Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Helsinki - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Helsinki

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

27 Mei 2017 | Finland, Helsinki

De wekker gaat om 6.15u, dat is best vroeg als je vakantie hebt. Een kwartiertje laat roept de bootsomroeper ons op om te komen ontbijten. Om 9.00u Finse tijd zullen we aanleggen in Helsinki. Als we in het restaurant aan onze 'eigen' tafel zitten zien we de eerste Finse eilandjes. Soms heel klein en onbewoond, soms iets groter en met een of meerdere hutten erop. Als we klaar zijn met ons ontbijt lopen we nog even naar buiten. We kijken hoe de stuurman de boot in de achteruit zet en inparkeert tussen twee kade's. Het past precies. We gaan naar de hut en wachten tot wordt omgeroepen dat we naar de auto mogen. Het autodek zit gedurende de overtocht op slot. Er staat een hele rij bij de lift en we gaan op zoek naar een trappenhuis. Omdat we vooraan in een rij staan zou het een beetje sneu zijn voor de achterliggers als we als laatste bij de auto zijn. We hoeven niet lang te wachten, eerst gaat een serie vrachtwagens eruit, dan een kolonne fietsen en dan mogen wij. Het is droog en zonnig en zo'n 12 graden (boven nul) als we in Helsinki aan land gaan. De douane kijkt onvriendelijk maar we mogen doorrijden. Er staat direct al een bordje naar camping Rastila. Dat is de eerste op onze ACSI lijst en we hebben hier een plek voor vandaag gereserveerd. Het is net 5 km. rijden en zo staan we al voor half tien aan de poort van de 5-sterren camping. Erik meldt ons aan en we krijgen plek D7 toegewezen. Een mooie brede plek, in Amerika noemen ze dit een pull thru plek omdat je er aan de ene kant inrijdt en dan aan de andere kant er zo weer uit kunt rijden. Hier gaat dat niet helemaal op want we moeten wel loskoppelen anders zijn we te lang voor het vak en dan blokkeren we twee wegen.

Erik sluit de stroom aan en ik draai de poten uit. Dat is meestal onze rolverdeling. We pakken de tassen uit die we mee hadden op de boot en dan is het tijd voor een kop thee. We zetten de stoelen in de zon naast de caravan en bedenken wat we vandaag gaan doen. Het is nog geen 5 minuten lopen naar de metro en dan is het zo'n 20 minuten tot in het centrum van Helsinki. We nemen een plattegrond mee en een boekje met bezienswaardigheden. We stoppen de regenjassen onder in onze rugzakken (je weet maar nooit) en trekken de wandelschoenen aan. We kopen kaartjes bij een automaat en dalen dan af naar de metro. Nog geen half uur later staan we boven de grond in Helsinki. We zijn uitgestapt bij het treinstation en dit gebouw is een van de bezienswaardigheden. Ernaast staan een aantal grote tenten, er wordt aandacht gevraagd voor de vluchtelingen en er zijn kraampjes waar ze eten uit alle windstreken van de wereld verkopen. Het is gezellig druk. We lopen naar het Senaatintori (Senaatsplein) waar we de trappen opgaan om de kerk te bekijken. Het is heel sober binnen. Dan dalen we de trappen weer af en lopen in de richting van schiereiland Katajanokka. Net voor we het bruggetje opgaan vinden we onze eerste Finse cache. We doen een rondje over het eiland waar de Russische invloed goed zichtbaar is in de huizenbouw. Ook de grootste Russisch Orthodoxe Kerk van noord Europa staat hier hoog op een bult van basalt. Heel indrukwekkend. We gaan naar binnen maar mogen geen foto's maken omdat er een dienst gaande is. Buiten verzamelen zich groepen mensen die duidelijk wat te vieren hebben. Als we het hele schiereiland hebben doorkruist dalen we weer af naar de stad. We verbazen ons over de mensen die in een buitenbad aan het zwemmen zijn. Ze kunnen kiezen uit een zwembad of uit een 'zeebad'. In een enorm houten terras/vlonder is een zwembad gebouwd maar er is ook een rechthoek open gelaten waardoor het lijkt alsof het een zwembad is maar er zit alleen geen bodem in. Bbbbrrrrr. Er is markt op het marktplein. Wij gaan op zoek naar een plek om een kop koffie en een broodje te kopen. We lopen over de Esplanada, een brede straat met dure winkels en hele dure restaurants. Niet echt wat we zoeken, voor ons geen drie maten wijnglazen maar liever een grote mok cappuccino. We vinden een gezellig cafeetje, Erik neemt een ciabatta met kip en ik een bagel met brie. En cappuccino natuurlijk. Heerlijk.

