verhuizen - Reisverslag uit Hamnøy, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu verhuizen - Reisverslag uit Hamnøy, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

verhuizen

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

06 Februari 2018 | Noorwegen, Hamnøy

Vandaag trekken we de deur achter ons dicht van het geweldige huis met nummer 43 van Svinøya Rorbuer in Svolvaer. Jammer maar we hebben ook zin in de tocht van ongeveer 100 kilometer naar het zuiden. Rond kwart voor elf geeft Erik de sleutel af bij de receptie en rijden we naar de E10. Navigatie hebben we vandaag niet nodig want de nieuwe bestemming ligt ook vlak aan de E10 maar toch is het handig om een scherm te hebben waarop de weg gevolgd kan worden. Zo kunnen we vooraf zien of er bruggen aan komen, die hier altijd zeer spectaculair zijn gebouwd. Over meestal niet een enorme lengte gaan ze flink de hoogte in omdat bij een aantal doorgangen de boten van de Hurtigruten er onderdoor moeten kunnen. De eerste brug van enige betekenis is de brug over de Grimsøystraumen . De zee onder de brug gaat flink tekeer, de stroming is hier altijd zeer gevaarlijk (vandaar de verwijzing in de naam straumen).

Bij Leknes doen we niet wat de mevrouw van de navigatie wil. We rijden de parkeergarage in van het Lofotensenteret, een overdekt winkelcentrum met een gezellige koffiehoek. Als de auto geparkeerd staat en we de roltrap naar boven nemen, voelen we ons een beetje vaste klant. We kennen hier de weg, zelfs naar de toiletten. Het eerste jaar dat we hier kwamen hebben we een aantal rondjes over de twee etages met winkels gemaakt voor we de toiletten hadden gevonden. Als de cappuccino met iets lekkers erbij op is lopen we nog even de Coop Extra binnen en daar halen we vis voor vanavond.

In de parkeergarage zijn we getuige van een bijna aanrijding als een auto de helling niet op komt en 'gewoon' de auto terug laat lopen voor een nieuwe aanloop. Er reed al een auto achter, gelukkig reageert die bestuurder erg snel door achteruit weg te draaien. Als wij weer buiten staan, tanken we de Skoda vol en beginnen we aan het laatste deel van de reis. De route is schitterend, het ene moment door een breed dal met weilanden, dan tussen hoge bergen door, langs de Atlantische Oceaan of door tunnels. Het is heerlijk in de auto maar guur buiten. De bewolking hangt laag boven de witte stranden bij Ramberg, de camping is leeg net zoals de stokvisrekken. Om half twee rijden we Hamnøy binnen en net voor de eerste brug staat een bordje naar Eliassen Rorbuer. We krijgen voor twee nachten de toegangscode voor huisje nummer 10, een twee persoons huisje 'aan de binnenring'. Aan de buitenring liggen huisjes voor vier of meer personen en die liggen aan het water. We hebben thuis een canvas met een panorama foto van Reine (heb ik geloof ik al eerder geschreven). Op die foto staat rechts een berg en wij kijken nu uit ons keukenraam tegen die berg aan. Dus of we nu thuis zijn of hier uit het raam kijken we zien dezelfde indrukwekkende 'bult'.

Als we ons geïnstalleerd hebben en een kop thee hebben gedronken, trekken we de schoenen en jas weer aan. We rijden even door naar Reine, zo'n 4 kilometer want het is nu droog en voor de komende dagen wordt er sneeuw voorspeld. Het is nog net niet donker dus we kunnen nog even een stukje lopen. Vanaf de pier hebben we mooi zicht op het stadje en er ligt ook een cache verstopt. Twee vliegen.... Het uitzicht is mooi maar de cache wordt niet gevonden. Om 16.00u is het te donker voor foto's maken en het wordt ook kouder, dus de stoelverwarming gaat aan (alleen mijn stoel) en we rijden terug naar onze rorbue. De vis gaat in de over, de groente in de pan en de tafel kan worden gedekt.

Wat een heerlijke dag en wat een schitterend landschap, zeker nu met de winterse deken en zonder de vracht toeristen die hier zomers de eilanden overspoelen.

Om 22.15u. krijgen we een sms van het PLC. Er zou activiteit zijn en als we het geluk hebben dat de bewolking verdwijnt, dan zou het Noorderlicht te zien kunnen zijn. Hier sneeuwt het een klein beetje maar we trekken toch de jas en schoenen aan, pakken één statief en fototoestel en lopen naar de doorgaande weg (de E10). Aan de overkant is een vlak stuk met mooi zicht op Reine by night. We blijven een tijdje wachten, maken wat foto's maar de bewolking is te dicht. Het statief wordt weer ingeklapt en we lopen terug naar nr. 10. Het blijft heel licht sneeuwen, zouden we morgen moeten sneeuwschuiven??

trusten en tot morgen!

• 07 Februari 2018 - 09:18

Marlous:

STENGT! Maar jullie snappen natuurlijk geen Noors.. of Engels ;) Stelletje waaghalzen haha! Foto's zijn wederom geweldig, wat een indrukwekkende uitzichten. Hoop voor jullie nog een sneeuwloze nacht met veel activiteit in de lucht! dikke puss van ons!

• 07 Februari 2018 - 12:12

Rinnie:

Klinkt weer goed en prachtige foto's, ook met sneeuw en zonder zichtbare activiteit..
    Vee plezier!

• 07 Februari 2018 - 12:58

Ronald:

Wat grappig, hetze;lfde beeld vanuit je keukenraam en op het canvas in jullie woonkamer. toch ff schrikken zo'n bijna ongeluk. of jullie hebben sneeuwschuiven lezen we vandaag :-)

• 07 Februari 2018 - 21:17

Berry:

Hoi familie,

Een mooie dag achter de rug, aan de foto's is dat zeker te zien. Wel fijn dat het niet druk is op de weg, zo kan je ook goed om je heen kijken. Gelukkig is het goed gegaan in de parkeergarage en zijn er geen ongelukken gebeurd. Die bruggen zijn echt mooi en sommige spectaculair.

Fijne avond verder.

Gr. Berry