Heel veel regen - Reisverslag uit Tynset, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Heel veel regen - Reisverslag uit Tynset, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Heel veel regen

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

22 Juni 2013 | Noorwegen, Tynset

Gisteravond is het begonnen met regenen en dit keer niet zo'n beetje miezeren, maar echte dikke druppels. Het is niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust als je als laatste voor het slapen gaan op nos.nl de overstromingen in de omgeving van Calgary ziet. Waar het waterpeil in rivieren in korte tijd enorm is gestegen. En wij staan ook best dicht bij een rivier.....Door de dikke bewolking die een paar meter boven de grond hangt verandert de kortste nacht van het jaar in de donkerste van deze vakantie. We zijn het zicht op de rivier, het spoor en de E6 volledig kwijt.

We vertrekken vandaag weer van Magalaupe Camping. Als we de brug overrijden zien we dat het waterpeil zeker een meter is gestegen. De rotsen voor de kloof, die gisterochtend nog 'droog' stonden liggen nu onder water. Gelukkig kan deze rivier aardig wat hebben voor het over de rand loopt. Nadeel van al het water is wel dat de auto maar niet vies wil worden. (Tim, we doen echt ons best).

We rijden eerst terug naar het noorden, naar Oppdal, waar we wat boodschappen doen. Dan nog een stukje over de E6 'naar boven' waar we honderden wielrenners op de andere weghelft zien. In de stromende regen staan er mensen langs de kant om aan te moedigen, staan er kinderen met spandoeken met 'heia papa' of ouderen met een Noorse vlag te zwaaien. We slaan bij Ulsberg af op RV 3 en zijn dan al snel op de volgende bestemming: Kvikne Camping. Deze camping staat nog niet vermeld in de gidsen maar hebben gevraagd om een inspectie. Dat betekent ook dat we de foto's van terrein en voorzieningen moeten maken en dat is nog beste een lastige als het continu regent. Als de bewolking even wat optrekt grijpen we onze kans, en het fototoestel, en lopen we ons 'rondje'.

Daarna besluiten we nog even wat caches te gaan zoeken en naar Kvikne te rijden om te tanken. Dan hoeven we dat morgen, met de caravan achter de auto, niet te doen. De kerk van Kvikne is van hout en stamt uit 1652. Helaas kunnen we er niet in. Wie ons zou zien staan snuiven met onze neus tegen het hout gedrukt zou ons vast direct laten opnemen. Maar wie ooit een houten Noorse kerk heeft geroken, weet precies wat we bedoelen: deze kerken ruiken zoooo lekker naar verbrand hout.

En dan, we zeiden het pas nog, zijn we precies op het juiste moment op de juiste plaats. In een weiland loopt een eland te dansen door het gras. Nou ja, het lopen van een eland is nogal zwierig, het ziet er heel lichtvoetig uit, een beetje danserig. Deze blijft lang genoeg stil staan kijken naar ons om de telelens van de achterbank te pakken en er een foto van te maken.

Daarna rijden we nog door naar een informatiepunt voor deze omgeving maar die is gesloten. Het is bijna droog en we lopen een rondje langs de gebouwen. Bijzonder is, volgens de informatiefolders die buiten in een bakje liggen, dat deze boerderij een eigen kapel heeft. Het is allemaal wat aan het verzakken en er mag wel een kwast verf tegenaan maar mooi is het wel.

Maar toch, we zijn het allermeest blij met het zien van de eland!

• 23 Juni 2013 - 00:41

Marlous:

Tjena! Brrrr best läskigt zo naast de rivierrr, gelukkig is alles goed gegaan vannacht. En die geur, sniffff weet helemaal wat jullie bedoelen, maar ik ben dan ook als kind braaf mee gegaan op vakantie :D mooie trui had je aan moeders! Prachtige foto s ook weer van de "eland dressuur" en t huis met de kerk is ook super sfeervol. Tis net of k der zelf ook zit! Kijk weer uit naar de volgende blog.. Hade och vi hörs! Xxxx

• 23 Juni 2013 - 01:10

Berry Van Werven:

Hoi Marilien en Erik,

Mooie foto van die Kvikne Kerk en jazeker, die mag wel eens een likje verf hebben. Zal mijn moeder wel eens vragen, die kan namelijk goed schilderen. Jammer dat het een regenachtige dag was, maar zo te lezen hebben jullie weer voldoende gezien en toch weer een wandeling kunnen maken.

Wat betreft de auto, de vakantie is nog niet voorbij en voordat jullie thuis zijn heb je nog heel wat km te gaan.

Fijne dag morgen. (bedoel vandaag)

Groet,

Berry

• 23 Juni 2013 - 16:00

Mariska:

He wandelaars,
    Jullie hebben weer aardig wat kilometers in de benen.
    Mooie foto's en de kerk daar is toch wel iets anders als bij ons de Grote Kerk.
    Gaaf dat jullie die muskusossen en dansende eland gezien hebben.
    zo zie je maar goede tijd, goede plek.
    hier is het weer wisselvallig, dan regen dan zon en een graad of 18 -20 en harde wind.
    veel plezier en wanneer hebben jullie een echt rustig dagje?

• 23 Juni 2013 - 22:22

Selma:

Even bijlezen,had een paar dagen gemist.Wat een schitterende natuur daar zeg!En wat een knotsen die ossen.Kan me voorstellen dat je daar heel hard voor op de loop gaat als die achter je aan zitten!Jullie leggen wel heel wat kilometers af,zowel per auto als per voet.Dikke eeltlaag al gekweekt zeker? :-) Zit nog wel te wachten op een foto van die vrijgezel met dat Engelse landhuisdie je in de aanbieding had, of bleek het toch een tegenvaller te zijn hahaha.