Skittenelv - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Skittenelv - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Skittenelv

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

04 Juni 2016 | Noorwegen, Tromsø

Het is koud en erg nat. Net als gisteren proberen we het aankoppelen van de caravan zo te plannen dat we tussen de buien door de poten indraaien en de stroom loskoppelen. Helaas gaat er vandaag iets niet goed in de planning. Als Erik achteruit rijdt om de trekhaak zo precies mogelijk onder de koppeling te rijden, op aanwijzing van mij, komt er een flinke hagelbui uit de lucht vallen. We hebben nog nooit zo snel de boel vertrek klaar gehad. In de auto beslaat de boel en gaat de airco aan om het vocht eruit te krijgen. Ik zet ook maar de stoelverwarming aan, heb ik in ieder geval de achterkant van de broek weer snel droog…..

We rijden naar de ferry in Olderdalen, volgens een schema zal die om 13.25u. vertrekken. Als we achteraan in rij 1 aansluiten komt de boot in de verte aangevaren. Ik ren nog snel even naar de Coöp om wat broodjes te kopen. Het plannen gaat me vandaag goed af, ik krijg een tweede hagelbui op de capuchon. Ik sprint de winkel door, reken snel af en sprint dan weer terug naar de auto. Boot en ik arriveren vrijwel gelijktijdig. En weer beslaat de auto van mijn natte plunje. We betalen en mogen aan boord.

Na aankomst aan de overkant moeten we 21km rijden over zeer slechte weg. Dit gebied heet Lyngens Alps, hier worden in de zomer- en wintermaanden veel sportieve activiteiten georganiseerd. We zitten nu een beetje tussen de seizoenen al is het maar drie graden boven nul en komt de regen en natte sneeuw met behoorlijke bakken uit de lucht. We laten de hele inhoud van de boot (andere auto’s e.d.) passeren want die rijden allemaal harder dan wij. Erik heeft er de handen vol aan om de gaten, sporen, bulten enz. in het wegdek te omzeilen. We willen de caravan graag heel en ook achter de auto houden en dat vraagt om rijden met lage snelheid. Daardoor missen we helaas net de volgende ferry en moeten we anderhalf uur wachten voor we een schip in kunnen.
Nadat we van de tweede boot af mogen rijden we nog een stukje slechte weg en dan komen we uit op de E8 die ons richting Tromsø brengt. De camping in Skittenelv ligt nog 26km. verder naar het noorden en omdat daar buiten de camping ‘niets’ is doen we eerst nog even boodschappen in Tromsø. Zo handig als je de weg weet……. In februari waren we hier en ook vorig jaar augustus hebben we hier veel gelopen. We zien dat de gondeltjes van de kabelbaan zijn vervangen en we zien achter een boot van de Hurtigruten ‘ons’ hotel Radisson Blu liggen.

Uiteindelijk rijden we om 18.00u de camping op waar de eigenaresse het leuk vindt dat we er weer zijn. We krijgen de code mee voor de toiletgebouwen (gelukkig op een post-it want het is een getal van 6 cijfers…) en dan zoeken we een plekje. Voor de verandering gaan we niet op de plek van vorig jaar staan maar zoeken we het iets dichter bij de receptie. Zo hopen we op betere ontvangst van de wifi. Als de boel op de poten en aan de stroom staat gaat Erik aan de slag voor een grote kop cappuccino. Er komt een meeuw strak aangevlogen en die gaat op een meter van de caravan zitten. En wachten. En krijsen. We vertonen blijkbaar niet het gewenste gedrag want behalve een foto maken doen we verder niets. En dus gaat hij ons dak op en gaat via het grote dakraam naar binnen kijken. Hoezo brutaal?!

We blijken de caravan zeer strategisch neergezet te hebben want als we ons op de banken hebben geïnstalleerd met koffie en koek en we de vitrage aan de kant hebben geschoven, hebben we geweldig uitzicht over de fjord. Er komen wat enorme boten voorbij, niet helemaal de grootste ter wereld maar het kan niet veel etages hebben gescheeld. Erik ontdekt op een paal bij een aanlegsteiger een roofvogel en vanuit de caravan maken we een foto. Het blijft te vaag en Erik gaat voorzichtig dichterbij. De vogel geeft geen kik. Uiteindelijk kan Erik er zo dichtbij komen dat hij ziet dat het niet is wat hij dacht……zie foto.

We kijken kilometers ver weg over zee naar het zuiden richting Tromsø en naar het noorden waar alleen maar heel veel water is. Handig want zo kunnen we de buien goed zien aankomen. De lucht is prachtig en weer hebben we de klok niet in de gaten gehouden.

• 05 Juni 2016 - 00:13

Berry:

Hoi familie,

Jullie krijgen het wel voor de kiezen. Hagel zit je niet echt op te wachten. Kan het kloppen dat de foto's later komen? Zie ze helaas niet staan.

Wel makkelijk dat jullie de omgeving en campings goed kennen. Je weet dan precies waar je kunt staan en het mooiste uitzicht hebt.

Hopelijk zie ik de foto's van vandaag nog.

Een goede nachtrust.

Groet,

Berry

• 05 Juni 2016 - 13:41

Ronald:

Hagelbuien zit je niet op te wachten, maar goed dat er een stoel verwarming in de auto zit. Wat een mooi cruises chip zeg. Goed om te vermelden dat het een uil "met oogje" onder de foto staat, lijkt net ene echte '-)

• 05 Juni 2016 - 14:35

Mel Tim Noa:

Haaa ouders !

Ahhh wat een pech lekker nat geregend ! Verfrissend zullen we maar zeggen.
    Je mag de volgende keer wel de 'douchekroon' van Noa mee nemen

• 05 Juni 2016 - 14:39

Mel Tim Noa:

Hmmm vreemd de helft van m'n reactie is niet geplaatst !
    Dan hier nog ff de rest.
    wat een contrast dan de temperatuur in vergelijking met hier in NL. Hier hoogzomer en daar bijna winter.
    Wat een geluk dat jullie z'n mooie plek hadden met uitzicht op fjord ! Prachtig hoor .
    En wat een kleine bootjes kwamen er langs ... WoW !!!
    Hahah geweldig we zien t helemaal voor ons met die uil en Erik ! Helaas geen filmpje van zeker ?
    Geniet lekker verder ! Dan doen wij dat hier ook van t mooie weer !

Knuffel van ons 3