Wild West in Dodge City - Reisverslag uit Dodge City, Verenigde Staten van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Wild West in Dodge City - Reisverslag uit Dodge City, Verenigde Staten van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Wild West in Dodge City

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

22 Maart 2014 | Verenigde Staten, Dodge City

De zon schijnt al vroeg door de dakluiken, die kunnen we namelijk niet verduisteren. We hebben voor vandaag niet zo'n lange etappe voor de boeg. Dat komt goed uit want we willen bij aankomst in Dodge City de oude historische binnenstad graag verkennen. Erik koppelt af en laat de tanken leeg lopen in de afvoerput. Niet de benzinetank hoor, alleen grijs en zwart water. Als hij weer binnenkomt kan hij nauwelijks praten, krijgt er alleen nog enigszins duidelijk uit dat het koud is. De zon heeft ons op het verkeerde been gezet, volgens de info op de telefoon (weer-app) is het 0gr. Celsius. Het waait ook nog eens stevig dus de gevoelstemperatuur ligt verder onder prettig.

Als Erik voldoende is opgewarmd om goed te kunnen sturen rijden we van de camping weg. Twee keer een bocht om en we zitten al weer op de oprit voor de snelweg. Na Wichita wordt het een stuk rustiger op de weg. We rijden ook niet langer op een Interstate maar nu op een gewone snelweg. Het eerste stuk is het nog wel vierbaans maar later is het een tweebaansweg. Gelukkig met minder verkeer dus want het is voor het vrachtverkeer geen pretje om ons niet te kunnen inhalen. Af en toe is er een paar kilometer waar de weg breder is en dan geeft alles achter ons vol gas.

We hebben voor deze route wat geocaches ingeladen en daarvoor gaan we een paar keer van de weg af, de berm in of zelfs een zijweg (zandpad!) op. Boodschappen doen of tanken hoeft dit keer niet onderweg. Nu de weg door plaatsen heen gaat in plaats van erom heen, zien we ook meer. Eigenlijk is dit meer ons ding, we krijgen zo een veel betere indruk van hoe de mensen hier wonen. In dit gebied komen veelvuldig tornado's voor (nu zou daarvoor niet het goede tijdstip moeten zijn...) en we kunnen ons voorstellen dat er dan veel schade ontstaat. Menig huis is niet veel meer dan een stacaravan.

We zijn om twee uur op de camping in Dodge City en het oude centrum ligt op loopafstand. De camping heeft 'watersports' in de naam en het ligt aan de Arkansas rivier. Helaas zit er geen drup water in en liggen de steigers op het droge gras. We pakken de rugzak, doen een vest aan over de trui en daarover heen nog een jas. Met de handschoenen binnen handbereik zijn we klaar voor de wandeling naar de stad. We lopen naar het Boot Hill Museum, een openlucht museum waar we entree betalen om naar binnen te kunnen. We krijgen eerst een stukje film om in de stemming te komen, dan volgen we de route die heel bijzonder, eerst naar de begraafplaats gaat. Hoezo 'de goeie ouwe tijd'?! Het eerste gebouw huisvest herinneringen aan films en tv-series, we herkennen veel meer dan we hadden verwacht. Ik zeg "kijk dat is Festus" en Erik weet direct dat het die man met de ezel is. Zijn we toch ouder dan we zelf denken??! In de gebouwen zijn verder allerlei situaties nagebouwd, we zien een deel dat een beeld schetst van de jacht op de bizons (met een meetrillende vloer!), we lopen door een saloon, komen bij de dokter langs en na een grote afdeling met 'schietgeweren' gaan we weer de frisse buitenlucht in.

Als we genoeg hebben gezien lopen we terug naar de camping. In totaal hebben we dan zes kilometer gelopen. Zolang je in de zon en uit de wind loopt is het heerlijk maar de wind is erg koud. Op de camping is een tweede camper met Nederlanders gearriveerd. Zodra de zon weg is gaat het nog harder waaien. Nu maar hopen dat het inderdaad nog geen tornado seizoen is! De camper schud op de wielen. We hebben de kachel aan en die slaat bijna niet meer af. We checken op de telefoon hoe koud het is en zien dan dat het over een half uurtje zou moeten gaan sneeuwen. Het wordt vannacht min 5 als de app informatie klopt!

Jullie gaan het lezen!

• 23 Maart 2014 - 09:55

Berry Van Werven:

Hoi globetrotters,

Dat Boot Hill museum ziet er leuk uit. Echt uit een western. Denk dat als je daar loopt je zo het gevoel hebt dat er een cowboy door de klaphekjes van een café komt zetten. Veel wind en rond het vriespunt. Brrrrrrrrrr. Dat is wat minder. Voor vandaag een fijne dag.

• 23 Maart 2014 - 15:26

Marlous:

Howdy folks!
    Brrr zoals ik ook al op FB zei, dat is niet bepaald warm. Deed me even denken aan een gletsjes wandeling, daar waar ik last minute die rubberen laarsjes aantrok, omdat ik bergschoenen niet mooi genoeg vond ( heb slimmere keuzes gemaakt in mijn leven) en waar paps op de terugweg even pauzeerde.. hihi herkenbaar?
    Dit wordt getypt vanaf jullie eigen laptop, katten rennen in t rond en de hagel knettert op het serre dak.. tis net vakantie ;)
    Het musuem leek me een indrukwekkende, jullie weten tevoren natuurlijk nooit of het t entreegeld waard is, maar dat maakt het ook vakantie! Dodge city heeft een mooi welkomstbord! Zou hier in de tuin niet misstaan!

vgggibbbbbbbguijfvgggggujfjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjiiijikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkku

uhm dat was Swiep en ik kan nu bijna niet meer typpen.. totde volgende keer! XXXXX M

• 23 Maart 2014 - 20:05

Mariska:

jee wat een verhalen en foto's zeg. Nu eerst maar eens een reactie plaatsen.
    wat mooi allemaal, je waant je echt even terug. Gelukkig vervelen jullie je niet, hebben al weer veel gezien en gedaan. Marilien zelfs al weer aan het breien, hoe kan het ook anders. Uit elk land wel een bol wol, nu je brei projecten afbreien. Erik kan goed koken, zag er lekker uit.
    Hier gaat alles goed, moeders komt waarschijnlijk donderdag naar huis. Zijn nu thuis bij haar aan het oefenen met traplopen, en even alleen zijn. Morgen gesprek en foto's maken van de polsen.
    Nu even aan de koffie, een echt Damhertstraat bakkie ha ha ha ook hier kunnen we het.
    geniet er goed van en ik hoop dat het niet te koud zal worden voor jullie.
    Tot het volgende verslag(en).