Tampere - Reisverslag uit Tampere, Finland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Tampere - Reisverslag uit Tampere, Finland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Tampere

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

07 Juni 2017 | Finland, Tampere

Doordat we vol in de zon staan is de caravan al vroeg ‘ opgewarmd’. Ook zonder wekker zijn we vroeg wakker. We ontbijten op ons gemak en dan gaan we richting centrum Tampere (spreek uit Tampurru, met de klemtoon op Tam). We volgen borden richting iets met Kestus, dat betekent centrum. Ons Fins gaat echt met sprongen vooruit, we kennen en zeggen ook al ‘ kiittos’ wat dank je wel betekent. We zien borden voor een parkeergarage en daar rijden we naar binnen. Alle lege plekken hebben een groen lampje boven de plek en zodra wij op een groene parkeren en uitstappen is het lampje rood. Mooi systeem. Als we boven de grond komen moeten we ons eerst even oriënteren en we checken de plattegrond. We zijn per toeval goed centraal uitgekomen.

We hebben niet veel uitgezocht om te willen bekijken maar wel leuk lijkt ons een uitzichttoren boven op een heuvelrug, een restant vanuit de ijstijd. We lopen langs het water, door een paar parken waar overal mensen genieten van het mooie weer. Zo komen we na drie kilometer uit bij Pyynikin Näkötorni (torni is toren). We betalen € 2 entree p.p. en dan mogen we de trap op naar boven. Dankzij het mooie weer hebben we kilometers ver uitzicht. We zien zelfs aan de overkant van het zuidelijke meer de camping liggen. Tampere ligt tussen twee grote meren en die worden door een rivier met elkaar verbonden. Er is een enorme stroomversnelling tussen beide meren en daar werd in de 19e eeuw al dankbaar gebruik van gemaakt. De stad is groot geworden door ene meneer Finlayson die hier, zoals ze het hier zeggen, het Manchester van Finland heeft gebouwd. Midden in de stad zie je de fabriek liggen en ook de schoorstenen staan nog overeind. Ze zijn deels museum, deels winkels en restaurantjes en ze worden ook gebruikt door kunstenaars.

We lopen vanaf de toren terug naar het centrum en gaan dan de fabriekspoort van Finlayson binnen. Hier mengt oud met nieuw, alles ziet er keurig onderhouden uit. Zelfs asfalt kan kleurrijk zijn, vrolijk in plaats van saai. De motieven die we hier letterlijk op straat zien zijn oude ontwerpen van deze linnenfabriek. Ook nu nog kun je hier producten van kopen. Zo zijn er servetten met de motieven van het asfalt. We komen langs een deur waar op staat dat er niets is, zodra we kijken op de menukaart die naast de deur hangt, gaat de deur open. Er komt niemand uit en de deur gaat weer dicht. Mmmm, raar! Dan besluiten we naar binnen te gaan want de menukaart ziet er goed uit en als we dichter bij de deur komen gaat die weer vanzelf open. We gaan naar binnen waar het bijna volledig donker is, we lopen op goed geluk een trap af. Dan komen we uit in een restaurant, een beetje aangekleed alsof Al Capone hier dagelijks eet. Erik kiest een tropical burger en ik kies de geitenkaasburger. We hoeven niet lang te wachten tot we allebei een enorme burger voor ons hebben staan. Ze kunnen ons later bijna naar buiten rollen!

We hebben even wat beweging nodig en we lopen richting marktplein. Het is de week van de orkesten in Tampere met veel openlucht concerten. We treffen het want een militaire kapel/band is aan het inspelen. Het is niet dat formele van een taptoe of zoiets, hier spelen ze vlotte muziek, wel voornamelijk met Finse teksten dus dat is dan weer jammer voor ons. We blijven lang in de zon zitten luisteren. Op de markt staat veel materieel van het leger, er zijn kramen waar informatie wordt gegeven maar ook kramen met producten van de omgeving (van boeren). Erik heeft het ideale kampeermiddel voor een vakantie in IJsland gevonden (zie foto). We lopen nog een rondje door de stad, eigenlijk hebben we al zin in cappuccino maar we moeten echt nog eerst wat meer bewegen. Dus trappen af en op, meters maken langs de rivier, kijken bij de stroomversnelling en dan zijn we weer terug bij de muzikanten. Er staan nu anderen op het podium, het is een beetje een allegaartje om te zien, knapen in legeruniform en oudere mannen in bermuda en met sandalen. Dat moet toch geweldig zijn als je door je muziek zo samen kunt spelen. Aan de zijkant staat nu een kraampje waar ijs wordt verkocht. Erik gaat in de rij staan en haalt twee heerlijke ijsjes, dat maakt het wachten op het volgende optreden nog makkelijker. Het volgende optreden komt niet, tenminste wij hebben er niet op gewacht. Bijna iedereen was klaar met inspelen en afstemmen tot er iets in de techniek fout ging en er een knal door de luidsprekers schalde. Toen moesten de muzikanten van het podium af en werden er kabels losgehaald. Het zag eruit alsof het lang ging duren en ons ijs was ondertussen op.

