Zondag - Reisverslag uit Agia Napa, Cyprus van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Zondag - Reisverslag uit Agia Napa, Cyprus van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Zondag

Door: Erik en Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

18 Maart 2012 | Cyprus, Agia Napa

Ontbijt op het terras met zon, het belooft weer een mooie dag te worden. In zomerkleren gaan we op pad, voor alle zekerheid hebben we een tas met truien en vesten in de kofferbak liggen. De temperatuurmeter in de auto geeft aan dat het 17gr. is, het voelt veel warmer zo achter het glas. We gaan een stukje het binnenland in, wat caches zoeken en tegelijkertijd het noordoostelijk deel van het Griekse deel van Cyprus (jawel) bekijken.

De navigatie in de auto doet het niet en we hebben nog geen goede wegenkaart kunnen kopen. Dan maar op goed geluk op zoek. Dat komt neer op regelmatig keren, terugrijden, doodlopende wegen tegen komen enzovoorts. Dat kan de pret vandaag niet drukken. Bij een mooi kerkje vinden we de eerste cache, dat is nr. 494 voor de statistieken. We rijden vlak langs niemansland, de strook land die het Turkse deel van het Griekse deel scheidt. Een rare situatie, niet even de grens over maar verbodsborden voor fotograferen of het gebruik van verrekijkers. In de strook niemansland ligt een nu verlaten stad, tot 1974 de belangrijkste badplaats van Cyprus. Nu woont er niemand, staan alle gebouwen leeg. Een spookachtig gezicht, niet iets om je prettig te voelen.

We draaien weer om en rijden verder richting kust. We parkeren de auto en lopen een deel van een schitterende route bovenover de rotsen. Verspreid liggen hier een aantal caches en zo lopen we ongemerkt een aantal kilometers. Bij eentje zijn we zelfs de FTF (first to find). Dat betekent dat we de eerste zijn die deze heeft gevonden en dat levert op de pagina van de cache een eervolle vermelding op. Leuk, we waren nog nooit ergens de FTF. Verder gaat de route weer naar het zuiden.

Bij Protaras staat in het vlakke land een eenzame bult met bovenop een kerkje. Onderaan deze kale rots parkeren we de auto en dan nemen we de trap naar boven. De lucht is schitterend blauw met net genoeg hele kleine witte wolkjes. Precies genoeg voor de foto's. Ook hier ligt een cache en dit is voor ons nummer 500!

Dat moet gevierd worden, gammel van alle kilometers lopen gaan we op zoek naar een restaurant. De tijd van het jaar is ongunstig en waarschijnlijk ook de tijd van de dag. Alles zit dicht. Frustrerend. We twijfelen even of we onze route nog verder rijden of binnendoor gaan naar ons dorp. We kiezen voor het laatste en vinden dan een prima plek voor een late lunch: PizzaHut. Heerlijk op het terras samen aan een XL pizza, met cappuccino voor mij en espresso voor Erik.

We vinden het wel mooi geweest voor vandaag. We halen brood en gebak bij de warme bakker en rijden dan het laatste stukje terug naar nr. 204 (ons appartement).

Erik kijkt op de ipad naar een film met Rowan Atkinson, Mr. Bean als Johnny English Reborn. Veel leuker, aan het gelach van Erik te horen, dan de Griekse of Russische zenders op de tv.

• 18 Maart 2012 - 18:44

Marlous:

Yeaaaah nummer 500! Wat een helebende zeg! De route van vandaag klinkt avontuurlijk. Ik neem aan dat de fotos nog volgen dus wacht daar even op.. Denk dat t wel wat wegheeft van Kreta daar of nuet? ;p zaten we ook op/in een "agios" tjuuuus xx

• 18 Maart 2012 - 19:02

Alice :

Hoi Erik en Marilien,

Leuk reisje weer. Heerlijk om 's morgens buiten te ontbijten en de hele dag lekker buiten te zijn. Mocht die foto van de ghost town wel? Maar er is niets spannends gebeurd, dus zal wel goed gegaan zijn.
    Veel plezier nog!
    groet,
    Alice (en Wim)

• 18 Maart 2012 - 19:03

Marilien Koldewijn:

hey Marlous, klopt helemaal: Agios Nikolaos. tjuuuus, e&m

• 18 Maart 2012 - 22:14

Ronald:

Hey, gefeliciteerd, op naar nummer 501. Lekker dagje hebben jullie gehad als ik het zo lees, en heerlijk dat mooie weer daarzo als ik de foto's zie. En heeft de pizza gesmaakt '-)
    Grz, ronald

• 19 Maart 2012 - 07:43

Ria Van De Haar:

Vanuit een zonovergoten toren te Apeldoorn wens ik jullie nog een hele fijne vakantie toe met heel veel mooie foto's als herinnering. Enjoy!

• 19 Maart 2012 - 14:55

Selma:

Heeej Marilien en Eric, leuk weer om de verhalen te lezen. Jullie hebben altijd wel mooie accomodaties zeg!Druk ook weer met de caches, wel tijd overhouden voor de omgeving!Tips: wil je echt de grens zien, dagje Nicosia is leuk ook om te winkelen. Mooie mozaieken in Paphos, waar ook een oud theater te zien is en opgravingen (als je daar van houdt ofcourse) maar ik weet niet of dat buiten het hoogseizoen al open is. Geniet nog even van het mooie eiland en als jullie terugkomen zou het lente moeten zijn en kun je je bruine benen showen! Groetjes

• 19 Maart 2012 - 18:02

Mariska:

hallo, even een kort berichtje van deze kant. mooie foto's en het is gelukt cache 500 en FTF.
    Leuk als je dat na al het zoeken voor elkaar krijgt. Jammer dat sommige restaurants dicht zijn maar die XL pizza ziet er goed uit. Tot het volgende verslag.