Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Kalibaru

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

17 November 2016 | Indonesië, Kalibaru

Gisteravond nog een schokkend moment meegemaakt: rond 22.30u begon de kamer te schudden en horden we een rommelend en dreunend lawaai. Achteraf hebben we een aardbeving met een sterkte van 6.2 op de schaal van Richter meegemaakt. Nadat we ons realiseerden wat er gebeurde (onweer? Trein? Zware vrachtwagen??) zijn we rustig op bed blijven zitten en maakten we hardop een soort van vluchtplan. Wat nemen we mee naar buiten als het nodig is. Klinkt heel dramatisch voor iets van maar een paar minuten maar, stom genoeg, hadden we het ons vooraf niet gerealiseerd. We zitten hier temidden van actieve vulkanen. Alleen al in de buurt van het hotel liggen er zes waarvan er vier actief zijn. Volgens de gids, hoorden we vanmorgen, komt het hier regelmatig voor. Wij waren nog in de kleren maar nadat het weer rustig was gingen overal de deuren open en ging iedereen naar buiten. Lastig op dat moment was dat we geen idee hadden of dit de eerste van een serie zou zijn, of er naschokken zouden komen, kortom wat ons nog te wachten zou staan.

Gelukkig bleef het verder rustig. Vanochtend konden we uitslapen want na het ontbijt zouden we pas om tien uur vertrekken voor de laatste excursie op Java: de plantage tour. Het was met de bus maar een kwartiertje rijden tot aan de plantage annex school annex weeshuis. De eigenaresse stond ons al op de wachten en naast een hand kregen we ook een soort corsage opgespeld. Ze heet ons allemaal hartelijk welkom en nadat we allemaal voorzien zijn van een hoedje begint ze haar verhaal met achtergrondinformatie. We horen wat er allemaal verbouwd wordt op deze plantage. We zien hoe ze een vrucht van een cacaoboom doorhakt en er de zaden uithaalt. Ze laat zien hoe een nootmuskaat ‘ is verpakt’ in een dikke vrucht, we krijgen het proces van de palmsuiker te zien en nadat we ons allemaal hebben ingesmeerd met een anti-muggenmiddel beginnen we aan de wandeling.

We zien de bomen waar de kaneel van wordt geoogst (bast), struiken met zwarte en witte peper, struiken met koffiebonen (verschillende soorten), we proeven kokosmelk en verse kokos met palmsuiker. Een medewerker van 65 klimt voor ons in de boom, om te demonstreren hoe twee keer per dag per boom sap uit de kokospalm wordt gehaald (verzameld in een jerrycan). Als we het goed hebben verstaan klimt iedere medewerker iedere dag 80 keer in een boom (regio van 40 bomen dus ;-) ). Over bamboebruggen en smalle paden lopen we door een schitterend stuk natuur. Als we terug zijn bij de ingang krijgen we koffie of thee en een mandje met een stuk gebakken banaan, lempur (kleefrijst met kruiden en kip in een bananenblad) en een soort oliebol. Ondertussen komen een paar kinderen voor ons optreden en krijgen we kadootjes gemaakt van blad van een plant. Een soort origami maar dan niet van papier. Ik krijg een sprinkhaan en een bloem in mijn haar en Erik krijgt een kroon. We worden verwend. Daarna is er nog gelegenheid om kruiden te kopen die hier worden verbouwd. Terwijl we naar de voorstelling kijken begint het te regenen en in de verte klinkt onweer. Nadat we zijn uitgezwaaid en iedereen weer persoonlijk een hand heeft gekregen van de eigenaresse, gaan we behoorlijk nat de bus in.

Bij het hotel aangekomen is er nog even tijd om droge kleren aan te trekken en dan gaan we lunchen. De rest van de dag hebben we ‘ vrij’. Dat is best even wennen na de voorgaande dagen met een vol programma. Het is te ver om naar het dorp te lopen en ook al ligt hier aan de overkant van de weg een prachtig bos, er zijn geen wandelingen uitgezet. Ook langs de kant van de weg is er geen wandelpad of iets dergelijks. Dus blijven we Rund um Zuhause. Tijd om te lezen, tijd om alle belevenissen nog een keer te herbeleven met de foto’s op de laptop. Tijd ook om te realiseren dat vandaag de laatste dag op Java is. Morgen vertrekken we weer vroeg met de bus naar een haven waar we met de boot zullen overvaren naar Bali. De overtocht duurt een uur en daarna moeten we nog een flink stuk rijden naar het hotel. Volgens gids Aris zullen we tegen 17.30 bij het hotel kunnen aankomen als het niet te druk is onderweg. Vertrek morgenvroeg staat gepland op 06.00u.

Jammer dat de reis hier er bijna op zit maar ook spannend om een beetje Bali te leren kennen.

Houden jullie op de hoogte ☺ .

ps. bij eerdere verhalen zijn nu foto's toegevoegd.

• 17 November 2016 - 18:00

Ronald:

Hoi Marilien en Erik,

Al een beetje van de schrik bekomen, dat was even heftig zeg wat ik net las.

Hopelijk hebben jullie verder van de reis de volgende dag mogen genieten. Erg mooie foto's weer.

Groet,

Ronald

• 17 November 2016 - 18:06

Marlous:

Selamat avond!

brrr hadden jullie die schoenen ook al aan? Kan me die keer op wintersport ook goed herinneren... mn rode adidas schoenen waren met n minuut aan :)
    Wat een mooi gevulde dag vandaag en een uniek programma weer! Welke soort kaneel hebben ze daar?

Ben ook erg benieuwd naar Bali!

xxx Marlous (en de mannen)

ps; die foto's zijn geweldig! Misschien kan je der wel wat aan de ikea verkopen, vind vooral nummer 5 echt zo'n ikea poster :D

• 17 November 2016 - 19:38

Berry:

Jeetje, wat een heftig nieuws. Kan goed begrijpen dat jullie geschrokken zijn. De foto's zijn heel mooi en inderdaad geschikt voor Ikea.

Fijne dag verder en op naar Bali.

Gr.

Berry