Vooral Aristoteles - Reisverslag uit Ouranoupolis, Griekenland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Vooral Aristoteles - Reisverslag uit Ouranoupolis, Griekenland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Vooral Aristoteles

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

29 Augustus 2014 | Griekenland, Ouranoupolis

Na weer een nacht met veel wind blijft vanochtend de zon achter wolken. Het ziet er uit alsof het gaat regenen. Het is niet koud, ongeveer 28gr. volgens het uithangbord bij het restaurant iets verder op. We vinden het geen strandweer en Erik bedenkt een alternatief. We rijden naar Olympiada waar vlakbij opgravingen te bekijken zijn. Hier ligt het oude Stagira, geboorteplaats van Aristoteles.

Tijdens de rit stoppen we op een aantal uitzichtpunten, de weg loopt namelijk grotendeels hoog boven de kust. Vooral het deel tussen Stratoni en Olympiada is mooi 'bochtig'. Volgens de borden zou je er 90 mogen rijden maar wij vinden in de Fiësta 50 al genoeg. Bij Stratoni rijden we nog even naar het strand. De golven zijn flink maar verder vinden we het een vieze boel. In Olympiada wonen, volgens onze reisgids, slechts 650 inwoners en het wordt voornamelijk bezocht door Grieken. De gids is uit 2012 en mogelijk is de situatie sindsdien veranderd. Wij zien 'vette wagens' met voornamelijk Bulgaarse kentekens. In Olympiada lopen gaan we lunchen, op een terras maar zonder zon. Die wil er vandaag nog niet goed doorkomen.

Na de lunch parkeren we de auto bij een toegangshek waarachter, gratis, de opgravingen van het oude Stagira te bekijken zijn. We lopen er een paar uur rond. Op een paar borden staan verklarende tekeningen en wat tekst, voor de rest is het vooral de eigen verbeelding laten werken. Twee jaar geleden zijn we deze opgravingen gepasseerd op weg naar een camping verder naar het noordoosten. Toen viel ons een soort Chinese Muur op. Daar lopen we nu langs en over en natuurlijk maken we weer een selfie....

Na deze plek die na de eerste ontdekking van de restanten, de geboorteplaats van Aristoteles wordt genoemd rijden we de bergen in. Er is namelijk ook nog een bergdorp dat Stagira heeft en zij dachten de geboorteplaats te zijn van Aristoteles. Maar nu is dus bewezen dat het bergdorp 'het niet is' en daar balen ze van. In een park in het dorp hebben ze, of eigenlijk hadden ze die al, een groot standbeeld van A. opgericht. En ik vind het een voorbeeld van omdenken: want wat moet je als je niet langer de geboorteplaats bent, nou nog met zo'n standbeeld? Je kunt gaan zitten balen of je kunt er een grote parkeerplaats bij aanleggen. Entreegeld gaan heffen om het park in te mogen (€ 1 pp), in het park een aantal kunstobjecten plaatsen die interactief zijn. Kortom, je maakt er gewoon wat bijzonders van en toevallig heb je dan ook nog dat standbeeld. We hebben veel schik gehad. Ik zal proberen een filmpje te uploaden waar jullie Erik aan het werk met een object kunnen zien. Hij werd nog net niet het park uitgestuurd. Hopelijk lukt het plaatsen.

Hierna 'in één streep' terug naar Ouranoupoli gereden. Wat gedronken op ons eigen terras/balkon. Geappt met Melissa en Marlous en vervolgens weer de trappen af en naar 'het dorp' gelopen om wat te eten. We hadden weer een andere plek, een ander restaurant en dus een ander terras uitgekozen. Dit keer vlakbij de pier en de toren. Nog een mooie foto gemaakt van de zonsondergang en toen gaan eten. Komt er, terwijl we ons bord half leeg hadden, een vrachtwagen voorbij om verderop wat af te leveren. Knalt de uitlaat precies ter hoogte van onze tafel op het terras........stinken!!!! We hebben onze borden niet leeg gegeten.

Daarna weer 1.4 km lopen terug naar het Pansion, trappen op, schoenen uit, airco aan (buiten zijn vandaag veel muggen) en laptop aanslingeren. Verhaal schrijven, foto's uitzoeken en dan alles plaatsen. Voor morgen is het programma al bekend: één van de campings heeft gevraagd of we terug willen komen omdat ze nog informatie willen omtrent de ACSI Camping Card (vast bedrag kamperen in voor- en naseizoen). Dat doen we dus morgen.

fijne avond nog!

• 30 Augustus 2014 - 15:09

Mariska:

Wat leuk zelf en cache achter laten. Krijgen jullie daar dan bericht van als iemand die gevonden heeft?
    de video is goed gelukt is begreep alleen niet goed wat de bedoeling was, moesten de kogels op 1 rij komen, daar ben je dan wel even mee bezig.
    Jammer van het eten dat net die vrachtwagen bij jullie kapot moet gaan.
    Op de foto's zie ik toch veel zon, even een dagje minder is ook wel lekker en jullie hebben het droog gehouden (misschien niet van het lachen).
    Hier gaat alles goed, druk met werk en rené begint maandag bij een nieuwe baas, Talen. Het is in ieder geval tot einde van het jaar maar de verwachting is zeker langer. Het is hetzelfde werk als wat hij bij de Bam deed en is in Nijmegen. De kinderen beginnen maandag weer met school, Het 'gewone' leven begint weer.
    Vanaf deze kant nog heel veel plezier.

• 30 Augustus 2014 - 19:04

Mau:

Kalispera!
    Oei daar gaat jullie "rust", weer hard aan t werk morgen haha!:D
    Voor de verandering ook best lekker zo n dagje lijkt me. Paps heeft t goed yitgezocht! Geweldige selfie van jullie, heeeel lief!
    Werkze morgen, oh nee dat.is vandaag.. Haha duss update ons! Xxx M