Hveragerdi - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Hveragerdi - Reisverslag uit Hveragerði, IJsland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Hveragerdi

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

04 September 2016 | IJsland, Hveragerði

En nog een geweldige dag! We zijn al vroeg wakker ' op de boerderij' met dank aan de schetterende vogels. Om de rest van onze familie voor 1 dag voor te zijn ga ik snel naar de badkamer. De badkamer ligt een verdieping lager en de houten trap kraakt ontzettend. Na mij gaat Erik en daarna vult Erik onze thermosflessen en krijg ik geroosterd brood geserveerd. Ondertussen laad ik nog wat foto's in bij de eerdere verslagen en dan wordt langzaam de rest van de familie wakker. We pakken ons boeltje bij elkaar en rijden al om kwart over negen weg bij Fellskot vlakbij Reykholt.

Belangrijkste doel voor vandaag is het vervangen van de cache bij Gullfoss maar op weg daarnaar toe komen we langs Geysir. Of eigenlijk komen we langs Strokkur maar geiser Geysir is degene die naam geeft aan dit gebied. Geiser is al een hele tijd niet meer regelmatig actief. Nu verzamelt iedereen zich achter de touwen die rond om Strokkur zijn gespannen. Ook hier trouwens weer een enorme uitbreiding van de parkeerterreinen, het hotel is druk aan het bij bouwen en de camping is verplaatst en vergroot. We parkeren en omdat het nog vroeg is valt het erg mee met de drukte. Geiser is onderdeel van de Gouden Driehoek en iedere verse toerist op IJsland neemt deel aan een excursie langs de drie bezienswaardigheden van deze driehoek. Gullfoss, de waterval, Geysir/Strokkur als geiser en Pingvellir een bijzonder gebied waar je tussen de continentale platen door kunt lopen.

Goed, een bezoek aan Strokkur dus. We zoeken een mooi plekje langs het touw en installeren fototoestel op het statief. Dan is het geduldig wachten op de uitbarsting, er zit ongeveer 3 minuten tussen. Ik probeer vooral de bel water vast te leggen. Dat is een kwestie van geluk en geduld. We zijn blij met het resultaat. We komen hier nu voor de vijfde keer maar we zijn niet minder onder de indruk van het natuurgeweld. Ook de lucht van rotte eieren vinden we heerlijk.

Na Strokkur is het ongeveer 15 kilometer naar de wereldberoemde waterval Gullfoss. Hier moeten we een nieuwe verstopplek zoeken voor onze cache want de vorige is tijdens werkzaamheden aan een pad vernield. Er is een ' beneden parkeerterrein' van waar je naar de waterval toe kunt lopen en bijna het water kunt aanraken. Ook hier nu touwen om de bezoekers bij de rand weg te houden. Wij gaan de trap op naar het bovendeel van Gullfoss. Boven aan de trap staan informatieborden en mensen die onze cache willen loggen moeten antwoorden op onze vragen vinden op deze borden. We vinden een mooie nieuwe plek, laten een bakje met logboekjes achter en gaan dan zelf nog even genieten van de waterval. Ook dit is dus de vijfde keer!

Na Gullfoss rijden we naar twee caches die we nog niet eerder hebben gezocht. Eentje ligt in de woestijn, een grote kale vlakte met zand en keien, keien met gaatjes. We vinden het bakje mooi vlot. Dan rijden we naar de tweede, die is verstopt bij een klein kerkje dat in the middle of nowhere ligt. Verder staat er nog een ding op het programma. We gaan op zoek naar nog een waterval: bruararfoss. Het vinden van de waterval schijnt niet zo ingewikkeld te zijn maar wel om erbij in de buurt te komen. De toegangsweg loopt over een enorm terrein met daarop vakantiewoningen. Het lijkt erop alsof de bewoners niet zo blij zijn met alle aanloop want er staan borden met daarop ' no trespassing' maar we weten even niet wat dat betekent :-). We hadden al in logs van andere geocachers gelezen dat ze veel problemen hadden om in de buurt te komen maar het lukt ons vandaag. We vinden een plekje voor de auto en zoeken dan eerst het wandelpad. We gaan over een klein bruggetje, lopen een kilometer over een zeer modderig pad en dan horen we de rivier. En als we de waterval zien, zijn we er stil van. Geen idee de hoeveelste waterval dit is in deze paar dagen hier in IJsland maar deze is echt geweldig. Op foto's hadden we al gezien dat het water een bijzondere blauwe kleur heeft maar het zijn vooral de kleuren erom heen die het nog mooier maken. Vinden wij dus. Het is herfst, de struiken kleuren bruin en dat staat schitterend. Wat een geluk ook hebben we vandaag met het weer. Het is zonnig en ongeveer 13 graden en dat maakt het allemaal nog fijner. We nemen ruim de tijd om foto's te maken, te wachten tot een stelletje waaghalzen buiten beeld verdwijnt en zelf gewoon stil te genieten. Oh ja, en we vinden ook nog de cache die hier in de buurt is verstopt en waardoor we wisten van het bestaan van deze waterval.

