On the beach - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu On the beach - Reisverslag uit Puerto Viejo, Costa Rica van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

On the beach

Door: Erik en Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

04 September 2011 | Costa Rica, Puerto Viejo

Vandaag weer genoten van het ontbijt, zelf een eitje koken (en de tijd in de gaten houden), brood roosteren, bord vol laden met watermeloen , banaan en verse ananas, yoghurt erbij, glas mangosap, kop koffie, een heerlijk begin van de dag. We pakken wat spullen bij elkaar en rijden daarna de strandweg richting zuiden.

Vanaf onze ‘inrit’ is de combi grind/asfaltweg nog ongeveer 10 kilometer te rijden. Eindpunt is Manzanillo, met een prachtig zandstrand, een paar soda’s (café/restaurant) en heel weinig toeristen. Een paar honderd meter voor de weg stopt worden we tegen gehouden en wordt vriendelijk gevraagd of we us$ 2 willen betalen zodat zij het strand kunnen schoonhouden. Dat doen we graag, in Nederland zou parkeren al veel meer hebben gekost. We rijden met de auto tot tussen de palmen, eigenlijk tot op het strand. De fototoestellen gaan uit de tas, we trekken de schoenen uit en lopen een heel eind langs de waterrand. Het eerste stukje is eigenlijk rennen want het zand is ons, heel letterlijk, te heet onder de voeten. Tussen de palmen zitten hele families te picknicken, er wordt gespeeld in het water, er zijn een paar kayakers actief en verder is het vooral rustig. Het strand is prachtig, reggae komt met flarden tussen de palmen door, het water helder en lauw. We zien pelikanen en ik vind twee sanddollars. De zon staat recht boven ons hoofd, we hebben nauwelijks een schaduw.

Op de terugweg kopen we brood voor de lunch. Er valt heel wat zand af te spoelen en we komen bij in de hangmat en in de stoel op onze veranda. De kolibries zitten vlak voor onze neuzen en de hagedissen lopen bijna over onze voeten. Nou ja, over die van Erik want ik ‘zit’ in de hangmat. Een heerlijke plek om de foto’s van vanochtend in te laden, misschien kan ik hier voor een tijdje een flexplek krijgen?? (Selma, wil je het aan Rob voorleggen?)

We gaan nog even zwemmen, wat hangen in de jacuzzi en dan terug naar de hut. Vanavond willen we gaan eten in Puerto Viejo, dat ligt een stukje naar het westen, is de ‘hoofdstad’ van de reggae, dreadlocks en wazig uit hun ogen kijkende mensen. In de gids van Lonely Planet worden een aantal restaurants aangegeven waar je niet naar toe moet gaan als je er een hekel aan hebt om door de rook van anderen mee te blowen. Ik heb al dagen zin in een pizza maar degene die we zoeken is er niet meer. We komen uit bij La Dorada waar we steak met champignons (Erik) en zwaardvis met kappertjessaus (ik) eten. Het smaakt geweldig, de koffie die Erik er na neemt is zo sterk dat de lepel er bijna rechtop in blijft staan. Echte Café Negro!

We rijden de paar kilometer terug naar onze hut, slingerend tussen de gaten in de weg, de fietsers zonder licht en overstekende honden door. Toch relaxter rijden na zo’n heerlijke dag als afgelopen vrijdag. Oh ja, we hebben net ontdekt dat onze huurauto helemaal geen BeGo is maar dat we een Terios hebben gekregen. Die is een slagje groter, dat hadden we nog niet gezien. Zegt wel wat over onze ‘geestelijke toestand’, maar die zijn we weer helemaal te boven!

• 05 September 2011 - 09:07

Mariska:

Heerlijk om daar op vakantie te zijn. Wij zijn laatst naar Noord wijk aan Zee geweest toch wel even iets anders als bij jullie daar.
    Mooie video's. Was de zwaardvis lekker? En ja soms kun je wel eens een ROS bakje gebruiken(recht op staand).
    veel plezier nog en ipv de bamboe neem maar veel zon mee naar dit koude natte land.

• 05 September 2011 - 11:14

Ronald Van Werven:

Hoi Mirilien en Erik,
    Wat weer ene leuk en mooi reisverslag. En die foto's weer helemaal fantastisch. Vooral die Kolibri en die "san Dollar" en dat heerlijke tropische strand.
    Zie graag weer het volgende reisverslag tegemoet.
    grz,
    Ronald

• 05 September 2011 - 16:44

Ome Jan En Tante Tin:

Prachtige opnamen geniet er maar goed van.
    Groetjes van ons

Tante Tini en Oom Jan

• 05 September 2011 - 16:53

Hoornbloemers:

Hoi Marilien en Erik,

Dat ziet er lekker ontspannen uit in zo'n hangmat. Mocht je daar een flexplek voor elkaar krijgen, dan ga ik (Berry :) )ook met je mee.

Mooi zandstrand en ook de rest van de foto's zijn weer schitterend. Hier in Apeldoorn is het weer redelijk, in het weekend was het heel mooi. Afgelopen donderdag heb ik (Berry) weer een paar klanten meegenomen voor een ballonvaart. Zaterdag kreeg ik alweer een aanvraag binnen. Ene Tim Koldewijn wou graag een keer mee :).

Geniet er nog van, maar dat zal jullie zeker lukken.

Tot jullie volgende mail.

Groet,

B, R en H

• 05 September 2011 - 18:02

Esther En Duncan:

He Marilien,
    ik ben even door je reisverslagen heen geflitst! Ziet er weer spannend, mooi en adembenemend uit! Nog hele fijne dagen daar! Onze koffer staat inmiddels ook al klaar, we gaan morgen richting Curacao. Honeymoon-en.....de bruiloft was echt top, we hadden precies de twee prachtige dagen qua weer. Dus het strand was een goed gekozen lokatie. Ik laat je bij onze terugkomst wel een foto zien.
    En nog bedankt voor je gave kaart!

Hele fijne vakantie nog met veel bijzondere en mooie momenten.

Greetz, Es en Duncan

• 05 September 2011 - 19:55

Tim En Mel:

Hey ouders!

pfoehhh jullie zijn echt wel weer optimaal aan het genieten daar he!
    Super leuk om de filmpjes ook weer te zien zo krijgen we een nog beter beeld!
    Toch handig he z"n cameratje! Haha;)!
    Die foto van de kolibrie is prachtig zeg....echt 1 voor aan de muur!
    Nou geniet lekker verder hier gaat alles primaaaa!

Liefs Tim en Mel

• 05 September 2011 - 20:56

Marlous:

ooow k mag niet ontbreken! :D Ongelovelijk wat een natuur daar, haha ik zie jullie al uit de pizzatent komen met wazige ogen haha, beter van niet want volgens mij moet je wel goed opletten daar op de weg! Supergave hangplek en foto's + outiftts op t strand! Mooi man die bamboo, heb je die ingepakt of uhm "nothing to declare" :) goede impressie ook van de video at the vanuit jullie be gone aka terrios, net zoiets als dat ik in een toyota rava reed haha! tot d volgende blog weer, ik mail der nog ff achteran! XXX