Dag 12 - Wild Wild West - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Dag 12 - Wild Wild West - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Dag 12 - Wild Wild West

Door: Erik en Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

20 Mei 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Maar goed dat we voor vandaag slechts 75 mijl te rijden hebben. O ver de eerste 10 mijl doen we meer dan vijf uur! We stoppen namelijk bij het Buffalo Bill Historical Center in Cody. Hierin zijn vijf musea gevestigd. We bekijken ze allemaal: Firearms, Western Art,(dan een sanitaire stop en coffeebreak) Plains Indian Peoples , Buffalo Bill en Yellowstone Natural History. Een enorm complex, we lopen hier 4 ½ uur rond! We zien de ontwikkeling van de ‘schietijzers’, we bekijken schilderijen en bronzen beelden, we luisteren en kijken naar de verhalen over de indianen, we krijgen heel veel informatie over Buffalo Bill en zijn wild west show. En als laatste zien we wat we in Yellowstone allemaal aan natuurgeweld en wilde dieren kunnen gaan zien. De informatie over Yellowstone is verspreid over meerdere etages, corresponderend met de diverse hoogtes en bijbehorend dieren- en plantenleven van het park. Heel erg interessant en we verbazen ons over de tijd als we weer buiten komen.

We gaan daarna echt op pad, komen echter niet verder dan een kilometer of zes. Voor een cache stoppen we bij een natuurtrail langs de Shoshone rivier. Deze rivier loopt hier door een diep ravijn. Het natuurpad loopt langs een openluchtmuseum, dit is het oude Cody. De huizen zijn van binnen te bekijken, dit keer geen hekjes, touwen of glazen platen om dingen voor bezoekers af te schermen. In de saloon kun je aan de bar hangen of aan de pokertafel gaan zitten . Mooi dat dit zo kan. Entree vragen ze niet , een vrijwillige bijdrage is welkom.

Het is bijna vier uur als we weer bij de camper zijn en het wordt tijd om wat kilometers te gaan maken. Dat valt nog niet mee want de route is geweldig. We rijden vrijwel de hele weg langs de Shoshone rivier, we komen langs een stuwdam waarvan de eerste versie in 1905 is gebouwd. In de jaren ’70 is er een update geweest. Het meer glinstert in de zon, het is al de hele dag droog. Dit is genieten, het wild west decor om ons houdt maar niet op. We stoppen nog een keer als we twee elanden langs de rivier zien. Nadat wij zijn gestopt gaat iedereen aan de kant. Overal komen ‘fotografen’ uit de auto’s.

Om half zeven komen we bij de ingang van Nationaal Park Yellowstone , er zit niemand meer bij de toegangspoort. De weg klimt nog verder en even later rijden we weer door de sneeuw. Nou ja, de sneeuw ligt langs de kant van de weg, de weg zelf is keurig schoon. Het is klimmen en dalen, veel bochten en dus kalm aan rijden. We komen langs een enorm meer, op een aantal plaatsen in de bermen zien we rookpluimen. Of eigenlijk dus stoompluimen, duidelijke tekenen van vulkanische activiteit. We zetten nog maar een keer de camper in de berm. Er ligt een bison op een paar meter van de weg in het gras. Het contrast tussen de donkere bison en het felle zonlicht is bijna te groot, de foto lijkt overbelicht. Iets verder weg, voor een bosrand graast een kleine kudde bisons.

Naar de camping is het vanaf de entree 26 mijl. We hebben voor drie nachten vooraf gereserveerd in Fishing Bridge campground. Dat is de enige camping in het park waar de camper aan de stroom kan. Internet is er niet dus dat zal even wennen zijn. Op deze camping zijn allen ‘hardsided’ kampeermiddelen toegestaan, hier geen vouwwagen, tenten of uitschuifdaken. De camping wordt namelijk veel bezocht door beren. Bij het aanmelden krijgen we een hele lijst mee van dingen die we vooral niet mogen, allemaal erop gericht om de beren niet onnodig aan te trekken. Als we de foto’s aan het bekijken zijn, horen we bij de camper aan de achterkant gerommel. Het is ondertussen donker (we waren er pas om 19.30u.) en we zien niks buiten. Zou er nu al een beer aan de camper zitten?? Het blijkt de achterbuurman te zijn, ondanks alle ruimte zijn de plekken niet al te groot. De campers staan met de achterkanten naar elkaar in parkeervakken ‘gestald’. Naast de camper hebben we dan nog ruimte om te zitten. Bij de meeste plekken en ook bij ons is er niet echt ruimte voor campingstoelen: er liggen nog grote bulten sneeuw! De temperatuur is trouwens ook niet zo dat je zegt, kom we gaan gezellig even buiten zitten. We zijn blij met de stroom en vanochtend hebben we gas getankt zodat de kachel aan kan. Erg prettig!!

• 24 Mei 2012 - 06:32

Marlous:

jippiee a jeeeeeeuuuuuujjj jullie zijn der weer! Een blog voor de ochtend, middag en avond te lezen haha! Wat een supergave route zeg! De fotos zijn ook echt weer anzichtkaart waardig, misschien dat je die toch nu eens moet gaan verkopen aan de musea etc waar jullie zijn geweest. De boots lijken me heerlijk zitten en haha die beer achter de camper, is dat hetzelfde als " kijk beren!" in het weiland met koeien ;) Geniet ze maar weer! xxxx Mlous