Naar het noorden - Reisverslag uit Porto, Portugal van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Naar het noorden - Reisverslag uit Porto, Portugal van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Naar het noorden

Door: Erik en Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

31 Januari 2013 | Portugal, Porto

Vandaag zijn we, voor ons doen, vroeg op weg. We rijden eerst een stuk langs de kust naar het noorden tot aan Povoa de Varzim. We parkeren de auto en lopen een rondje (van een paar kilometer) door het oude gedeelte en langs de kust. We laten onze route bepalen door geocaches die we ook vandaag meer niet dan wel vinden. Maar ach, je komt nog eens ergens. We hadden anders nooit ontdekt dat hier een Torre des Touros is. …. (arena voor stierengevechten (het heet vast anders maar we komen niet op de juiste term)). Bij een strandtent verbazen we de juffrouw van de bediening door te vragen of we op het terras mogen zitten. Ze maakt de stoelen voor ons schoon en in de frisse zeelucht drinken we onze koffie, met wat erbij. Als we willen vertrekken blijken we niet naar binnen te kunnen. De schuifpui heeft alleen aan de binnenkant een handvat en we moeten wachten tot één van de gasten binnen ons begrijpt en de deur voor ons open schuift.

Terug in de auto rijden we verder landinwaarts naar Braga en Bom Jesus. Braga is een vrij grote stad met een mooi oud centrum vol kerken en kloosters. In het vlakbij gelegen Bom Jesus staat een bedevaartkerk hoog op een heuvel. De weg ernaartoe wordt door gelovigen soms op de knieën afgelegd. Dat is echt afzien want het hoogteverschil is aanzienlijk. Het is jammer dat de lucht erg grijs is en het een beetje miezert want daardoor zit er bijna geen kleur in de foto. Op iedere ‘etage’ van de trap staat een fontein waar water uit een beeld komt. We hebben er drie vastgelegd en van eigen onderschrift voorzien. Volgens onze reisgids gaat het om de vijf zintuigen, dat idee hadden we al.

Na Bom Jesus rijden we Braga in. Vlakbij het oude centrum zien we een parkeergarage waar een man uit zijn hokje schiet om voor ons op het knopje voor het kaartje te drukken. Wat een service! Het wordt nog gekker want hij loopt met ons mee de parkeergarage in en hij wijst ons ook de plek waar we kunnen gaan staan. Het is er niet druk, dat is duidelijk. Weer boven de grond gaan we op weg naar het winkelgebied, dat schijnt hier zeer uitgebreid te zijn en overal is het ‘saldes’ , het is opruiming. We hebben geen ruimte in de koffer, tenminste niet in de kilo’s en daardoor kijken we alleen etalages. Nadat we wat hebben gegeten lopen we terug naar de auto. We betalen de meneer en lopen naar onze Skoda, met die meneer weer achter ons aan. Dan blijkt dat hier de inrit ook de uitrit is, dat is nieuw. Als we bijna bovenaan staan komt er een auto van de andere kant die in vliegende vaart de parkeergarage in wil rijden. We staan neus aan neus! Gelukkig is onze Skoda toch een maatje groter dan de Smart tegenover ons en die gaat achteruit. Dat levert een hele bende geclaxonneer op want de straat is nu geblokkeerd. We wachten geduldig, de Smart rijdt een blokje om en dan kunnen wij eruit en gaan we op weg terug naar Porto.

Braga ligt ongeveer 60km. naar het noordoosten, dat is een uurtje rijden. Terug in Porto doorkruisen we de stad alsof we er al weken wonen. Niemand ziet dat ik navigatie in de hand heb.... In het doodlopende straatje bij onze Casa kunnen we niet parkeren want er staat al een auto. Als wij daarachter gaan staan kan die voorste er niet meer uit, daarvoor is de inrit te smal. We parkeren voor een van de huizen langs de Passeio Alegre. We blijven niet lang in de Casa die vandaag muffig ruikt. Misschien komt dat doordat er voor morgen regen is voorspeld. We gaan nog een keer op pad naar shoppingcenter Cidade. We hebben waxinelichtjes nodig voor als de stroom uitvalt. Het shoppingcenter is een fikse tegenvaller, geen winkels voor onze smaak. Na een uur zijn we alweer terug en gaan de waxinelichtjes aan. Wij duiken nog even in de informatie over Porto. Eens kijken wat we morgen gaan doen, we willen de laatste dag hier goed besteden.

• 01 Februari 2013 - 00:53

Marlous:

HAHAHAHAHA LOOPNEUS! Jullie zijn te grappig, hahahah ik zit hier nog even bij te komen zo op dit veel te late tijdstip achter de computer.. in 1 woord ge wel dig! Bedankt ook voor het eten, altijd leuk om te zien wat voor een lekkers jullie hebben gescoort. Hele tour gemaakt vandaag dus, het lijnenspel bij de bom jezus is ook echt n plaatje! Skoda vs smart is goed opgelost gelukkig, shop ze nog ff daar en maak der wat moois van morgen! XXX beso!

• 01 Februari 2013 - 12:20

Ronald:

Hoi Marilien en Erik,
    die foto's van die loopneus en "kan wel janken" zijn echt om te lachen....:-)
    goed verslag weer, op naar de volgende foto's
    gr,
    Ronald

• 01 Februari 2013 - 21:50

Berry Van Werven/Hoornbloemers:

Hoi M & E,

Mooie foto's, vooral die van bom jesus en loopneus, looporen en etc. jammer dat het zo druilerig weer is, maar veel moois te zien. Fijne dagen nog. Mijn mailadres: B.vanwerven@hotmail.nl