Marketing Monday - Reisverslag uit Sunndalsøra, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Marketing Monday - Reisverslag uit Sunndalsøra, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Marketing Monday

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

17 Juni 2013 | Noorwegen, Sunndalsøra

Vanmorgen hebben we bij de receptie van de camping afgesproken om met de eigenaar de papieren voor ACSI door te nemen. Het draait uit op een gesprek over marketing van meer dan twee uur! Hij is erg benieuwd naar onze tips en naar wat ons is opgevallen nu we een paar dagen hier staan. Als we hem als voorbeeld een facebookpagina laten zien van een andere camping dan ziet hij daar wel 'brood' in. Hij zou zelfs graag de foto van Erik op de wiebelbrug (van gisteren) daarop willen plaatsen want hij vindt dat meer zeggen over de activiteiten in de omgeving dan de huidige luchtfoto die hij gebruikt.....Daar denken wij dan nog even over na.

Vanmiddag zijn we naar Sunndalsøra gereden, dat ligt 35 km. verder naar het westen aan de RV70. Hier begint of eindigt de fjord, het is maar van welke kant je het bekijkt. De plaats wordt gedomineerd door een enorme fabriek van Hydro Aluminium. Hier werkten een paar jaar geleden 1400 mensen, nu nog ongeveer 800. Het is de grootste werkgever van dit gebied en ook de eigenaar van de camping heeft daar een baan. Er wordt bauxiet uit Jamaica aangevoerd die hier wordt bewerkt, of gekookt zoals we hoorden. En vervolgens worden de grondstoffen weer vervoerd, over zee, voornamelijk naar havens in Nederland. Dat lijkt een dure manier van bewerken maar ze zijn hier gevestigd omdat ze gebruik maken van de witte stroom, de energie die wordt opgewekt door waterkracht. Ondanks het enorme complex dat er niet mooi uitziet in dit schitterende landschap is het een aanwinst voor de omgeving en is het een eco-vriendelijk bedrijf.

De plaats stelt verder niet veel voor. We tanken er, doen wat boodschappen en we rijden een aantal kilometers over de RV70 langs de fjord. We hebben wat caches in de navigatie ingeladen maar we kunnen niet in de buurt komen doordat een weg is afgesloten. Er wordt veel aan de weg gewerkt, er worden (nog meer) tunnels gebouwd en waar mogelijk wordt de weg verbreed. Om een indruk te geven van hoe hier tunnels zijn, zitten er twee foto's bij dit blog. Ze zijn vooral smal en donker en het is prettiger rijden zonder dan met caravan!

We maken nog een stop bij een openluchtmuseum waar rond de eeuwwisseling, die van 1900, Engelsen woonden. We lopen door een tuin vol met rhododendron struiken die nu mooi in bloei staan. De tuin is aangelegd door een Engelsman die speciaal hier naar toe kwam om op zalm te vissen. Het waren zeer vermogende Engelsen die met een eigen boot naar Sunndalsøra kwamen. De bemanning bleef meestal op de boot achter, wachtend op het moment dat men weer terug naar Engeland ging.

Op de terugweg stoppen we nog even bij de supermarkt in Gjøra. Ze delen namelijk het gebouw met het visitor's centre voor Sunndalsporten, zeg maar 'de poort naar Sunndal'. Het gebouw is vrij nieuw en men is nog niet helemaal klaar met inrichten maar we kunnen al van heel dichtbij een muskusos zien (opgezet!!), rendieren en een aantal roofvogels. Verder kiezen we wat folders die nog van pas kunnen komen. Terug op de camping gaat de pizza in de oven en eten we dit keer eens keurig om 18.00u. Doordat we allebei ons horloge hebben opgeborgen en doordat het zo lang licht blijft, hebben we meestal geen flauw benul van tijd. Heerlijk is dat.

Na het eten lopen we nog een blokje om, we nemen het pad vanuit de camping door een bos en komen zo uit bij de boerderij van de eigenaar. Dan een stukje langs de Driva (rivier) en terug over de weg naar de camping.

Morgen rijden we terug naar Oppdal waar we een paar dagen zullen blijven. Daar gaan we bij twee campings langs en we willen proberen of we mee kunnen met een muskusos safari.

We hebben gezien dat jullie in Nederland een paar hele zware dagen gaan krijgen met temperaturen tegen de 40 graden. We wensen jullie heel veel sterkte. Wij zullen wat lagere temperaturen hebben, een graad of 15 als het meezit. Sterkte allemaal!!

• 17 Juni 2013 - 23:09

Mårlös:

Ben ik weer! Wat een prachtige foto`s vandaag! De lucht lijkt heel helder en ook droog :D drukke dagen voor jullie! Drukbezet iig. Is de pizza gelukt uit de oven? En wat.is dat.muskos.iets..? Nooit van gehoord! Hebben.ze daar ook een eco vriendelijke snoepfabriek waar je zo n vierkante bak mag vullen voor op de terugreis? Hihi those were the days, väldigt länge sedan.. Puss o kramarr! X

• 18 Juni 2013 - 00:04

Berry Van Werven:

Hoi Marilien en Erik,

Mooie foto's en leuk dat die campingeigenaar de foto van Erik op de hangbrug wil gebruiken. De laatste foto van jullie caravan op de camping is net een plaatje uit een campinggids. Hopelijk trekt het goede weer wat wij hier hebben ook naar jullie toe. Al zal het maar 10 graden warmer worden bij jullie, dat is ook zeer aangenaam toch?

Fijne dag verder.

Groet,