Naar Norrfjärden - Reisverslag uit Norrfjärden, Zweden van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Naar Norrfjärden - Reisverslag uit Norrfjärden, Zweden van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Naar Norrfjärden

Blijf op de hoogte en volg Marilien

10 Juni 2018 | Zweden, Norrfjärden

We zijn keurig op tijd voor onze afspraak met de manager van de camping in Lulea. Ze is nog bezig met een ronde over het terrein en daarom wachten we bij de receptie en kijken ondertussen wat folders door. Dan komen er twee Nederlanders binnen die ons begroeten met 'Ha collega's', zij blijken de reisleiders te zijn van de Engelsstalige groepreis van ACSI naar de Noordkaap. Dan komt ook de manager erbij en kunnen we kijken of we ons huiswerk gisteravond goed hebben gedaan. Er zijn nogal wat toevoegingen die we kunnen noteren maar waar wij persoonlijk wel wat vraagtekens bij hebben. Zo heeft bijvoorbeeld ieder toiletgebouw met keuken ook een gratis vaatwasser...…… Dat gaat ons toch echt net te ver al heb ik wel heel makkelijk praten want Erik is in de vakantie de afwasser.

Als alles is gecontroleerd stappen we in de auto, zetten de navigatie op de volgende camping, schuiven we het dak een stukje open en noteren we in het dagboek dat het 18 graden is!!! Jawel, een verdubbeling van de temperatuur gisteren, we hebben een t-shirt aan dat fris uit de kast komt. Onze route voor vandaag is iets meer dan 40 kilometer dus dat is bijna niks. We rijden niet direkt de E4 op maar gaan eerst twee kilometer verder naar de Stormarknad waar ook vandaag op zondag alle winkels open zijn. We kunnen kiezen uit meerdere XXL supermarkten en vandaag valt de keuze op de ICA. Zelfs in het buitenland hebben we zo onze voorkeuren. Op het lijstje voor vandaag staan kwark/yoghurt van Arla en een brood maar als we bij de kassa komen zit er veel meer in ons mandje. Niet zo verrassend. Het koopje van de week is een kinderboek met heel veel plaatjes en Zweedse woorden. "Marlous: hiermee kun je ons mooi Zweeds leren voor volgend jaar". Of als dat er niet van komt dan is het een leuk boek om met de kleinkinderen te lezen, die weten toch nog niet of opa en oma de tekst verzinnen of voorlezen...……

Na de winkel gaan we echt op pad. We rijden tot Norrfjärden over de E4 en moeten dan volgens de mevrouw van de navigatie afslaan naar links maar dat doen we maar niet. D'er zit een hekwerk tussen de rijbanen en het is niet de bedoeling die aan gort te rijden. De mevrouw weet nog niet dat er een nieuwe weg is aangelegd en gelukkig wordt de camping goed met borden aangegeven en gaan we niet 'het bos in'. Vanaf de E4 is het nog 8 kilometer en we ontdekken al voor we op de camping zijn een foutje op de website van ACSI en in het boek m.b.t. deze camping. De coördinaten zijn niet goed bepaald want de camping ligt niet landinwaarts maar pal aan zee. Het is werkelijk een Zweedse camping uit een boekje. Water aan drie kanten en de vierde kant ligt aan een bos. Ook hier zijn dit jaar nieuwe eigenaren en we maken een afspraak voor half drie. Ze zijn beredruk met het schilderen van alle gebouwen die Zweeds rood waren en nu stralend wit worden. Dat is letterlijk opfrissen.

Als we de papieren met de eigenaren hebben doorgenomen gaan we naar een andere camping die wel echt landinwaarts ligt. Onderweg daar naar toe zoeken en vinden we nog een paar caches. Dat hadden we misschien niet moeten doen want nu komen we om kwart over vier bij de camping in Sikfors aan en zit de receptie dicht. Ze waren er tot vier uur en we kunnen ook niemand bereiken. Dan maar zelf een rondje doen en via email eventuele vragen sturen. We nemen een andere route terug naar Borgaruddens Camping waar nog steeds de zon schijnt. Het is wel wat kouder geworden maar nog altijd beter dan we de laatste weken gewend zijn.

Erik kookt eten en ik doe de digitale administratie voor ACSI. Dat is dit jaar voor het eerst, we hebben daarvoor een laptop meegekregen. Of heb ik dat al een keer geschreven?? Maar goed, alles wat we op papier hebben aangetekend moet nu in het systeem worden gezet. Gelukkig hebben we ook hier weer een internet verbinding zodat ook alles direct gesynchroniseerd wordt. Als we willen beginnen met het inladen van de foto's van vandaag worden we hevig afgeleid door de zonsondergang (nou ja, niet helemaal onder maar het zakt wel) die werkelijk schitterend is. We pakken snel een statief en zoeken op de IPad naar de instructie voor het maken van een time Lapse. Dat doen we niet vaak genoeg om uit het hoofd te weten hoe de camera ingesteld moet worden maar ls nel staat het toestel foto's te maken, er zit een nieuwe batterij en afhankelijk van hoe koud het ondertussen wordt zou die toch een paar uur met een regelmaat van 15 seconden een foto moeten kunnen maken. Al die foto's achter elkaar geven dan een 'versnelde film'. Altijd afwachten wat het resultaat wordt want je weet niet wat er in beeld komt tijdens die twee tot drie uur.

Daar moeten jullie dus nog een poosje op wachten. Wel alvast wat andere foto's van vandaag.

groeten weer van ons!

• 12 Juni 2018 - 21:53

Marlous:

Jaa leuk! Kom ik wel op de thee med hemmgjört kakkor en dan pippi langkousen we wat af :D altijd leuk! Kramar xxx