Naar Kiruna - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Naar Kiruna - Reisverslag uit Kiruna, Zweden van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Naar Kiruna

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

25 Mei 2018 | Zweden, Kiruna

Om half tien hangt de caravan achter de auto en een kwartiertje later hebben we eigenaar Richard goedendag gezegd en hem veel succes gewenst voor komend seizoen en nog heel veel goede jaren daarna. We gaan op weg naar Kiruna, met onderweg een stop in Gällivare voor een camping controle. Ten noorden van Jokkmokk rijden we op de E45, nog steeds, een heel stuk langs een grote kloof. Hier zien we drie grote stuwmeren en dammen liggen met daarbij enorme energiecentrales. Niet het allermooiste om te zien in dit verder ongerepte landschap maar zeker wel indrukwekkend.

De weg is zeg maar 'glooiend', het is vandaag zeker geen biljartlaken. Er zitten over grotere afstanden veel hobbels in, een beetje zoals vroeger een wasbord. Het landschap is kaler, nog minder bebouwing en de berken worden dunner en minder hoog. Buiten is te zien dat we noordelijker komen en de weersomstandigheden hier zwaar kunnen zijn. Vandaag is dat niet het geval, de zon schijnt volop en het is bijna 20 graden. Het voelt veel warmer achter glas.

Bij Gällivare stoppen we op de camping die op onze lijst staat. Erik maakt het rondje buiten en ik neem met de receptioniste het papierwerk door. Daarna vervolgen we onze reis over de E45, we gaan voor we de leegte weer in rijden eerst nog even op zoek naar wat grote winkels. Meestal liggen die aan de rand van een dorp/stad bij een kruispunt van belangrijke wegen. We worden niet teleurgesteld, bij Dollarrama vinden we een prima plek langs de rand van het parkeerterrein voor de auto plus caravan en dan steken wij de weg over naar de Coop, in XXL formaat. Bij de ingang zien we een filiaal van Frasses en als we de menukaart bekijken vinden we dit de Zweedse variant van de McDonalds. Met een iets gevarieerdere kaart en wat gezondere opties. Ik ga buiten in de zon zitten terwijl Erik wacht op de bestelling. Mijn broodje zalm is heerlijk en ook Erik's burger smaakt hem goed. Daarna nog een cappuccino en dan doen we een rondje Coop. De yoghurt en melk zijn op en dat geldt ook voor het brood. Terug bij de caravan gaan de spullen in de koelkast (het brood niet) en dan draaien we de weg weer op richting Kiruna.

Kiruna blijkt 100km dichter bij te liggen dan ik had gedacht, dat is een meevaller. De weg wordt wat smaller, we zien nog steeds regelmatig rendieren en de auto doet het geweldig. Bult op is het soms wel een tandje terugschakelen. Erik ziet dat we in de 7e versnelling een bult op rijden, dat is inderdaad 1 tandje terug..... Om kwart voor drie staan we voor de slagboom bij de camping in Kiruna. Een grote camping bij een grote stad en de receptioniste heeft heel weinig tijd. We krijgen allebei een cappuccino en een folder van de camping in de handen gedrukt zodat we zelf alvast wat kunnen checken. We checken daarna onszelf in en we krijgen te horen dat we voor het standaardtarief een superior plek krijgen. Ze is daar zeer lyrisch over: we zullen het verschil zeker zien. De superior plekken hebben namelijk een houten terras. We krijgen een geplastificeerd A4-tje met een 5 erop in handen gedrukt en een pasje voor de slagboom plus een sleutel voor het stroomkastje. En nog een plattegrond. Inderdaad, een zeer voortvarende dame. We rijden naar nummer 5 en moeten dan hartelijk lachen. We dachten met een houten terras aan water te staan maar dit zijn ooit geasfalteerde stukken waar wat houten vlonders liggen. Tsjaa en nummer 5 ligt zo dat nadat Erik de caravan erlangs heeft geparkeerd het vlonder volledig in de schaduw ligt en wij met onze stoelen dus maar voor de caravan gaan zitten. Ach ja, het heet wel superior........ en oh ja, het mag hier dan het dubbele kosten van de camping van gisteravond en superior heten maar wifi op de plek hebben ze nog niet. Dat gaat wel aangelegd worden maar we weten nog niet wanneer.

Na de uitgebreide lunch eten we vanavond brood en daarna gaan we nog even de te voet de stad in. Kiruna staat bekend om de delving van ijzererts en dat is van grote afstand goed te zien. De bergen worden gewoon afgegraven en we zien ook mijnschachten. Het centrum is uitgestorven, ook hier veel lege winkelpanden. We doen een rondje om de kerk, halen bij een kleine Coop een pak melk want dat wat we vanmiddag hebben gekocht bleek karnemelk te zijn en dan zijn we na 5 km. lopen weer terug bij de caravan.

We hebben een abonnement op Kobo Plus en kunnen daardoor onbeperkt boeken lezen op de IPad. Eerder deze week, toen we goed internet hadden in de caravan, hebben we een hele lijst boeken gedownload en dat komt nu goed uit. Als het wat kouder wordt in de caravan en we geen zon meer zien blijkt het 23.05 uur te zijn. Het is nog gewoon licht, het is alleen stiller buiten en frisser. We zijn er weer ingetrapt, hebben de tijd niet goed ingeschat en daardoor wordt het bijna nachtwerk om het verhaal nog te schrijven en de foto's te plaatsen. We maken een hotspot van de telefoon zodat we toch internet hebben op de laptop.

Morgen wel een lange dag in de auto, dan rijden we naar Kautokeino in Noorwegen en dat is ruim 300 km.
tot dan,

• 28 Mei 2018 - 21:42

Marlous:

Oooh wat een stunt die houten vlonders :D het is de gedachte die telt in dit geval dan maar hè. . Auto en caravan is een super combi! Ene de groene melk moet je hebben. Niet de rode. . Of was het andersom ;) hier bedtijd. . Hoop morgen verder te lezen. Bedankt voor het schrijven! Kram van ons x