitzet. Het is 18.14u als we de pasjes voor de hut krijgen en de boot op mogen rijden. Achter ons komt nog een Nederlander die ook puffend de auto uit komt. “We hebben het gehaald”, zegt hij. Inderdaad is onze reactie.

We pakken onze tas met spullen voor het overnachten en gaan dan op zoek naar onze Skylight de Luxe hut op dek 11. Dat is het hoogste dek, wel zo handig want we hebben drie dakramen en daar zouden we geen plezier van hebben als er nog een dek boven zou zitten……(geintje). We worden opgewacht door twee hostessen want onze hut zit in het VIP deel van de boot. Dat betekent onbeperkt koffie, thee en water gedurende de reis. We zijn wel toe aan een kop koffie en we kiezen een smaakje uit het Nespresso assortiment. Onderweg hebben we ons geen tijd gegund om een kop koffie te drinken. We hebben energie muffins gegeten, die kwamen wel heel erg goed van pas. Als we net in de hut zitten horen we diep onder ons gebrom van de motoren. We gaan zo naar buiten maar eerst even ‘bijkomen’, de koffie is lekker.

Als we naar buiten gaan, om tien voor zeven, zien we tot onze verbazing dat we al meters van de kant af zijn. We zijn al vertrokken!! Terug in de hut kijken we onze papieren nog eens goed na………..we zien tot onze schrik dat we steeds zijn uitgegaan van de verkeerde vertrektijd. Uiterste inchecktijd was niet 18.45 (de echte vertrektijd) maar 18.15. Dat betekent dat we 1 minuut voor sluiting bij de boot waren. Ik ben blij dat ik dat onderweg niet heb geweten. We hadden nergens tijd kunnen besparen en wat had het een stress gegeven als we het wel hadden geweten.

We zijn vooral opgelucht, nemen nog een kop koffie en kijken even tv in onze hut. We hebben een tafelreservering voor het buffet van 20.30u. en we hebben wel trek gekregen. Aan tafel 40 eten we vlees (Erik) en vis (ik) en zien we het buiten langzaam donker worden.

Ps. De boot vaart zo geruisloos dat ik zelfs niet zeeziek word. Achteraf gezien hebben we deze dag wel erg veel meevallers.

Onze reis is begonnen. Gute Nacht Freunde.

• 25 Juli 2015 - 22:06

Alice Jonker:

Een spectaculaire start dus. En dat voor jullie als ervaren reizigers. Jullie hebben nog mazzel gehad dat je geen last had van de zomerstorm.
    Een goede reis verder en veel genieten. Ik ga het weer heerlijk volgen.
    Groetjes,
    Alice

• 25 Juli 2015 - 22:08

Alice:

Logisch dat je geen last had van de storm. Ik zie nu dat jullie gisteren al zijn vertrokken.

• 25 Juli 2015 - 22:46

Berry:

Hoi Marilien en Erik,

Dat is zeker een zenuwachtige situatie geweest. Denk dat ik daar niet tegen had gekund. Vooral al die opstoppingen, wegopbrekingen en etc. Dan is de route de Soleil wel heel anders. Wel fijn dat je kunt ontspannen op de boot en helemaal fijn dat je niets merkt van het varen. Zeeziek lijkt mij niet fijn. Veel plezier met de heenreis.

• 26 Juli 2015 - 00:37

Melissa Tim & Noa:

Wowwww wat een achteraf gezien mega spannend begin van de reis hihi oepsie wat zou
    dat een zure bom zijn geweest als jullie de boot weg zagen varen .
    Wat heerlijk zon hut met 3 dakramen en nog VIP ook .. Neem het er maar goed van .
    En groot geluk dat je niet zeeziek werd moeders , zou t dan toch ook wat voor mij zijn ?

Xxxx van ons 3

• 26 Juli 2015 - 08:17

Marlous:

oh mensekinders wat een belevenissen weer! Als dat wat zegt over de rest van de vakantie word t leuk lezen haha! :D Super ook niet zeeziek, heerlijk! Geniet ze, dat doe ik met lezen en wij met plaatjes kijken!

Puss o kram! XX

• 26 Juli 2015 - 12:00

Chantal:

Jee zeg, een begin van de vakantie om nooit te vergeten. Wat een spanning zeg. Maar gelukkig is het goed afgelopen. En fijn dat je niet zeeziek bent. Hopelijk verloopt de rest van jullie vakantie soepeltjes. Fijne vakantie! Groetjes Chantal