Weer op het vasteland - Reisverslag uit Fauske, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Weer op het vasteland - Reisverslag uit Fauske, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Weer op het vasteland

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

16 Augustus 2015 | Noorwegen, Fauske

In eerste instantie hadden we, thuis, bedacht dat we de Lofoten vanaf Moskenes in het zuiden zouden verlaten. De reis per ferry van Moskenes naar Bodø (boedeuj) duurt ongeveer vier uur. Na de slechte ervaring van afgelopen maandag op de boot tijdens de walvissafari, hebben we een andere overtocht uitgezocht. Van Svolvaer naar Skutvik (sjuutwiek) duurt iets meer dan twee uur. Nadeel van die overtocht is, hoorden we gisteren van het Nederlandse echtpaar, dat we die overtocht hadden moeten bespreken. We doen niet moeilijk, dan gaan we voor optie drie.

Vanochtend vertrekken we om kwart voor tien en rijden we bij stralend weer ongeveer 120 km. naar het noorden, naar Lødingen. Als we ‘de bocht om komen’ zien we dat de boot er al ligt. Wat hebben we toch weer een mazzel, zeggen we tegen elkaar. Dit is de vakantie van op het nippertje de boot halen. Vandaag gaat dat niet op, de boot doet net de klep dicht en de boeg naar beneden. We zijn nu echt een keertje te laat. Deze boot hebben we gemist. Het voordeel bij deze route is dat er iedere anderhalf uur een boot vertrekt. We staan als nummer één voor de streep en langzaam vult zich achter ons een hele rij. Onze boot vertrekt om kwart over één maar is al om kwart voor één aan het lossen. Als de boot leeg is gaan de mannen in gele jassen op stoeltjes zitten wachten tot het tijd is om weer in te laden. Wij mogen, terecht, als eerste naar binnen. We moeten in de boot eerst een helling op en dan weer af tot we met de voorkant van de auto bijna tegen de achterklep van de boot aan staan. Erik zet voor alle zekerheid de handrem van de caravan erop. We pakken de rugzak en gaan aan boord. De overtocht duurt iets meer dan een uur. Dat is geen straf want we zitten heerlijk aan dek in het zonnetje. We hebben alweer een zomerse dag!

Als de kade in zicht komt gaan we terug naar de auto. Die is zo blij ons weer te zien, het alarm klinkt ons tegemoet. Het zal wel een aardig geschud zijn geweest hier beneden. Als de klep opengaat mogen wij als eerste weer aan land maar Erik is zo beleefd om langs de berm te wachten tot alle ‘gewone’ auto’s voor bij zijn. Inhalen is lastig op de E6 waar we nu weer op gaan rijden en dat zou betekenen dat we ongeveer 100 km een hele file achter ons aan zouden hebben. Dit traject heeft veel klimmen en dalen en op een taaie helling ziet Erik dat het verbruik 1 op 2,5 is. Gelukkig duurt dat maar heel even anders zouden we halverwege een helling eerst moeten tanken. Op dit traject zijn ook erg veel tunnels die meestal niet best verlicht zijn. Op de heenreis was het prettig in een tunnel te rijden omdat het dan even droog was. Nu komen we uit het felle zonlicht een donkere tunnel in en is het even schakelen voor ons voor om wat te zien. Nu we weer op het vasteland zijn, stijgt de temperatuur naar 22 graden. ONGEKEND.

Voor we de boot op gingen (we hadden toch bijna anderhalf uur wachttijd) hebben we koffie gedronken en gegeten. Handig hoor, alles zo bij de hand hebben. We rijden nu door naar Fauske, vanaf de boot is dat ongeveer 165 km. en we gaan naar camping Lundhøgda. De eigenaresse was bij ons eerste bezoek op vakantie en omdat we er nu langs komen kijken we of ze al terug is. De camping ligt aan de weg naar Bodø en die kant moeten we morgen op. Twee vliegen in één klap (of twee muggen). We vinden een mooi waterpas stuk asfalt en zitten al snel naast de caravan in de zon.

Heel lang stil zitten kan niet want we hebben nog een pond verse zalmfilet die gegrild moet worden. Terwijl rechts voor mij en links voor Erik de zon ondergaat en de lucht mooi verkleurd eten wij zonder problemen onze borden leeg. Op de camping is het ondertussen lawaaiig geworden, de ene naar de andere oude auto of verbouwde auto komt het terrein op rijden. De meesten hebben een kapotte uitlaat of een stevige muziekinstallatie aan boord. Er rijdt er ook één rondjes met blauwe verlichting onder de auto. Feestje????

Het antwoord komt morgen.

Ps. Foto’s bij het verhaal van eergisteren zijn aangevuld, bij het verhaal van gisteren geplaatst. Er is ook een filmpje geplaatst bij het verslag van de 15e maar het kan nog even duren voor dat zichtbaar is.

• 17 Augustus 2015 - 21:39

Berry:

Hoi Marilien en Erik,

Weer een partij mooie foto's en wat krapjes in die boot. Past allemaal net. Kijk maar uit: zometeen heb je een extra striping op je auto of caravan. ;)

Die bergen zijn ook schitterend en ik heb het idee dat de wegen in dat gebied ook beter zijn.

Fijne avond verder.

• 18 Augustus 2015 - 22:32

Marlous:

hahahah 1 op 2,5!!! Wat een verbruik! Heel netjes om al die andere auto's der langs te laten, zullen ze je dankbaar zijn geweest.. Die pond zalmfilet klinkt zoooo lekker! Met peper en citroen? jumm! Neem me ook nog maar een pondje mee haha! Wais smult van zalm en eigenlijk alle vis, maarja ook die beroemde "ras el hawli"uit Marokko eet hij tegenwoordig dus daar hoeven we niet zo van te staan kijken. Foto's doen me denken aan een reis van jullie in USA, geen idee welke maar tis imposant iig! xxx

• 21 Augustus 2015 - 09:07

Ronald:

zeker uitkijken, maar een striping op de caravan hoeft niet lelijk te zijn '-)
    mooie foto's weer. heerlijk genieten daar in het mooie noorwegen