Vanochtend hebben we voor vertrek vanaf de boerderij nog een kamer geboekt in Hveragerdi. We zijn om half vijf bij het adres maar er is niemand thuis. Er hangt een telefoonnummer bij de deur en Erik belt met de bewoners. Ze hebben ons een mail gestuurd maar die hebben we niet gezien. Telefonisch geven ze aan Erik door dat ons appartement in het ' basement' is, dat er een kastje met een code naast de deur hangt, wat de code is en als Erik die intoetst valt er een sleutel uit het kastje en kunnen we naar binnen. Hier zouden we wel langer kunnen blijven, het is heel ruim. En wat ik vooral fijn vind, ik hoef de badkamer alleen maar met Erik te delen!!

Erik loopt een aantal keren heen en weer tussen auto en kelder en dan is de auto leeg en het appartement vol met tentspullen, koffer, rugzakken en ander ' los spul' . We pakken de tas met de tent en alle daarbij horende spullen vast in. Morgen dan alleen nog de koffer inpakken. We kijken op Foursquare.com naar een goed adres om te gaan eten en komen uit bij een restaurant met ' geothermal cooking', ze gebruiken de stoom uit de grond om hun gerechten te bereiden. We zijn benieuwd, het is ongeveer tien minuten lopen. Helaas een leeg parkeerterrein en een gesloten deur, het restaurant is gesloten op zondag. Dat is jammer maar we vinden wel een ander adres. Iets verderop ligt Skyr Bistro, inderdaad van de skyr. In 1930 is hier een fabriek gebouwd om skyr te maken en een deel van het gebouw is nu een restaurant. Skyr wordt gebruikt in gerechten, in milkshakes en in cocktails maar vooral in het gebak. Het is goed dat ik de vitrine pas zie als we gaan afrekenen. Het eten is heerlijk, de gerechten die we kiezen zijn voor ons nieuw. Erik heeft ' pulled chicken' (langzaam gegaard, soort draadjesvlees maar dan van kip) en ik heb zalm ' cured in Angelic' met zalmeitjes, radijs en boerenkool. Geen stamppot maar gewoon gekookt. Het oogt heel gezond en het is ontzettend lekker. ik wil nog even uitzoeken hoe de bereidingswijze precies is maar er is me wel duidelijk dat ik vanavond veel dorst krijg. Het is knap zout.

We lopen terug langs het Geothermal Park dat nu gesloten is. Een soort verzameling van verschillende hete bronnen, modderpoelen, damp en stevige geuren. Het is morgenvroeg om negen uur weer open en we willen er dan nog even een rondje maken. Hveragerdi is een gebied met enorm kassen. Hier wordt bijna voor heel IJsland alle groente en fruit geteeld. Alles profiteert van de warmte van de aarde. Een groot gebied met nu helder verlichte oranje kassen. We letten overal op behalve op de juiste weg terug naar ons appartement. Het rondje terug wordt dus wat groter.

Terug in het appartement drink ik eerst drie glazen water leeg en dan is het tijd om het verhaal te schrijven en de foto's te bekijken. We zijn blij met wat we zien. Mooie herinneringen aan een mooie dag. Rond elf uur vanavond gaan we nog even naar buiten, er is een heel kleine kans op het noorderlicht.

trusten.

• 05 September 2016 - 11:13

Marlous:

Goedemorgen! Zooo wat een natuurschoon/geweld, kan me voorstellen dat t niet verveeld :) Heerlijk ook om gewoon een eigen douche etc te hebben, helemaal de dag voor vertrek. Wat een uitvinding toch t internet he, vast een heel andere manier van een adresje zoeken tov voordat ik geboren was :) Goede reis terug namens ons allen! xxxx

• 05 September 2016 - 13:53

Berry:

Hoi Marilien en Erik,

Mooie foto's. Vooral die van die "luchtbel" en dat die watervallen indrukwekkend zijn, kan ik mij goed voorstellen. Goed dat jullie weer een hotel geboekt hebben.

Fijne dag verder.

Groet,