Naar Honningsvåg - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Naar Honningsvåg - Reisverslag uit Honningsvåg, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Naar Honningsvåg

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

01 Juni 2018 | Noorwegen, Honningsvåg

Kort nadat we gisteravond het verhaal hadden geplaatst begon het te stormen. Zo stevig dat de caravan stond te schudden op de poten en de wielen. De wind floot langs de ramen, door de ventilatieroosters en dat was niet bepaald prettig. Je zou er zeeziek van worden! Volgens de weersverwachting zou het 's ochtends rond 8.00u rustiger worden maar dat bleek ijdele hoop. Het ging juist nog een tandje harder en het latere tijdstip van 14.00u werd opgeschoven naar 18.00u.

We waren van plan naar de Kirkeporten te lopen maar dat zou onverantwoord zijn. In plaats daarvan zijn we nog een keer met de auto naar de Noordkaap gereden, we waren immers in de buurt en onze parkeerkaart was nog geldig tot vandaag 15.30u. Gisteren hebben we foto's gemaakt met onze glazen bol en omdat daarop twee mensen (niet wij) te zien zijn, wilden we nog een poging wagen zonder mensen. Vandaag was het bij aankomst een heel stuk rustiger. Of ze allemaal van de rand gewaaid zijn, dat vermoedden we niet maar er was veel ruimte op het parkeerterrein. Bij de globe stond niemand en al snel werd ons duidelijk waarom dat was. De wind maakte het moeilijk dichterbij de aardbol te komen, zo'n windkracht waar je bijna niet tegenin kunt en voeg daarbij nog wat slag hagel (niet te verwarren met hagelslag) dat wodt wel duidelijk hoeveel moeite we hebben gedaan voor een paar foto's zonder mensen....

En nu zitten er druppels op de glazen bol foto's maar kijk daar maar omheen. Als een speer, in slow motion, zijn we naar binnen gegaan. We hebben de film bekeken en een rondje gemaakt door de zogeheten grotten. Eigenlijk zouden de grotten uitzicht bieden op zee maar de glazen wanden schijnen zoveel onderhoud te vergen dat ze die hebben dicht gemaakt. Dat is dan wel jammer maar vandaag was er sowieso buiten niet veel te zien. Alleen water en mist. Op de film hebben we gezien hoe je met een bootje een excursie kunt maken naar een vogelreservaat. We zaten af te wegen of we die 'omweg' naar Gjesvaer zouden maken want dan zouden we papegaaiduikers in actie kunnen zien. Maar nu ik dat bootje op de golven heb gezien in de film was de keuze snel gemaakt. We maken de omweg niet.

Nadat we alles hadden bekeken wat er te bekijken was zijn we terug gereden naar de camping. De caravan stond nog overeind en volgens Erik zouden we wel ermee de weg op kunnen. Belangrijker voor mij was of we op de weg zouden kunnen blijven. Bij de vorige storm, een kleine week geleden zijn er veel campers naast de weg beland. Maar Erik zei dat het kon en dus hebben we in een hagelbui samen de poten opgedraaid, aangekoppeld en zijn we vertrokken vanaf ons BaseCamp North Cape waar we op de camping nog even moesten wachten op wat overstekende rendieren.

Vlakbij Honningsvåg ligt nog een camping uit het ACSI pakket. Gelukkig was het maar een korte rit en ging het zonder problemen. Er was ook nauwelijks ander verkeer op de weg. De eigenaresse wilde graag dat we direct de boel zouden doornemen want ze had wat veranderingen die ze wilde doorvoeren. Terwijl we onze tas uitpakten vroeg ze of we vannacht wilden blijven. Dat wilden we graag maar dan wel een beetje beschut alstublieft. Geen probleem, we konden het best naast het toiletgebouw parkeren want dan zouden we uit de wind staan. Super!! Terwijl ik met haar aan de slag ga om de teksten te wijzigen gaat Erik vast de caravan op de aangewezen plek zetten. Hij staat nauwelijks als er iemand uit het toiletgebouw/de keuken komt en vraagt of Erik van plan is daar te blijven staan. Op Erik's ja krijgt hij terug dat de man en vrouw in de campingkeuken dan hun uitzicht kwijt zijn..... Tsjaa, dat is erg vervelend maar op zich hebben we wel een leuke caravan om naar te kijken toch??

Hier gaan we echt niet verkassen, de plek is heerlijk. We horen de wind maar voelen niks. We hebben alleen wat veel 'geloop' langs de caravan want we staan langs de route naar de wc's en douches. Het is maar voor één nacht, morgen dalen we verder af want inmiddels hebben we het geografische hoogtepunt van deze reis dus achter ons.

Vanmiddag ook nog even naar Honningsvåg city geweest. Onze vaste levensbehoefte, melk, brood en yoghurt moesten worden aangevuld en onze vaste extraatjes (noten en chocola) ook. Gelukkig heeft deze noordelijkste stad van de wereld een Rema1000 waar we prima zijn geslaagd. Daarna zijn we nog een keer de stad ingereden op zoek naar een restaurant. En weer met dank aan Foursquare. Het was er gezellig druk, een combinatie van een café op vrijdagmiddag en een restaurant. Met uitzicht op zee waar terwijl wij van ons eten zaten te genieten, een cruiseschip aanmeerde. Inmiddels is de wind iets gaan liggen en is de regen wat toegenomen. Vanmiddag was die neerslag trouwens even in sneeuw vorm! Voor ons geen probleem, het wordt er hier niet minder mooi door.

groeten van ons!!

• 01 Juni 2018 - 22:58

Marlous:

Avonturiers!! Wat een geluk dat jullie beschut staan vannacht :) Ook nog eieren gekocht? X