Vakantie - Reisverslag uit Malung, Zweden van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Malung, Zweden van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

02 Juni 2013 | Zweden, Malung

Het is een goed besluit geweest, gisteren, om door te rijden naar Mora. Daardoor hebben we vandaag een extra dag en die gaan we gebruiken om in de ‘vakantie modus’ te komen. Na alle kilometers met de auto hebben we zin om zelf in beweging te komen. Nadat we een aantal caches in de GPS hebben geladen, sluiten we de caravan af. De zon schijnt en we struinen door Mora, sommige dingen herkennen we en andere dingen zijn nieuw (voor ons). Het beeld van de Cross Country skiër is een bekende. We laten onze route bepalen door de GPS en zo lopen we langs de oever van het Siljanmeer, zoeken we aan een oude locomotief een magnetische cache (niet gevonden) en gaat Erik op de foto bij de finish van de Vasaloppet. De Vasaloppet is de cross country race (langlauf) die ieder jaar in maart wordt gehouden, het eindpunt is hier in Mora. We lopen door ‘oud-Mora’ (Gamla Mora) waar de houten huizen in Zweeds rood, geel of blauw zijn geschilderd. We bekijken de etalages van de enige winkelstraat en gaan naar binnen bij de ICA supermarkt. Met een gegrilde kip en vers brood voor de lunch gaan we weer naar de caravan.

De tweede wandeling tegen vijf uur gaat weer naar de ICA. We hebben gisteren bij onze eerste boodschappen onderweg een fles cola gekocht en die kunnen we niet weer vinden. Heel raar, zo groot is de caravan nou ook weer niet maar we vinden de fles van anderhalve liter niet. Ook de auto is volledig aan een controle onderworpen, zonder positief resultaat. Dus, dan nog maar een keer de winkel in. Terug lopen we een andere route en komen we uit bij wat 25 jaar geleden de ingang van de camping was. Nu herkennen we meer, zien we weer het veld waar we toen stonden. Toen was bij de camping al een hal voor ijshockey, daar hebben we naar een training gekeken. Nu zijn er ook sporthallen voor tennis en zwemmen, is er een skatepark, een atletiekbaan en zijn er voetbalvelden met kunstgras. Met een grote boog lopen we terug richting caravan.

Buiten in de zon genieten we van een kop cappuccino. We hebben van alles thuis gelaten want het is tenslotte kamperen maar dit keer hebben we onze elektrische melkopschuimer meegenomen….. dat was echt een geweldige aankoop. Hier kan geen Starbucks tegen op. Dus zo zitten we buiten voor de caravan, we onthaasten, lezen en internetten. Na het loggen van de gevonden caches, zien we dat er eentje vlakbij is die we over het hoofd hadden gezien. En zo lopen we voor de derde keer vandaag over het bruggetje het dorp in. De eerste halte is bij een beeld van Anders Zorn, wereldberoemd schilder en beeldhouwer. Hij heeft hier gewoond en gewerkt en in zijn voormalige huis is een museum ingericht. Nadat we de vragen hebben beantwoord, hebben we de coördinaten voor de tweede halte te pakken en bij die tweede vinden we de coördinaten van het eindpunt. De bak is prachtig verstopt en voor ons is dit vondst nummer 690. De zon schijnt nog volop als we tegen 19.30u. terug zijn bij de caravan. Een paar minuten later begint het te regenen. Dat klinkt heel gezellig op het dak van de caravan.

• 02 Juni 2013 - 22:25

Berry Van Werven:

Hoi,

En de fles cola al gevonden? Misschien in de disselbak? Mooie kleurrijke huizen in Mora en een mooie camping.
    Groet,
    Berry, Henny en Reinier

• 04 Juni 2013 - 16:15

Mariska:

mooie foto's en heerlijk cappuccino gevoel.
    gelukkig hebben jullie ook nog tijd om even te lezen en zelfs caches te vinden na al het wandelen.
    hier schijnt de zon en als het goed is zou dit zo blijven tot na het weekend
    geniet er goed van en ....hebben jullie de cola al terug gevonden?