Als de bordjes en kopjes leeg zijn, hangen we de rugzakken weer om. Vlakbij ligt een cache aan de rand van een park en daar gaan we naar op zoek. Het park is heel druk, vandaag is het 'grote schoonmaakdag', mensen bieden overtollige kleding, schoenen en andere spullen te koop aan. Het is zo druk dat we geen risico willen lopen dat ons loggen van de cache wordt gezien. We lopen door en laten onze route door de stad een beetje afhangen van wat caches. Zo komen we ook nog langs wat bijzondere beelden, langs schitterende gebouwen en zien we veel Jugendstil. Heel oud zijn de meeste panden niet, we zien aanduidingen uit het begin van de 19e eeuw. Tegen vier uur staan we weer voor de stationshal en hier nemen we de trappen naar beneden naar de metro. We kopen weer twee kaartjes en wachten dan tot onze metro 'voor komt rijden'. Wanneer we vlakbij de camping weer boven de grond komen is het net kwart over vier. We halen een pak melk bij de K-markt (=supermarkt) en lopen dan naar de caravan. Nu hebben we alles in huis voor een eigen kop koffie. De melkopschuimer van thuis is mee op vakantie, een beetje luxe moet toch kunnen??

In de caravan hebben we op de laptop af en toe een klein beetje internet. Daardoor kunnen wel wat verhalen worden geplaatst (met veel geduld) maar foto's uploaden gaat niet helemaal lekker. Die komen dan binnenkort in de nalevering.
fijne zaterdag verder :-).

• 27 Mei 2017 - 23:01

Berry:

Hoi, daar ben ik weer.

Helsinki is degelijk, zeker een Russische uitstraling en mooie robuuste gebouwen. Zijn de inwoners ook vrolijk en vriendelijk of ogen ze kil en zakelijk.

Ben benieuwd naar jullie volgende verslag met foto's.

Fijne avond verder.

Gr. Berry

• 27 Mei 2017 - 23:12

Rinnie:

Ha Marilien en Erik,
    Leuk om jullie weer te volgen, te genieten van de verhalen en foto's.

Een hele fijne vakantie gewenst!

Groet, Rinnie

• 28 Mei 2017 - 00:03

Alice Jonker:

Oh, mooi, Finland. Daar heb ik ook fijne herinneringen aan, met Wim. En een spannende: in die tijd regelde ik nog geen speciale plaats voor invaliden. Wim kon dus moeilijk instappen in de auto en we hadden afgesproken - dacht ik - dat hij lopend de boot af zou gaan en ik met de auto. Maar tot mijn grote schrik zag ik hem niet toen ik van de boot kwam. Auto geparkeerd, terug op de boot, geen Wim. Bleek hij op mij te staan wachten bij de uitgang van het terrein.
    Zorg dat je op tijd tankt! Wij hadden een keer niet veel benzine meer. Op een parkeerplaats gevraagd waar het dichtst bijzijnde tankstation was. Een jong stel bood aan achter ons te blijven rijden tot we konden tanken. Super aardige mensen in Finland, zoals overal in Scandinavie. En we haalden het!
    Heel veel plezier!
    Groetjes
    Alice

• 28 Mei 2017 - 10:13

Marlous:

aah kofferbakverkoop in Helsinki :P Had ik eerder moeten weten had k ai in de koffer mee kunnen sturen :P Wat zijn jullie toch ervaren vakantiegangers, alles liep heel soepel als ik dit zo lees, heel tof!! Fijn ook om gelijk de foto's erbij te zien.. op naar "morgen"! <3 x

• 29 Mei 2017 - 20:09

Ronald:

Erg mooie foto's, vooral die van de eilandjes en de beelden/gebouwen in helsinki.