In Porvoo - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu In Porvoo - Reisverslag uit Porvoo, Finland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

In Porvoo

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

14 Juni 2017 | Finland, Porvoo

Of Borgå wanneer je Zweeds sprekend bent want dit is weer tweetalig gebied. De caravan staat in de schaduw, dat konden we gisteren niet goed inschatten met alle regen want toen was het overal ‘duister’. Vandaag echter schijnt de zon, precies zoals al de hele week is voorspeld. Sinds gisteren is de bundel van de telefoon op en kunnen we alleen nog internetten met wifi. De actuele weersvoorspelling hebben we daarom niet kunnen checken dus we zijn heel blij met de zon wanneer we de gordijnen omhoog doen. Gisteravond hebben we met wifi bij de receptie (buiten en heel koud) geprobeerd bij Vodafone ‘ bij te kopen’ maar dat is niet gelukt. Dan maar even iets meer moeite doen en niet vanuit bed het nieuws bij de NOS checken maar daarvoor even naar de receptie.

We gaan vandaag lopen naar Porvoo, we weten niet precies hoever dat is maar dat gaan we wel ontdekken. Rond twaalf uur hebben we, nog in de caravan, de eerste koffie gedronken, hebben we meneer Frits gesproken die met zijn vrouw nog gaat beginnen aan een vakantie door Finland en Zweden, hebben we het nieuws gecheckt en een foto van de zon naar de kinderen geappt en dan starten we de horloges. We kunnen daarop de route en afstand bijhouden en dat later terugkijken op laptop of telefoon. Heel leuk en omdat we denken dat we vandaag veel kilometers gaan maken, natuurlijk ook goed voor het ego….

Het is heerlijk lopen in de zon, we hebben wel alle twee een rugzak mee met een regenjas want je weet maar nooit. Porvoo ligt voor ons aan de andere kant van de rivier. Toeristen kunnen gebruik maken van een aantal parkeerterreinen aan onze kant van de rivier en dan via een brug naar de stad lopen. De oude stad ligt wat hoger en is op Turku aan de westkust na de oudste stad van Finland. Porvoo ontstond al in de dertiende eeuw en kreeg in 1380 stadsrechten. Bij onze wandeling over de straatjes met hobbelstenen komen we onder andere langs een kerk, de Dom, die met zijn gigantische dak raar uitsteekt boven de huizen. De kerk dateert in deze huidige vorm uit 1480. Onvoorstelbaar oud eigenlijk. Er zit geen toren op, de klokkenstoel staat in een apart gebouw naast de kerk. We gaan kriskras door de oude straatjes met houten huizen in verschillende kleuren. Het is er druk, we zien aan de overkant van de rivier een heel aantal touringcars geparkeerd staan en de groepen die daaruit komen zijn duidelijk herkenbaar aan stickers en aan een gids met een vlaggetje. Lekker om in eigen tempo en naar eigen interesse hier rond te dwalen. We lopen ook naar Linnemäki, een heuvel net naast het oude deel waar in de 13e eeuw een houten burcht heeft gestaan. Met informatieborden wordt uitgelegd hoe het leven zich toen afspeelde. Er is een hoge heuvel waar de burcht heeft gestaan en een eind verderop ligt een lagere heuvel die als begraafplaats diende. De lagere heuvel was toen een eiland in zee, de zeespiegel stond zo’n 5 meter hoger dan nu.
Terug in het dorp gaan we een plek zoeken waar we koffie kunnen drinken. We ‘ landen’ bij ‘zum Beispiel’, geen idee waar de Duitse invloed vandaan komt maar de cappuccino en de soort cheesecake zijn uitstekend. Weer buiten schijnt de zon nog steeds, we lopen een eindje langs de rivier en duiken dan weer het stadje in. Dit keer in het nieuwere deel dat nog steeds vrij oud oogt. Het echt oudere deel trekt toch meer en we lopen terug naar de hobbelkeienstraatjes. We nemen nu de weggetjes waar geen auto’s mogen komen. De seringen bloeien, de zon schijnt, ieder huis heeft een andere kleur en er zijn maar weinig toeristen. Soms zijn er geen hobbelkeien maar zie je de rotsen waarop Porvoo is gebouwd. Mooi om te zien dat ze geen poging hebben ondernomen om het graniet te egaliseren. Hier alleen borden met daarop de waarschuwing dat er in de winter niet wordt gestrooid. Waar het echt steil is hebben ze een soort leuning gemaakt zodat je je daaraan kunt vasthouden als je naar beneden of naar boven glibbert. Geen overbodige luxe lijkt ons. Ook nu nog best handig. We komen weer uit bij het marktplein en gaan nu bij een andere cafeetje koffie drinken. Binnen kiest Erik voor een bosvruchtenjoghurttaart en ik kies een zalmquiche. We gaan buiten zitten, vol in de zon en dat is best warm. We eten en drinken heeeeel rustig, er is genoeg te zien en de zon maakt loom.

