Nanaimo - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Nanaimo - Reisverslag uit Nanaimo, Canada van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Nanaimo

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

23 September 2017 | Canada, Nanaimo

Ook vannacht weer een aantal keren klaarwakker, in het donker de weg vinden in de camper is nog best lastig maar na een paar keer een teen stoten went het snel. Het is nog even zoeken en een jetlag helpt dan niet echt mee. Nadenken lukt gewoon niet, vanochtend gingen we boodschappen doen en dan staan we voor de pakken koffie te kijken, en te kijken en te kijken. Geen idee of anderen dat ook hebben de eerste dagen nadat je negen uur tijdsverschil moet overbruggen maar kiezen valt echt niet mee. Gelukkig weten we uit ervaring dat het beter wordt. Het zorgt ook wel voor leuke situaties al valt ook het kwartje nu duidelijk later. Zo hebben we na lang twijfelen voor Erik een fles doucheschuim gekocht. Terug in de camper ruimen we de boodschappen op en wil ik de fles in de koelkast zetten. Jawel, ik was echt in de veronderstelling dat het een fles slasaus was terwijl we die niet hebben gekocht. Dat was dus wel lachen. In de winkel was er ten aanzien van de prijzen wel minder te lachen. Tsjonge, dachten wij dat Scandinavië duur is, nou dat is niks vergeleken met de prijzen hier. Bij de supermarkt hebben we een gegrilde kip gekocht en stokbrood voor de lunch al was het eigenlijk ons ontbijt (op de camping was niks te koop dus we moesten met een lege maag naar de winkel). En nu we toch op pad zijn stellen we de TomTom in op een parkeerplaats in de buurt van watervallen. Na een kwartiertje rijden komen we op een ruim parkeerterrein en dan gaan we eerst maar eens eten. En koffie en thee zetten in onze thermosflessen. Daarna beginnen we aan de wandeling.

Op het informatiebord bij de parkeerplaats staat dat het ongeveer 2.5km is naar de watervallen, de Ammonite Falls. Het weer is geweldig, we kunnen in tshirt op pad maar in de rugzak zit wel een fleecetrui voor als het weer kouder wordt. Als snel lopen we tussen gigantisch hoge bomen, langs metershoge varens en bosbessenstruiken waarvoor je niet hoeft te bukken. Het is goed opletten waar je je voeten neerzet, het pad is zeg maar hobbelig. Veel keien en boomwortels, bultje op en bultje af tot we in de buurt komen van een waterval wat te horen is door het ruisende water. En dan kunnen we niet verder. Of eigenlijk het wordt niet verboden maar ten zeerste ontraden om verder te lopen en af te dalen tot aan de rivierbedding. Het pad is weggespoeld en daarvoor in de plaats hangen er wat touwen waarlangs je je omlaag kunt laten zakken. Die touwen kun je ook weer gebruiken bij het naar boven klauteren. Beneden zien we mensen lopen en het ziet er niet ingewikkeld uit. We twijfelen even en besluiten dan niet naar beneden te gaan. We maken een foto vanaf de bovenkant, zo geweldig imposant is de stroom water die naar beneden valt niet na een warme en droge zomer. We zoeken en vinden nog een vlakbij verstopte cache en dan drinken we koffie (Erik) en thee (ik) voor we aan het pad terug naar de camper beginnen.
We doen er iets meer dan twee uur over. Terug bij de camper kijken we op een folder over Nanaimo wat we verder nog niet mogen missen. Ze hebben een top 9 van de bezienswaardigheden gemaakt en de watervallen stonden op 1. Die kunnen we afstrepen. Ook op de lijst staan een wandeling over de ‘Harbour walkway’ en eentje door ‘the old Quarter’, het oude Nanaimo. Het weer is nog steeds geweldig en we rijden richting downtown Nanaimo waar we bij een winkelcentrum een parkeerplek voor de camper vinden. Als eerste maken we een stop bij de plaatselijke Starbucks. Terwijl Erik binnen cappuccino haalt, check ik met dank aan de wifi van Starbucks, de mail en whatsapp en natuurlijk ook even de NOS. We zitten nog even in het zonnetje. De wandelroute langs de haven is vlakbij. Langs het houten pad liggen veel leuke winkeltjes en bij één kopen we een stuk Nanaimo Bar. Dat is een soort drie lagen koek, de bovenste laag is chocolade, de middelste laag is geel, dat is custard en de onderste is donker, koekachtig met kokos ofzo. Smaakt prima bij onze laatste slokken cappuccino van de Starbucks.

