Tromsø City - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Tromsø City - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Tromsø City

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

05 Augustus 2015 | Noorwegen, Tromsø

We zeggen de eigenaresse goedendag en rijden om tien uur weg van Skittenelv Camping. Een half uur later draaien we de poten uit bij Tromsø Camping. Het is een en al bedrijvigheid rond en op de camping. We hadden al van de vorige inspecteurs gehoord dat er een nieuw terrein zou komen voor caravans en campers. Dat is niet het enige waar men druk mee is, ook de toegangsweg wordt verlegd. Bij de receptie krijgen we een plek toegewezen en Erik draait nummer 205 op alsof hij dagelijks met caravan achteruit inparkeert. Er zijn 54 plekken geasfalteerd verdeeld over zes rijen. Het gebouw met de receptie, gemeenschappelijke keuken, wasmachines en wasdrogers en de afdeling sanitair zijn allemaal spiksplinternieuw. Met een keycard krijgen we toegang tot alle ruimtes, voor een camping hightec. We genieten eerst een tijdje van het goede weer en van zelf gezette cappuccino’s voor we ons rondje over de camping maken. We melden ons bij Mats die door de eigenaresse is aangewezen om ons te woord te staan. Hij neemt een schrijfblok mee en wil weten welke tips we hebben, wat we goed vinden bij andere campings en welke mogelijkheden er zijn voor promotie. Het is een combi stadscamping/natuurcamping met het beste van alle twee.

’s Middags lopen we eerst vanaf de camping naar de Ishavskatedralen of Arctic Cathedral. Daarna gaan we te voet de enorme brug over richting centrum Tromsø. Het is een vreemde mix van oude houten huizen en moderne, soms bizarre, architectuur. We proberen wat caches te vinden maar het zit niet mee. We zoeken en vinden een plek om te eten en gaan daarna richting haven waar een boot van de Hurtigruten ligt. Dat was vroeger een goederen/post boot die vanaf Bergen in het zuiden langs de kust tot voorbij de Noordkaap voer. Nu zijn het moderne schepen waar je als toerist de hele route of een deel daarvan op kunt meevaren. Naast de Trollfjord ligt een leuk bootje, de ‘Vibrant Curiosity’, een in Nederland gebouwde boot die onder Engelse vlag vaart en volgens Google eigendom is van een Duitse miljardair (Reinhold Wuerth). De boot kost iets meer dan 100 miljoen euro!!

Nadat we even hebben staan dagdromen lopen we terug naar de brug om de fjord weer over te steken. Eindelijk vinden we midden op de brug, of beter gezegd op het hoogste punt van de brug een cache. Onze timing is perfect van de Hurtigrutenboot heeft afgemeerd en vaart onder de brug door. Na de brug is het nog een kleine twee kilometer naar de camping. We zijn net ‘binnen’ als we denken dat we regen horen. Het was de hele dag geweldig mooi en droog maar het begint in eens flink te waaien en te regenen. Wat een geluk hebben we gehad. We hebben tijdens onze wandeling (12.7km) schitterend weer gehad.

En eerlijk gezegd, na een paar dagen droog weer, klinkt het nu ook wel weer gezellig op het dak!

• 05 Augustus 2015 - 23:25

Berry:

Goedenavond,

Mooie stad is Tromsø. Vooral die verschillende kleuren huizen blijft mooi om te zien en die kerk is ook heel bijzonder. Heb net het filmpje ook gezien. Mooie weg en omgeving.

• 06 Augustus 2015 - 09:47

Marlous:

Godmorgon! Yess, zeer zeker herkenbaar! Vrij grijze lucht hebben jullie gehad nog, maar wat fijn dat t grotendeels droog was. Heb hier nog een hurtegruttentutten tas liggen, die mensen kwamen ook bij ons mn wafels met brun ost eten. Ooh neem een stukje voor me mee, wil je? :D Waar hebben jullie eigenlijk gegeten? Fijn ook voor ons dat er goede wifi is daar, heerlijk om iedere keer/dag wat te lezen! xxx

• 07 Augustus 2015 - 12:21

Ronald:

Hoi Mailien en erik, wat een verschillende kerken zeg, die Ishavskatedralen is erg mooi, ook mooi te zien vanaf het water. Die huizen / appartementen bij de haven ook erg mooi van kleur, zou niet misstaan bij de kruising zutphensestraat/laan van osseveld :-)

• 07 Augustus 2015 - 12:21

Ronald:

Filmpje was ook erg leuk, zo krijg je een kleine impressie hoe de wegen er zijn