"Restjes'-dag - Reisverslag uit Bristol, Verenigd Koninkrijk van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu "Restjes'-dag - Reisverslag uit Bristol, Verenigd Koninkrijk van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

"Restjes'-dag

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

11 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, Bristol

Vandaag geen vervoer per bus of boot, we gaan gewoon lopen. Volgens de weersverwachting moeten we rond twaalf uur rekening houden met een regenbuitje, dat wordt vroeg lunchen (of laat koffiedrinken). Vandaag wordt een culturele dag, we gaan een paar musea bezoeken. Allereerst het Arnolfini, een museum met wisselende tentoonstellingen van vooral moderne kunst. Het is maar goed dat het gratis is want anders hadden we vast gebaald. Deze kunst is aan ons niet besteed. Zo ligt er in een enorme grote witte zaal een koperen buis op de grond die ongeveer twee meter lang is en een paar centimeter in doorsnee. Er zit een veeg rode verf op. Erbij een bordje: koperen buis met verf. Duhhhhhh. We hebben het meeste waardering voor de toiletten, die komen op een gunstig moment ;-) . En in een spiegelende wand maken we onze eigen kunst...

Aan de waterkant staat een beeld van John Cabot die hier vertrok met The Matthew en in 1497 Noord Amerika ontdekte. Tenminste dat geloven ze hier, daar gaat het verhaal van Columbus. John Cabot zijn we in Canada en Amerika eerder tegen gekomen, nou ja, zijn naam en verhalen zijn we tegen gekomen. We reden ooit op de John Cabot Trail in Nova Scotia voor de oostkust van Canada en als we het ons goed herinneren heeft hij ook 'gewandeld' in Yosemite in de VS.

Onze wandeling gaat verder aan de andere kant van de Avon, in M-shed, een museum waar de geschiedenis van Bristol wordt weergegeven en waar we beroemde Bristolians kunnen zien. Duidelijk wordt men vanuit Bristol vooral een grote rol hebben gespeeld in de slavernij. Gelukkig zijn er ook getuigen van de strijd tegen de slavernij, zo blijkt o.a. uit een plaquette bij een pub.

We leggen weer een flinke afstand af, gaan via het centrum naar de heuvel waar de Bristol University ligt. Het is hier gezellig druk en het is even zoeken naar een plek om te lunchen. Gestuurd door de GPS op zoek naar caches doorkruisen we heel wat straten en steegjes. We vinden er een paar maar ook een hele serie niet. Na een tijdje zijn we de heuvel weer afgedaald en komen we weer uit bij de Avon. Door de stevige wind zijn er nu een aantal zeilbootjes op het water. Leuk om naar te kijken, er is genoeg actie want we zien er een aantal omkiepen.

Tegen vier uur zijn we terug in het appartement. Runkeeper geeft aan dat we 12.4 km. hebben gelopen. Dat hadden we niet verwacht, gisteren hebben we een groot deel van deze wandeling ook gedaan voordat we Runkeeper hebben aangezet. Dat betekent dat we toen zeker 20 km. hebben gewandeld. Hoezo vakantie??

Het miezert zo'n beetje de hele dag en eigenlijk hebben we niet veel zin om nog een keer naar de stad te lopen. Maar, we hebben niet in huis om te eten en dus moeten we nog een keer naar buiten. We lopen naar een supermarkt, schuilen onderweg voor een overtrekkende hagelbui en komen dan licht doorweekt bij de winkel aan. We slaan twee vliegen in één klap: we doen onze boodschappen en we drogen op. Dat laatste is van korte duur, want zodra we weer buiten komen blijkt het nog steeds te regenen. Van die weersvoorspelling klopt vandaag niet veel. Terug in het appartement kunnen we nog 4.7 km. bij ons totaal voor vandaag optellen.

Na het eten pakken we de koffer in, smeren we alvast brood voor morgenvroeg en zetten we de wekker. We willen om kwart voor zeven vanaf het treinstation met de bus naar het vliegveld. Dat duurt ongeveer een half uur. We zouden dan ruim op tijd voor onze vlucht, die om 9.05u. vertrekt, moeten zijn.

• 12 Mei 2013 - 02:17

Berry Van Werven:

Hoi,

Dat museum is inderdaad niet heel interessant, maar zoals op de rest van de foto's te zien maakt de omgeving het helemaal goed.

Groet,

Berry

• 12 Mei 2013 - 15:18

Mariska:

veel gelopen ondanks het wisselende weer en mooie foto's. wie was nu de ontdekker de linker of de rechter persoon.
    fijn dat we weer een beeld gekregen hebben van Bristol en de musea.

goede reis terug en anders alvast welkom thuis.