Ouranoupoli - Reisverslag uit Ouranoupolis, Griekenland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Ouranoupoli - Reisverslag uit Ouranoupolis, Griekenland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Ouranoupoli

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

24 Augustus 2014 | Griekenland, Ouranoupolis

Eerst even een aanvulling op het blog van gisteren en de blauwe jurk. Ik was zo slim om die voor het dragen nog even te wassen omdat ik de indruk had dat er wat veel verf was gebruikt. Net als vroeger een spijkerbroek eerst een paar keer gewassen moest worden omdat je anders blauwe benen en handen had....vroeger dus. Ik heb (natuurlijk) een klein flesje wasmiddel mee en ik heb de jurk gewassen in de nieuwe witte wasbak in de badkamer van onze 'superior studio'. Al heel snel was de wasbak blauw en waren mijn handen blauw. De wasbak heb ik schoon gekregen, van mijn handen ging het lastiger af. En de jurk is nog steeds blauw.

Vanmorgen zijn we naar Ouranoupoli gelopen, heen en terug ongeveer vier kilometer. We hebben wat winkeltjes bekeken (om even uit de zon te zijn), een geocache gevonden, over de pier gelopen en toen waren we wel toe aan koffie. Uit de hoeveelheid terrasjes hebben we gekozen voor een warme bakker. Aan de rand van het terras konden we nog iets profiteren van de wind. We hebben freddo cappuccino besteld en Erik heeft in de winkel gebak uitgezocht. Helaas had de serveerster ons verkeerd begrepen en kregen we warme cappuccino, die was ook lekker.

In Ouranoupoli staat het kantoor waar je je visum voor Mount Athos op kunt halen. Verder zijn er veel restaurants en souvenirwinkels, vooral met iconen. In reisgidsen krijgt het stadje nauwelijks een vermelding, wordt alleen beschreven dat je hier of op de boot kunt stappen naar Mount Athos (als je man bent met een visum of monnik) of op de boot om vanaf 500 meter vanaf de kust te kijken naar Mount Athos en de vele kloosters en woningen. We zijn van plan dat morgen te doen, die excursie dus hè want Erik heeft niet een aanvraag voor een visum ingediend.

Nu alleen duimen dat het morgen goed weer is (geintje!!) en dat er niet teveel wind staat zodat ik zeeziek wordt (geen geintje!!). Ik neem voor alle zekerheid wel tabletten mee. Als we geluk hebben schijnen we onderweg ook dolfijnen te kunnen zien.

Zo als te lezen is, was het vandaag een echte rustige dag. We zijn 's middags nog naar zee afgedaald. Er gaat een zandpad bult af, hier net aan de overkant van de weg. Binnen vijf minuten sta je dan in een schitterende baai. Je kunt vanaf het strand de boten zien aanmeren bij de pier in Ouranoupoli, er gaan regelmatig boten naar één van de eilanden hier voor de kust. Een retourtje kost € 5,00. Misschien gaan we daar ook nog naar toe want er is een geocacher die daar een aantal containertjes heeft verstopt.

Nog even een nabrander. De eerste foto, het drieluik, is van een prefab kapelletje. Voor wie interesse heeft om er één achter in de tuin ofzo te laten plaatsen: we hebben een folder meegenomen. We dachten dat het een oud kapelletje was maar de folders op de 'kansen' maakten duidelijk dat we in een soort 'modelkapel' waren. Weer buiten zagen we dat er nog want andere formaten op het grondstukje stonden. Dus...........

tot morgen, groeten!

• 25 Augustus 2014 - 08:35

Mau:

Een prefab kapel.. Ze gaan wel met hun tijd mee! Misschien iets voor aan de hom. ;)
    Joh dat pap geen visum heeft aangevraagd.. Zo n bruin monnikengewaad zal hem vast goed staan, oh maar stel je voor dat er een vrouwelijke vlieg/mug/vogel met hem meekomt.. Levensgevaarlijk!
    Ben benieuwd naar de excursie, hoop op goed weer enn geen golven maar wel dolfijnen voor jullie! XxM

• 25 Augustus 2014 - 13:39

Mariska:

Wat een geluk dat je de wastafel nog schoon kreeg na het wassen van je jurk.
    Krijgen we de volgende keer een foto te zien van het exemplaar?
    Heerlijk die gevulde rustdagen. Door excursies te maken zie je wel veel dingen terwijl jullie zelf ook altijd al goed voorbereid zijn.
    Mooie foto's weer en lekker opfrissen in de zee. Geniet er goed van.
    Kijk weer uit naar de volgende belevenissen.