Om 16.00u was het echt de hoogste tijd voor een cappuccino. In Finland kun je, als je van chocola houdt, het beste Fazer kopen en we zagen nu een koffietent met die naam. Tsja, en als je dan eerst langs de vitrines moet voor je bij de counter bent waar je cappuccino kunt bestellen……… Dus werd het cappuccino met een passievrucht-cheesecakepunt. Dat was eigenlijk niet verstandig maar wel heel erg lekker. De rest van de dag hebben we niet meer gegeten.

Terug naar de auto kwamen we toevallig langs de overdekte markthallen waar nu allemaal kleine winkeltjes e.d. in zijn. Natuurlijk hebben we daar ook nog even binnen gekeken. En daarna terug naar de auto waar we bij het binnen gaan van de parkeergarage nog even flink zijn geschrokken. De portemonnee zat namelijk niet meer in Erik’s rugzak en daar zit die altijd in. En hij is een soort van oranje dus valt ook wel goed op. Toch maar even in mijn rugzak gekeken en daar bleek die in te zitten. PPfffff. Parkeren was trouwens € 15 maar ja, dan heb je ook wel luxe. Bij het uitrijden hoefden we het kaartje niet in te voeren, er was kentekenherkenning.

Terug op de camping hebben we de stoelen neergezet en zijn we gaan zitten. Zoals gezegd, verder niets meer gegeten en niet veel meer gedaan. De teller staat op ruim 10km. lopen vandaag.
Morgen komen we weer in actie, voor ACSI. Dan rijden we naar een camping ten noorden van Tampere.

Dit was een super dag!!

Trusten!!

• 07 Juni 2017 - 21:36

Chris & Viviane:

Hallo Marilien & Erik,

Weer eens genoeg WiFi om al jullie verhalen te lezen. Wij zitten nog steeds op Lyngvær Camping en omdat wij laatste zondag heel laat aankwamen hebben wij onze caravan dichtbij de receptie moeten zetten, wij zouden later een mooiere plaats wel uitzoeken!
    Maar wij kwamen snel achter dat dit de enige plaats waar wij WiFi konden krijgen en wij zitten hier eigenlijk prima! Tenminste... Als Remi zijn auto niet voor de receptie parkeert want dan valt het signaal weg! ;)

Finland blijkt dan minder spectaculair te zijn dan Noorwegen maar Marilien weet altijd spannende verslagen te maken... Wij genieten er in ieder geval van! :)

Groetjes,
    C & V

• 07 Juni 2017 - 21:40

Berry:

Hoi familie,

Tampere is een mooie stad. Jullie hebben een goed beeld gekregen van het centrum van Tampere en de foto's geven dat goed aan. Dat was even schrikken zeg met die portemonnee. Gelukkig hebben jullie hem nog. Een mooie dag waar je goed op terug kan kijken.

Mukava ilta ja huomiseen.
    (Fijne avond en tot morgen)

Groet,

Berry

• 08 Juni 2017 - 00:23

Marlous:

Oh Oh Tampere :D Wat een dag! Die foto van de burger deed me al voorspellen dat het vandaag weer zo'n op en top geniet dag was, erg fijn te lezen dat het ook zo was. Asfalt mogen ze van mij ook hier invoeren, kayersdijk ligt eruit vlak voor de deur, misschien dat ze wat kunnen regelen.. :) Kampeermiddel kan ik niet vinden in de foto's, of lees/kijk ik eroverheen? xxx

• 08 Juni 2017 - 23:12

Ronald:

Mooie foto's van Tampere, Wat leuk met die afbeeldingen van die olifanten op dat asfalt.
    Goed om te poezen dat jullie goed weer hebben. Hemelrijk genieten.

Groet,

ronald