Langs de kust - Reisverslag uit Agia Napa, Cyprus van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Langs de kust - Reisverslag uit Agia Napa, Cyprus van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Langs de kust

Door: Erik en Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

21 Maart 2012 | Cyprus, Agia Napa

Na het ontbijt met hele dikke griekse yoghurt zijn we op pad gegaan richting kust. We willen vandaag vooral van het mooie weer genieten en tussendoor een paar caches vinden. Vlakbij is een opgraving (of eigenlijk is het niet opgegraven maar 'bloot' gelegd) van graftombes uit de Hellenistische en de Romeinse tijd. Dan hebben we het over ongeveer 300vChr., dat is toch een slordige 2300 jaar geleden. Het is niet voor te stellen hoe de mensen in die tijd kans hebben gezien om in de rotsen deze grafkamers uit te graven. Nou waren ze wel kleiner dan de huidige gemiddelde mens maar toch, het moet een hele klus geweest zijn.

Vlakbij is de eerste cache voor vandaag te vinden, die heeft de naam 'Moon Walk' gekregen. Het is inderdaad een maanlandschap tenminste voor zover wij dat kunnen beoordelen. Vulkanisch en met hele scherpe kantjes..... De cache bevindt zich op ongeveer een meter hoogte en heeft de grootte van een filmkokertje of nog iets kleiner. Ga daar maar eens naar zoeken in zo'n 'omgeving. Niet gevonden heet in vaktermen een DNF (did not find). En dat is de eerste voor vandaag.

De tweede stop is bij Nissi Beach, een schitterend wit zandstrand. Zo wit dat het zeer doet aan de ogen. Hier moeten we het water in, lopen naar een eiland waar ook een cache verstopt ligt. Het zeewater is nog best koud, gelukkig is het niet diep. Ook deze cache vinden we niet, dat kan leuk worden vandaag. De zon en de vele kleuren blauw maken alles goed. Terug naar de auto waar we het zand uit de schoenen proberen te schudden, gelukkig zijn het sandalen.

We rijden dwars door Agia Napa op zoek naar een aquaduct dat door de Romeinen is aangelegd. Heel lang geleden werd hierdoor water getransporteerd naar het klooster in Agia Napa. Ze konden bouwen hoor die Romeinen! En slim waren ze ook. Wij vinden hier onze eerste cache van vandaag, dat is ook een hele prestatie. Bij een supermarkt halen we brood en een dip en een pak sap. Lunchen doen we bij de volgende cacheplek, een kerkje hoog boven Agia Napa. Het kerkje is onlangs gerestaureerd en de deur staat open. Het interieur van deze Griek-Orthodoxe kerk is prachtig. Het brood is trouwens ook een aanrader: met uien, zwarte olijven en koriander. In plaats van beleg hebben we een dip, lijkt yoghurt met knoflook. De rest van de ingrediënten kunnen we niet lezen.

We maken voor de tweede keer een rondje over Kaap Greko. Door eerdere ervaringen (vastzitten..)rijden we de auto niet tot aan de kust maar parkeren we aan het begin van de zandwegen. Op die manier krijgen we ook aardig wat beweging. De temperatuur is boven de 20 graden dus lopen is geen straf. Op twee plekken staan van die typisch Griekse kerken op de rotsen, spierwit met een blauw dak. Heel fotogeniek. Trouwens over fotogeniek gesproken: check out de foto van team coldwine (ons alias bij geocaching). Goed te zien dat we het hier erg naar onze zin hebben.

• 21 Maart 2012 - 21:47

Melissa En Tim:

Ha ouders!!

Wat zijn jullie toch weer heerlijk aan t genieten!
    Lekker hoor! Leuke foto's hoor en leuke verhalen! Cyprus heeft ook
    Wel zn charme he!

Veel liefs , Tim en Mel

• 21 Maart 2012 - 22:22

Marlous:

Ooow DNF betekend morgen terug gaan dus haha, frustrerend!! Gelukkig de rest wel gevonden vandaag, ene wow zeg wat een prachtige blauwe zee en ubercool eiland waar je zo naar toe moest lopen. Kerkjes ook prachtig van buiten vrij basic en dan kleurenpracht van binnen, mooi gerestaureert en droomlocatie ook. Team Coldwine heeft ook heerlijk gelunched zo te zien, de zeewind staat je ook mooi (je haar) moeders :), Jullie liggen nu vast "op 1 oor" ondertussen dus als jullie dit in de ochtend lezen, geniet van de dag en tot bloggens!! xx M

• 21 Maart 2012 - 22:34

Hoornbloemers:

Hoi E en M

Mooie foto's, vooral die van de plafond en wandschildering. Zoals Erik laatst op zijn verjaardag vertelde dat hij thuis zou gaan schilderen? Erik, ik zou zeggen, doe eens gek en maak zo'n schildering thuis op de muur. Zal een mooi effect hebben bij jullie in de kamer en je hebt een stukje Cyprus in huis gehaald.

Fijne dagen verder en tot jullie volgende bericht.

Groet B, H en R

• 22 Maart 2012 - 07:08

Ronald:

Ha team Coldwine,
    goed gedaan, toch nog een cache gevonden. Die foto's zijn weer echt prachtig. Vooral die van de Baai, het kerje op de rots en natuurlijk die van team Coldwine. Veel succes met het zoeken van Cache voor vandaag, ik ga ook maar eens even zoeken, maar dan in m'n stapel werk en kijken met wat als eerste weg moet..... :-(

Grz, Ronald

• 22 Maart 2012 - 09:34

Mariska:

wat een leuke foto's mooi die beschilderingen en prachtig bij die baai.
    Jammer van de caches maar wat marlous al schrijft een reden om weer terug te gaan.
    lunch ziet er heelijk uit. Wij hebben gister ook buiten geluncht met tosti's. het is heerlijk weer hier in Apeldoorn, de zon schijnt vandaag ook weer uitbundig krijgen we weer energie van!!!
    Wat gaat de tijd toch snel vooral als het zo mooi en lekker is waar jullie nu zijn. geniet nog van de laatste mooie momenten.