Naar Nokia - Reisverslag uit Nokia, Finland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Naar Nokia - Reisverslag uit Nokia, Finland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Naar Nokia

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

04 Juni 2017 | Finland, Nokia

We beginnen de dag uiterst sportief met een wandeling naar, door en langs de duinen van Yyteri. Er is een wandeling uitgezet van iets meer dan 5km. en die willen we gaan lopen. Eerst maken we nog een rondje over de camping waar inmiddels alle Nederlandse equipes zijn vertrokken. Ze zijn vanmorgen rond negen uur in een lange sliert weggereden. De duinen liggen vlakbij de camping en al snel lopen we door het witte mulle zand naar de zee. Het is ook nog eens prachtig zonnig en er is weinig wind. We lopen over het strand, een heel stuk langs het water. We zien echter geen bordjes van de wandeling en hebben geen idee waar we landinwaarts moeten. De oplossing is vlakbij, in de vorm van een gezin met een buggy. We hebben ze bij de camping gezien en nu komen ze ons tegemoet langs de waterlijn. We volgen de sporen van de buggy om te zien waar zij gelopen hebben. Slim he? Als we de duinen door zijn, lopen we weer in het bos en daar zijn ook bordjes met blauwe plaatjes erop. Die besluiten we te volgen.

Na bijna drie uur lopen zijn we terug bij de caravan en hebben we 9km. afgelegd. Het was heerlijk maar het lopen voornamelijk door het mulle zand maakt dat we nu wel blij zijn even in de zon te kunnen gaan zitten. Ik bak nog wat pannenkoeken met banaan en dan pakken we de caravan in voor vertrek. We gaan vandaag naar Nokia en op de route liggen nog twee campings die we gaan inspecteren. Nokia ligt vlakbij Tampere, meer in het binnenland. Als de stroom eraf is en de poten zijn ingedraaid zet Erik de auto ervoor. Tenminste dat is de bedoeling. Onze trouwe Volvo wil echter niet starten en dat is een tegenvaller die onverwacht komt. Ook de sleutel wil er niet meer uit. Erik gaat bij de receptie vragen om 'hulptroepen', het is zondag (1e pinksterdag) en dat maakt een oplossing misschien lastig. De eigenaresse komt met haar auto aanrijden en Erik verbindt de twee auto's d.m.v. de startkabels. Het helpt niet, de Volvo start niet. Dan heeft Erik een soort flashback, hij heeft eerder zoiets meegemaakt bij de Touareq. Toen was de truc om de auto af te sluiten en dan met de sleutel weer te openen. Blijkbaar wordt er dan een elektronisch systeem gereset. De sleutel kan er gelukkig nu weer uit, de auto gaat op slot en daarna weer open en dan probeert Erik te starten en dat lukt. Tijdens het rijden zal de accu zich dan hopelijk weer opladen. We hebben geen idee hoe het kan dat die leeg is.

Met draaiende motor nemen we afscheid en gaan we op weg. We tanken ook met draaiende motor, het is ruim 100km naar de eerste camping en dat zouden we wel kunnen halen maar we hebben in Scandinavië wel geleerd om zoveel mogelijk met een goedgevulde tank te rijden. Zonder problemen komen we aan bij Manso camping. De eigenaresse is nieuw en er valt veel te vertellen en te corrigeren in de informatie. Nadat we dat hebben gedaan en de koffie op is gaan we weer naar de auto. Die wederom niet wil starten. Dat is een niet gehoopte tegenvaller want dat betekent dat de accu vervangen moet worden omdat hij niet meer oplaadt. Gelukkig wil ook hier de eigenaresse wel haar auto halen en kan Erik nog een keer de startkabels gebruiken. En ook hier weer de truc met auto op slot en van het slot. De auto start, Erik moet een paar keer heen en weer steken voor we de draai kunnen maken en dan gaan we verder op weg. Eigenlijk moeten we nog een camping onderweg langs maar we vinden het verstandiger om nu door te rijden naar Nokia. Dat is een grotere plaats met waarschijnlijk wel een Volvo dealer of een andere garage waar de accu vervangen kan worden. En dus rijden we door naar Nokia.

Als we de doorgaande weg afdraaien komen we langs een Shell tankstation waar we, met draaiende motor, even 'stoppen'. Erik vraagt binnen of ze accu's verkopen en dat doen ze. Ondertussen check ik internet wat voor soort accu we moeten hebben. Bij het tankstation is ook een werkplaats maar daar is vandaag niemand omdat het zondag is. Morgenvroeg wordt daar weer gewerkt. We rijden de laatste anderhalve kilometer naar de camping waar de receptie onbemand is. We zoeken een mooie plek en installeren de caravan. We halen de spullen uit de auto en dan kan de motor uit. Morgen maar zien hoe we het gaan oplossen. Voor vandaag gaan we eerst eens genieten van het nog steeds heerlijke weer. We kunnen zelfs buiten in de zon eten!

wordt vervolgd.

• 05 Juni 2017 - 00:28

Berry:

Hoi Marilien en Erik,

Wat een mooie wandeling hebben jullie gemaakt. Dat is zeker goed te zien op de foto's en zo zie je maar weer dat sporen heel belangrijk zijn. :)

Wat betreft de accu is even balen, maar dat kan worden opgelost en moet de vakantiepret niet drukken. Ben niet heel technisch als het gaat om auto's, maar hadden jullie niet een apparaat (telefoon, navigatie of iets dergelijks) aan de oplader liggen in de auto waardoor het stroom aftapt en de accu leegzuigt? Of de verlichting op automatisch staan waardoor de accu leeg gaat? Dit hadden mijn ouders vorig jaar op de camping. Als je de auto dan een half uur laat staan, laat de accu vanzelf weer op. Of een extra koelbox met stekker in de kofferbak hebt staan met de aansluiting eraan waardoor die de accu leegmaakt.

Kortom, fijne nachtrust en tot morgen.

Groet,

Berry

• 05 Juni 2017 - 20:36

Ronald:

Goh dat is minder dat gedoe met die accu. Maar wat berry al schrijft, dat mag de pret niet drukken. Jullie hebben gelukkig mooi weer en heerlijk pannekoeken met banaan achter de kiezen.

• 06 Juni 2017 - 10:26

Marlous:

oh oh, pech onderweg! was het niet in Portugal dat we ook eens pech hadden? Strand lijkt wel Grieks met dat blauwe bankje, genieten! xxx