Verder naar het Noorden - Reisverslag uit Ballangen, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Verder naar het Noorden - Reisverslag uit Ballangen, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Verder naar het Noorden

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

31 Juli 2015 | Noorwegen, Ballangen

Vandaag voor ons doen vroeg vertrokken vanuit Fauske. Gelukkig valt het mee met het weer, het miezert maar een heel klein beetje. Heel veel kilometers is het zelfs droog! Dat komt doordat er ontzettend veel tunnels in onze route van vandaag zitten. De tunnels zijn max. 5,5 meter breed. Dat lijkt misschien veel maar soms voelt het heel smal, zeker als er een paar vrachtwagens tegemoet komen. We zien erg veel water, de E6 loopt hier langs meren en langs zee. Borden geven aan dat we rekening moeten houden met overstekende elanden en dat doen we dan ook keurig. Ik zit met het fototoestel met telelens op schoot, klaar om ze vast te leggen voor alle lezers van het blog. En natuurlijk voor ons zelf. Helaas, ik heb het toestel voor niks in de aanslag.

Vandaag controleren we een paar campings en bij eentje duurt het bezoek wat langer. De zoon van de eigenaren van Tommerneset Camping vraagt ons of we een rondleiding willen en daarna biedt hij ons ook nog koffie aan. Dat slaan we niet af, ook het rondje over de camping niet. Oma is in de jaren ’60 begonnen met toeristen hun tentje te laten opslaan op een grasveld bij haar boerderij. Dat is nu uitgegroeid tot een mooie camping met een directe ligging aan een meer en op ongeveer 100 meter ligt een fjord. Dit is een camping waar we ons prima langer zouden vermaken. Er worden kano’s verhuurd en er zijn wandelingen te maken de bergen in. Mooi ruim opgezet en met aardige eigenaren. We zijn er rond twaalf uur en dat is te vroeg om te stoppen en daarom vervolgen we onze rit nadat we een handtekening hebben gekregen en een sticker hebben geplakt.

Bij Borgnes houdt de E6 op. We moeten parkeren en wachten op een veerboot die ons naar de overkant zal brengen. De boot vertrekt net en we wachten een half uurtje op de volgende. De overtocht duurt ook ongeveer een half uur. We rijden door naar Ballangen waar we de camping gaan inspecteren en ook overnachten. We staan op een heel ruime plek met grind (geen plassen water!) en met zicht op de fjord. Ze hebben hier een deel van het toiletgebouw ingericht voor kleinere kinderen met een bad in de vorm van een zeehond, leuke deurtjes bij de wc’s en lagere wc’s. Bij de receptie is het druk en we spreken met de eigenaar af om om half tien vanavond terug te komen. Hij denkt dat het dan iets rustiger is. Wij lopen nog een stukje door en gaan bij de pizzeria bij het zwembad eten. De medium maat pizza zou wat ons betreft ook XL mogen heten. We zijn allebei heel blij met onze keuzes, ze smaken heerlijk.

Terug in de caravan hebben we tijd voor een kop thee, om te lezen, te schrijven, te breien en om de route voor morgen te bekijken. Ook al zijn de dagen best gevuld, het is relaxen en genieten. En op de camping valt natuurlijk altijd veel te zien. Zo parkeert er nu één zijn caravan bijna in onze voordeur. Tussen onze buren op nummer 54 en ons op nummer 55. Erik gaat het even uitleggen. Hij krijgt de voordeur nog net open…………….het is nooit saai!

• 01 Augustus 2015 - 10:51

Ronald:

Wat een grijze lucht zeg. Maar wat spectaculair die tunnel in aanbouw. Toch past dat grauwe weet daar wel in Noorwegen vindt ik. Heerlijk die rust daar. Gr ronald

• 01 Augustus 2015 - 19:37

Berry:

Jullie hebben weer behoorlijk wat hindernissen ondergaan. Tunnels, wegopbrekingen, veerboot. Wat wil je nog meer. Die weg lijkt inderdaad op de amersfoorsteweg. Mooie foto's verder. O ja, die caravan die bij jullie bijna de voordeur inkwam, hebben jullie dan ook een achterdeur :) Hahaha. Goede reis en een behouden vaart.

Groet,

Berry

• 02 Augustus 2015 - 17:26

Marlous:

Mooi zo in acsi! Geweldig toch dat hout, Noorse vlaggetje.. Kan me voorstellen dat jullie je daar op je gemak voelen. Ook heel prettig dat je ondanks dat de boot net vertrekt, en een half uur later weer een komt. Groter voordeel de caravan, wc en eten etc altijd bij de hand, ideaal. Dacht k net aan, dat als we bij een rastatte oid geparkeerd stonden dat het altijd zo lekker schudde dan, maar dat was vooral bij een pitstop als de poten nog niet uitgedraaid waren. Fotos van de pizza had gemogen, ik kreeg der trek van! Jullie hebben nu even geen internet denk ik, maar hopelijk snel weer! XXX