Zomerse dag - Reisverslag uit Sortland, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Zomerse dag - Reisverslag uit Sortland, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Zomerse dag

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

11 Augustus 2015 | Noorwegen, Sortland

Om half tien koppelen we de caravan weer aan de auto en verlaten we ‘great little campsite Kvalnesbrygga’. We rijden terug over de brug bij Risøyhamn, dan een eind langs de fjord naar het zuiden. Bij de afslag naar Sortland slaan we af, gaan we de brug over (weer eentje van ruim een kilometer lang) en rijden nu verder op Langøya, behorende bij Vesterålen. We stoppen bij Oppmyre camping bij Myre en gaan op zoek naar de eigenaren. Die lijken niet thuis te zijn. We kiezen een plek en dat is nog best lastig want het uitzicht is overal schitterend. Er is veel grind gestort waardoor we keurig horizontaal staan.

Na de koffie pakken we de fotospullen in en de ACSI tas. Net als we de camping af willen rijden, komt de eigenaresse eraan. We maken een afspraak voor later vandaag met haar en haar man. Wij rijden naar Stø, over een weg met drie cijfers en daar is niks mis mee tot we in Stø aankomen. Bij het bord naar de camping is het even een klein stukje heel smal maar gelukkig is het overzichtelijk. De camping ligt geweldig mooi, tussen de scheren, aan de ene kant de oceaan en aan de andere kant zicht op de haven. We hebben een gezellig gesprek met de jonge eigenaresse en haar broer. Hij verzorgt boottochten naar een vogeleiland. Er schijnt een populatie van meer dan 30.000 puffins vlakbij op een eiland te zitten. Tot gisteren, toen zijn ze vertrokken. We horen ook van de Orca’s die hier voor de kust zwemmen en de kolonie zeehonden. Ieder jaar, de week voor en de week na midzomernacht worden de zeehondenjongen geboren en die schijnen dan aangevallen te worden door de Orca’s. De Engelse naam voor de Orca is niet voor niets Killer Whale. We doen ons rondje over de camping en langs zee en raken in gesprek met een Nederlands echtpaar dat al vier weken rondrijdt en er nog vier te gaan hebben. Als ze horen dat wij met een caravan reizen, vinden ze ons dapper. Zij hebben een camper. Een groot voordeel vinden wij dat we ook ‘solo’ met de auto op pad kunnen.

Na Stø rijden we terug naar Myre. Onderweg stoppen we bij een Brukthandel, een winkel met tweedehands spullen. Altijd leuk om te kijken of er wat bijzonders te vinden is. Zo is er een porseleinen bord met een geschilderde molen uit Holland te koop. Ik kan daar dan een heel verhaal bij bedenken. Beetje triest dat wat iemand ooit heeft meegebracht van een verre reis naar Nederland, nu te koop wordt aangeboden voor twee kronen, dat is € 0,25! Daar kan een heel drama achter zitten, of een soap. Dat is het mooie van fantasie…….

Het is de hele dag al zonnig, dat zou ik toch bijna vergeten te schrijven. We zitten in t-shirt in de auto en rijden met het dak open. Wat een luxe. Op de camping zetten we de stoelen richting ‘zeezicht’ en we eten zelfs buiten. Dat is voor het eerst deze vakantie. De temperatuur is al de hele dag rond de 20 graden.

’s Avonds gaan we op de koffie en thee bij de eigenaren. Dit keer geen ontvangst in de receptieruimte maar gewoon in hun woonkamer op de bank. Beiden hebben een baan naast het verzorgen van de camping en ze willen de camping klein houden. Dit is tot nu toe met stip onze favoriet van de kleine campings. We zijn door ACSI gevraagd om mee te werken aan een artikel voor hun magazine FreeLife en daarvoor mogen we na onze vakantie onze top vijf KFK campings aan leveren. Met een foto van ons erbij. Die hebben we vanmorgen geprobeerd te maken met behulp van een statief en een fototoestel met zelfontspanner. (voor de jongeren: een statief is de voorloper van de Selfie-Stick)

Volgens de weersvoorspelling zou het al veertig minuten moeten regenen maar het is nog droog (22.40u). We hebben wel weer een schitterend gekleurde lucht en “avondrood geeft water in de sloot” en waarschijnlijk ook wel in een fjord. Dus springen we om de paar minuten naar buiten om nog een foto van de mooie lucht te maken. Als het verhaal klaar is om te plaatsen moet ik nog een keer naar buiten want een meter of vijf voor de caravan houdt de wifi op, of eigenlijk begint het daar. Tis maar net van welke kant je komt. In ieder geval heb ik in de caravan geen contact en moet ik iets verderop op een steen gaan zitten. Zegt Erik die het heeft uitgetest. Ik ga alleen het verhaal plaatsen want als het toch zo begint te regenen wil ik binnen zitten. De foto’s komen dan zo spoedig mogelijk er achter aan. Daar mail ik dan wel even over.

Groeten, E&M

• 12 Augustus 2015 - 00:46

Rinnie:

leuk die fantasieën over brukt spullen. Ook leuk om steeds bekende namen tegen te komen in jullie verhalen. Ik ben benieuwd naar de foto's.
    Ik wens jullie weer zon toe. Je weet maar nooit, de vorige keer hielp het.

• 12 Augustus 2015 - 11:39

Berry:

Hoi familie,

Wat leuk dat jullie de 5 mooiste en meest aanbevolen campings mogen aanleveren bij de acsi. Komen die ook in het acsi blad? Mochten jullie deze bladen hebben, niet wegdoen hè. Zoals je weet ben ik er gek op.

Hier aan de Middellandse zee is het 45 graden, maar wel goed uit te houden.

Fijne dag verder en ik kijk weer uit naar de foto's

• 13 Augustus 2015 - 11:44

Rinnie:

prachtige foto's !! Een mooie aanvulling op het verhaal.

• 13 Augustus 2015 - 15:06

Marlous:

Haha een statief, ja dat ken k nog wel heur :), of gewoon op een stapeltje stenen oid t is goed gelukt iig!
    Alle foto s trouwens! Heerlijk dat t weer zo mee zat, buiten eten met zo n uitzicht, t lijkt wel vakantie! xx

• 15 Augustus 2015 - 00:13

Ronald:

Hoi m en e,
    Wat een mooie foto's zeg. Arwin staat er ook nog tussen zag ik. (Gezicht met baard)