Na twee rondjes Gamla Borgå (vanha Porvoo) gaan we terug richting camping. We nemen een andere brug naar de overkant en lopen over het voetpad langs het water. Als we bezig zijn een cache te loggen komt er een hele horde mannen in camouflagepakken met grote tassen in camouflagekleuren voorbij lopen. Of eigenlijk is het een soort snelwandelen, het ziet er zeer haastig uit. Zouden ze een boot moeten halen? Dan blijkt dat in de grote tassen hengels zitten, er is een wedstrijd en blijkbaar wil iedereen zo snel mogelijk de beste plek hebben. In no time liggen de hengels in het water, nou ja, niet de hengel maar de haak. Wat ik niet snap is waarom die mannen camouflagekleding dragen. We dachten eerst dat het jagers waren want geweren hadden ook makkelijk in die tassen gepast. Maar het zal wel nodig zijn zodat de vissen ze niet zien……

We zijn om 19.00u terug bij de caravan. Op de teller staat dan 15.6 km. Een mooi resultaat maar, veel belangrijker, een geweldige dag. Porvoo is zeker een aanrader, helemaal bij dit super weer. We hebben weer eens vrachten foto’s gemaakt.

Morgen gaan we op de boot vanuit Helsinki richting Travemunde. Grote kans dat het dan niet lukt om een verslag te plaatsen. Vrijdagavond laat worden we gelost en gaan we direct vanaf de boot naar een camping. Zaterdag rijden we terug. Dus mogelijk is dit het laatste 'live' verslag. Dank daarom alvast weer aan allemaal voor jullie meelezen, meeleven en reacties.

Kiittos van ons :-).

• 14 Juni 2017 - 22:43

Berry:

Hoi familie,

Porvoo is echt een mooie plaats. Wat een mooie gebouwen en leuke kleurrijke huisjes. Die taart van Erik lust mij ook wel, maar jullie verdienen het naar een grote wandeling. :)

Dat met die vissers is wel heel bijzonder. Jullie zullen wel vreemd hebben opgekeken.

Fijne dag morgen en goede terugreis.

Gr. Berry

• 14 Juni 2017 - 23:28

Melissa:

Wauw wat een tocht en afstand ! Respect hoor !
    Gelukkig de regen jassen niet nodig gehad.
    Een erg leuk dorpje lijkt me ook, het ziet er knus / gezellig uit.
    Wauw wat een mooie taArt ! Bijna sonde om op te eten . Ga je die thuis
    ook een keer proberen te maken ? Haha .
    Voor nu slaap lekker en goede reis en vaart morgen ! Tot zaterdag weer in NL !

XxX Tim Mel Noa & Senna XxX

• 15 Juni 2017 - 10:24

Ronald:

jullie zitten er goed voor zie ik wel, lekker stuk gebak. Geniet van het mooie weer en de mooie stad.
    Groet,

ronald