Er is veel te zien in de haven, hele dure boten maar ook hele oude, heel veel meeuwen en een zeehond, watervliegtuigen en vissers op een pier. De vissers hebben manden waar ze kippenpoten in hangen en dan slingeren ze die manden (aan een touw) zo ver mogelijk weg. Erik vraag aan een stel knapen wat ze proberen te vangen en dan blijkt dat krab te zijn. Ze maken er een hele show van, slingeren de mand in de rondte alsof ze aan een rodeo mee doen en dan loslaten onder YieHaa geroep. We zien een stel een mand boven halen met daarin een krab maar die wordt teruggegooid omdat die te klein is. Er blijken strenge regels te zijn, niet alleen ten aanzien van de grootte van de krab maar ook ten aanzien van het soort.

We lopen terug, het wordt frisser en we willen nog naar het oude deel van Nanaimo, naar the old Quarter. We moeten weer flink klimmen en een brug over. Aan de overkant van de brug ligt het oude stadsdeel. Op een bord wordt aangegeven dat het ravijn waar nu de brug over ligt vroeger zorgde voor veel stank. Het liep bij hoog water vol en bij eb bleef de troep achter. Het oude deel is een beetje een tegenvaller, een paar leuke gevels en uithangborden maar verder niet schilderachtig (of fotogeniek). Er staat ook veel nieuw tussen wat zogenaamd oud moet lijken. We lopen ‘een vierkantje’, zo handig al die haaks op elkaar staande straten en gaan dan terug richting camper. Toch nog weer twee uur gelopen, de teller op het horloge geeft aan dat we 13km. hebben afgelegd.

Vanavond eten we brood en beginnen we op tijd met het foto’s inladen en verslag schrijven. Er moeten veel batterijen worden opgeladen, goed dat we een verloopstekker mee hebben genomen want we hebben maar één canada/wereldstekker. In de camper hebben we een douche en omdat we hier een plek hebben met stroom/water/afvoer aansluiting gaat Erik zijn doucheschuim uittesten. Als we de boel willen afsluiten zien we dat het pas 20.00u is………………. De interne klok werkt nog voor geen meter. We pakken de folders erbij en gaan bedenken wat we morgen gaan doen en waar we naar toe zullen rijden. We hebben voor deze vakantie niets gereserveerd en dat geeft ons nu het gevoel dat we ‘niets moeten’. Alleen de inleverdatum voor de camper en de terugvlucht staan vast. Wat we tussen nu en dan gaan doen? Nog geen idee en dat is heerlijk!

• 24 September 2017 - 15:34

Rinnie:

Hoi Marilien en Erik,

Leuk om jullie weer te volgen, nu met je jullie avonturen in Canada. Heerlijk dat vrije, ongeplande. Geen verplichtingen van campingbezoek enz. Wel lachen met die "mayo". Herkenbaar voor mij, gebeurt me als ik druk en moe ben.

Een hele fijn vakantie met veel genieten toegewenst.
    Rinnie

• 26 September 2017 - 20:14

Neefje Berry 8):

Hoi Marilien en Erik,

Weer een mooie verslag met jullie belevenissen. Had eergisteren al een reactie willen doen, maar elke keer dat ik op "reactie plaatsen" drukte, pakte hij niet. :(

Mooie foto's, vooral die van de natuur, het wild en die van de cake

• 26 September 2017 - 20:16

Berry:

En weer verder,

Zag net dat mijn reactie niet helemaal geplaatst is.

Marilien, met jou ervaringen kan jij die lekkere cake zelf ook wel maken. 8)
    Die camper past echt in Canada thuis.
    Tot zo.
    G. Berry