Naar Skellefteå - Reisverslag uit Skellefteå, Zweden van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Naar Skellefteå - Reisverslag uit Skellefteå, Zweden van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Naar Skellefteå

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

11 Juni 2018 | Zweden, Skellefteå

Gisteravond werd het weer, bijna ongemerkt, heel laat. We hadden een fototoestel buiten op een statief gezet en die ingesteld op het maken van een TimeLapse. Omdat het lang duurde voor de zon achter de bomen aan de overkant van de rivier was gezakt, duurde het ook lang voor we het toestel uit konden (of beter wilden) zetten.

Vanochtend bij stralend weer vertrokken van de camping Borgarudden. Het is om elf uur al 18 graden, dat is wel even wennen na bijna vier weken in fleecetrui. We willen vandaag naar de stadscamping in Skellefteå en op weg daar naar toe nog twee campings bekijken die alletwee vlakbij de E4 liggen. De eerste, een FiskeCampen, heeft alles wat de naam beloofd. Het is er heerlijk ongedwongen, rustig en het oogt kleinschalig ook al is het dat niet. Daar komen we achter als we met de eigenaar in gesprek gaan die ook de kok op de camping is. Hij heeft tijd totdat de eerste 'eetgasten' voor vandaag arriveren. In totaal verwacht hij er 35, een rustige dag zegt hij. Er brandt een heel groot houtvuur waar boven op stellages drie grote platte ronde platen hangen. Een soort platgeslagen woks in XXL formaat. Op eentje ligt vlees (hert, rendier en eland), op de tweede liggen aardappelschijfjes en op de derde een mix van groenten. Hij heeft alles onder controle, er is één hulp en we krijgen koffie aangeboden en kunnen heerlijk buiten aan een grote picknicktafel plaatsnemen. De eigenaar vertelt dat hij in het hoogseizoen iedere middag zo kookt voor de gasten, en dat zijn er gemiddeld 150 per dag!! Hij is er heel relaxt onder, tussendoor is er ook nog zalm gerookt die bij de receptie ligt voor verkoop. En de eigenaar vertelt dat hij een boomhut heeft gemaakt met douche/wc voor de verhuur. Of we die wel hebben gezien. Nou die was niet over het hoofd te zien. Wat een geweldige hut en op een schitterende locatie met uitzicht over het meer. Als alles is ingevuld komen net de eerste gasten aan, we lopen terug naar de receptie waar we een stuk gerookte vis mogen uitzoeken. Jammm. Op een steiger zijn drie kinderen aan het vissen, of beter gezegd, ze hebben gevist en een meisje heeft een grote zalm aan haar hengel en een jongen probeert het schepnet met vis op het droge te krijgen. Ze hebben de grootste lol.

We rijden over de 8 kilometer lange zandweg terug naar de E4 en rijden door naar Byske Havsbad, een camping met maar liefst 5 sterren. We wisten niet dat zoiets bestond, vonden 4 al veel. Het helpt natuurlijk wel dat het zo zonnig is, de camping heeft een geweldig mooi zandstrand aan de Botnische Golf en er zijn heel veel activiteiten, vooral voor kinderen. Er is een piratenboot op het strand gebouwd, er zijn springkussens, een BMX baan en dan nog de meer 'gewone dingen' zoals een zwembad met enorme glijbaan. Er is speciaal kindersanitair, er zijn gratis vaatwassers, de voorzieningen voor gehandicapten zijn zoals het hoort en daarnaast is de ontvangst bij de receptie ook zeer professioneel en vriendelijk. We hebben Noa en Melissa op facetime terwijl we ons rondje maken en Noa wil graag hier naar toe. "of ze dan over de snelweg moet"?!

Als we deze camping uitvoerig hebben bekeken gaan we verder naar onze bestemming voor vandaag. Veel kilometers leggen we niet af, van start tot finish is het net iets meer dan 100 kilometer. Ook bij de camping in Skellefteå worden we zeer vriendelijk ontvangen. De manager vertelt dat beide campings, Byske Havsbad en Skellefteå van de gemeente Skellefteå zijn. Het zijn wel heel verschillende campings, beiden met een hoog serviceniveau maar de laatste richt zich meer op de sportieve kampeerder en dan vooral ook op de wintersporter. Op de camping ligt een oefenlift, een sleeplift en een behoorlijke 'bult' voor de alpine skiën en er is meer dan 20 kilometer langlaufloipe. Nou ja, niet nu natuurlijk maar ongeveer een week of zes geleden nog wel. Verder ligt deze camping aan de E4, in de stad maar ook aan de rand van een bos. Voor elk wat wils dus.

Na de papieren te hebben doorgelopen krijgen we de sleutel voor het elektriciteits kastje op Bäcken 26. We zetten de caravan op de poten en onszelf op de stoelen in het zonnetje naast de caravan. Tsjonge, het is wel wennen hoor, alleen in de eerste week hebben we naast de caravan kunnen zitten. We besluiten, na de koffie, nog even naar twee campings 'in de binnenlanden' te rijden voor controle. Ze liggen zo'n beetje in the middle of nowhere. We checken de lijsten en rijden dan weer terug. Onderweg zien we 1 wit rendier. Nog steeds geen bewegend eland gezien, terwijl de bossen waar we vandaag door en langs reden toch prima geschikt zouden zijn voor een paar van deze dieren. Ze heten toch niet voor niets King of the wood??

We eten de gerookte zalm die we vanochtend hebben gekregen en we weten nu hoe verse gerookte zalm smaakt. En daarna is er nog de klus voor het bijwerken van de administratie. Voor het eerst moeten we in de caravan licht aan doen, het is te merken dat we aan het afzakken zijn. Op de landkaart dan hè!!

groeten weer van ons :-)

de TimeLapse van gisteravond:

• 12 Juni 2018 - 22:00

Marlous:

Wat een productieve dag vandaag! Campings klinken bijzonder en verse gerookte zalm jumm daar hoeft geen saus bovenop. Lijkt me fijn dat de nachten weer langer worden, een portie zo'n erbij en genieten nog maar! VI hörs xxx