mooi licht - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu mooi licht - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

mooi licht

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

03 Februari 2018 | Noorwegen, Svolvaer (Lofoten)

Als de voorspelling uitkomt hebben we vandaag nog een dag met zon, vanaf morgen gaat het veranderen, krijgen we bewolking en mogelijk ook sneeuw. Na een uitgebreid ontbijt pakken we de spullen in en rijden we naar Henningsvaer, dat zo'n 25 kilometer naar het zuiden ligt. Het is een prachtig gelegen vissersdorp, verdeeld over een groot aantal kleine eilanden die met wat bruggen aan elkaar zijn verbonden. De zon schijnt maar staat laag en daardoor is het dal waar we eerst door rijden knap donker. We slaan af naar Henningsvaer en de weg loopt vlak langs de kust. Het is heel indrukwekkend, aan de ene kant de bergen met sneeuw en bevroren watervallen, aan de andere kant rotsen, eilandjes en een grijze zee. Na wat bochten rijden we vol in de zon, het lijkt erop dat we een schitterende dag hebben uitgekozen voor deze tocht.

Het is heel wat rustiger op de parkeerplaats voor het dorp als een paar jaar geleden in de zomer. Nu zijn er maar weinig toeristen en eigenlijk is het nu veel mooier. We lopen langs het water op, over steigers, door de smalle straatjes en langs het restaurant waar we 'toen' fish and chips hebben gegeten. Op een aantal huizen hebben ze infobordjes aangebracht. De meeste huizen zijn uit de tweede helft van de 19e eeuw. We lopen over een brug naar een ander eiland, maken foto's van de zon op het water, komen langs een voetbalveld vlak aan zee met een duidelijke kunstgrasmat (beetje hobbelig gelegd..), we mogen niet naar de vuurtoren want op het pad daarnaar toe hangt een bordje met 'privat'. We lezen dat de rotsen waar we op lopen uit het Gneis stammen en dus zo'n 2850 miljoen jaar oud zijn. Het is zo geweldig mooi, de zon schittert maar is alweer aan het zakken en juist dat geeft een mooie gloed aan alles.

We proberen een cache te zoeken die zeer toepasselijk de naam Eiffel tower heeft, de locatie hoeven we niet te zoeken, de constructie is van verre te herkennen. De container vinden we ook en de plek is ook weer schitterend. Als je geen drone hebt dan moet je zelf wat klimmen voor een goed overzicht. Vanaf de basis van de Eiffeltoren hebben we dat overzicht. We zeggen vandaag heel vaak tegen elkaar dat we wel erg veel geluk hebben door hier te kunnen lopen met dit prachtige weer. Terug in het dorp gaan we wat eten bij Lofotmat, een klein restaurant met een kleine kaart van zes gerechten. De vissoep is een aanrader en dankzij de cappuccino komen de handen langzaam weer op temperatuur. We zijn tegen drie uur terug bij de auto en als we Henningsvaer verlaten en de twee hoofdbruggen over zijn zien we dat de zon ook weer ondergaat. Dat levert nog een paar mooie plaatjes op.

Terug bij ons huisje in Svolvaer rijden we eerst nog naar het uiteinde van 'ons eiland', daarvoor moeten we dwars over een fabrieksterrein maar er wordt vandaag niet gewerkt dus we storen niemand. Aan het eind staan namelijk rekken waar stokvis wordt gedroogd. De meesten zijn in de winter leeg maar met de prachtige kleuren in de lucht zijn het nu kunstwerken (vinden wij). We ontdekken nog een rek waar vis hangt maar die laten we keurig hangen. Terug bij nr. 43 hebben we een zeer voldaan gevoel, onze stappentellers zijn tevreden en wij ook. Meer dan zelfs als we de foto's terug kijken op de laptop.

Tegen 20.00u krijgen we een sms dat er vanavond weinig zonnewind is en daardoor weinig activiteit (noorderlicht). Een half uur later komt er een nieuw bericht, er zou wat te zien zijn en als we een donkere plek zoeken zou dit een geschikte avond zijn om de instellingen van het fototoestel uit te proberen. We pakken de boel in, trekken warme kleren aan en rijden naar de pier in Kabelvag. Dat lijkt ons een voldoende donkere plek. De voorspelling komt uit, er is niet veel activiteit maar wel wat. We schroeven twee toestellen op statieven en experimenteren wat met de instellingen: 30 seconden en iso 400 lijkt goed te werken. Om half elf is de voorstelling voorbij en we lopen terug naar de auto. Met de stoelverwarming aan rijden we het kleine stukje terug naar huis. We bekijken onze 'vangst' en zijn er blij mee.

Het was een schitterende dag waar we van vele vormen en kleuren licht hebben mogen genieten. Trusten en 'vi sejs'.

• 03 Februari 2018 - 23:48

Marlous:

Herregud! Wat een plaatjes! Kan me voorstellen dat deze dag echt een geslaagde was, mooi om jullie weer te zien genieten, lofotMAT Orginele naam voor n restaurantje op de lofoten

• 03 Februari 2018 - 23:50

Marlous:

Oeps Mn tekst viel weg. App morgen wel ff, sov gott xxx

• 03 Februari 2018 - 23:57

Ronald:

Genieten doen jullie zeker als ik het zo lees, mooi vissersplaatsj vandaag dus gezien. Grappig zo'n hobbelig grasveld. Vandaag mooi weer, dat pakken jullie mooi weer even mee. Geniet morgen van jullie nieuwe dag vol met mooie indrukken van bezienswaardigheden, dorpen en het schitterende landschap met vergezichten.
    Groet, ronald

• 04 Februari 2018 - 00:54

Berry:

Hoi familie,
    Mooie foto's die vooral een goede indruk van de omgeving geven. Jullie stappenteller maakt overuren en na zo'n dag geeft dat helemaal een voldoening. Die "Eiffeltoren" lijken wel op die masten die net buiten Apeldoorn ook staan :)

Fijne dag morgen.