Een dikke tien! - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Een dikke tien! - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Een dikke tien!

Door: Marilien Koldewijn

Blijf op de hoogte en volg Marilien

29 Januari 2013 | Portugal, Coimbra

Op ons dooie gemak (rare uitdrukking eigenlijk) gaan we ontbijten in de verder lege ontbijtzaal. Daarna reserveren we via internet een appartement bij Porto voor dinsdag tot vertrek op zaterdag, laden we een aantal geocaches in, stoppen we de fototoestellen in de rugzak en dan zijn we er klaar voor. De zon komt door en het belooft een heerlijke dag te worden. De eerste twee caches vinden we niet, de gps vliegt alle kanten op, die zal last hebben van de hoge gebouwen en smalle steegjes. Maakt ons niet uit, het is nu veel drukker dan gisteren en daardoor is er nog meer te zien. Er hangt een gezellige sfeer, mensen staan of zitten te kletsen en genieten duidelijk van de eerste zonnestralen. We weten niet waardoor het komt maar om de een of andere reden komt het op ons gemoedelijk over. We lopen door een deel waar we gisteren nog niet waren en komen uit bij een schitterende kathedraal, de oudste van Portugal. Deze stamt uit 1131 na Christus.

Voor de verandering klimmen we maar weer eens een stukje, we worden aangetrokken door een zeer fotogenieke uitstalling (zie foto). Als we verder door lopen naar boven hebben we uitzicht op een parkje met fontein, mooie azulejos langs de weg en we herkennen het dak van een mercado municipal (stadsmarkt). Dus, dan dalen we weer af en gaan we de markt in. We zijn net te laat, vlees en vis is al opgeruimd en alleen de groentestallen zijn nog bemenst. Buiten gaan we weer op zoek naar een cache, deze heeft in de naam ‘vista’ en dat is uitzichtpunt. Daarvoor steken we de weg over en gaan aan de overkant weer bult op. In dit deel van Coimbra zijn we nog niet geweest. Onze gps geeft een directe lijn aan maar zo zijn de straten niet aangelegd. We leggen heel wat extra meters af om bij het doel te komen, niet alleen horizontaal maar ook verticaal. Of heet dat dan diagonaal ;-) Na heel wat klimmen komen we uit bij het punt van waar we een prachtig uitzicht hebben op het oude deel van Coimbra. Er staan een paar banken en we bekijken ze van alle kanten, ook de bloembakken worden gecontroleerd op de aanwezigheid van een cache, maar helaas: niet gevonden. Dat blijft toch steeds weer jammer, ondertussen is het zo warm dat we onze jassen uit hebben en de mouwen hebben opgestroopt. We gaan met een grote boog terug richting historisch centrum, daardoor blijven we enigszins ‘op hoogte’ lopen. Een kortere weg is er ook maar dat zou betekenen dat we eerst bult af en dan weer bult op moeten.

We komen langs het plein van de republiek, het Praca da Republica waar een mooi park aan ligt, het Jardim da Sareia (geen idee wat dat betekent). We hadden foto’s hiervan gezien in de gids en maken nu onze eigen foto's. Rond het plein zijn een paar terrasjes en we zoeken een zonnige uit: Café Tropical waar Erik een dubbele espresso bestelt en ik een cappuccino. Toch wel bijzonder zo op een terras zitten in januari. Met enige moeite komen we weer in actie. We lopen de route van gisteren door het oude deel maar nu in omgekeerde volgorde. Ik ben nog steeds op zoek naar een plein uit mijn herinnering. Bij de Iglesia de Sè Nova mogen we voor € 1,00 p.p. binnen kijken en een oud dametje maakt ons duidelijk dat fotograferen is toegestaan. De oude kathedraal was heel sober ingericht, deze is vreselijk druk bewerkt: houtsnijwerk tot aan het plafond. Na de donkere kerk is het even wennen aan het zonlicht buiten.

Dit keer is het toegangshek bij de Universidade de Coimbra open en zodra we de poort door zijn, zien we dat dit het gezochte plein is. Toch wel erg prettig als een herinnering klopt! Wel jammer dat de bibliotheek net wordt gerenoveerd en daardoor niet open is voor publiek. Het schijnt een van de rijkste bibliotheken van de wereld te zijn. We worden op het plein aangesproken door een studente gekleed in traditionele cape. Aan de binnenkant van de cape zijn emblemen genaaid waaruit blijkt aan welke faculteit de student(e ) studeert. Zij studeert antropologie en wetenschappen.

Op weg terug naar het hotel kunnen we het niet laten: we gaan nog een keer in de zon op een terras zitten om koffie te drinken. Op de achtergrond klinkt een jammerende saxofoon (beetje jammer) maar verder krijgt vandaag van ons een dikke 10.

• 29 Januari 2013 - 00:36

Marlous:

Oooh wat klinkt dat heeerlijk! Stelletje berggeiten ;) welverdiend na de openlucht hut van afgelopen weekend! Ik ben eerder dan de foto's, dus die bekijk ik later.. Beetje jammer van de caches, hoop dat jullie de volgende vinden en iig daardoor weer mooie gedeeltes van t dorp gezien :)hier is t regenachtig, zegmaar bah dus maar gelukkig ook vandaag ff de zon mogen aanschouwen. Hoop op voortzetting hiervan! Xxx

• 29 Januari 2013 - 00:40

Marlous:

Ps: Jardim da Sareia betekend de tuin van de zeemeermin!

FYI:

This garden was designed and built in the time of  Dom João V.  The Parque de SantaCruz & the Jardim da Sereia can be credited to Friar Gaspar da Encarnação,the minister who, between 1723 and 1752, reformed the Convent of Santa Cruz, oneof the most important monuments of the City of Coimbra. The aim was to create a park suitable for contemplation. The entrance to the Mermaid's Garden, facingthe Praça da República, is crowned bythree statues representing Faith, Hopeand Charity.  French baroque influence is seen in the decorative elements such astile panels and statuary. In the center of the fountain stands a sculpture of the Virgin Mary, framed by tile panels.  This fountain was extensively repaired in2005.

• 29 Januari 2013 - 10:02

Mariska:

wat fijn dat het nu beter bevalt. Wat een klimpartijen weer en wat leuk dat je plekken van vroeger weer terug ziet.
    Ik weet niet hoe ver of het nieuws is doorgedrongen bij jullie maar we krijgen een nieuwe koning.
    Beatrix treedt met koninginnedag af, dat heeft ze gisteravond bekend gemaakt.
    hier komt een heel waterig zonnetje te voorschijn, vanmiddag kans op harde wind stormachtig.
    Geniet er goed van en volgende keer weer foto's ?

• 29 Januari 2013 - 12:24

Melissa:

Haaa ouders!

Haha jullie hebben het maar goed voor elkaar heerlijk
    Op een terrasje zitten en dat nog wel in de zon!
    Geniet er maar lekker van!
    Prachtig die bloemen van de Magnolia!
    Wel fijn dat jullie nu fatsoenlijke plek hebben gevonden als hotel.
    Veel plezier nog!

Veel liefs Mel en Tim

• 29 Januari 2013 - 13:31

Marlous:

En je shawl matcht zelfs bij de stoelen, heeeel fotogeniekkkk (nieuw?). Haha dat busje ook, zal pap noooit gebeuren ;) Tegels blijven ook bijzonder, worden die geschilderd en daarna opgeplakt, of andersom?

• 30 Januari 2013 - 16:02

Ronald:

Hoi Marilien en Erik,
    weer erg mooie foto's, die van die bus is erg grappig. Volgende keer kan de bestuurder beter een omweg maken ipv de kortste route '-)