Trollfjord e.o. - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Trollfjord e.o. - Reisverslag uit Svolvaer (Lofoten), Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Trollfjord e.o.

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

09 Februari 2018 | Noorwegen, Svolvaer (Lofoten)

Vandaag gaat het gebeuren: de excursie die we afgelopen maandag hebben verzet in verband met op dat moment slecht weer, gaan we vandaag inhalen. We hebben een heerlijke dag uitgekozen voor een boottochtje op het water. De zon schijnt, er is nauwelijks wind en het is mooi blauw met maar weinig wolken. Om 11.00u worden verwacht bij het kantoor van Trollfjord safari en het is nog even een gepuzzel om daar in de buurt de auto te parkeren. Bijna overal is het max. 2 uur parkeren en dat is te weinig. Uiteindelijk kiezen we voor een plek op een parkeerterrein waar we eerst een app moeten downloaden en daarmee kunnen we dan het parkeergeld voldoen. Keurig op tijd stappen we de winkel binnen, het is er al behoorlijk druk en er klinken veel talen door elkaar. Als alle namen van de lijst zijn afgevinkt krijgen we de opdracht onszelf in een overall te hijsen met daarbij het advies om één of liefst zelfs twee maten groter te nemen dan je anders zou doen. De reden is al snel duidelijk, we moeten niet alleen onze kleren en vest eronder aanhouden maar ook onze winterjas. "Zo veel mogelijk kleren eronder" is de boodschap. Wij hebben allebei een wat langere winterjas, probeer dat maar eens in een overall te proppen.... Als mij daarna een 'drijfgordel' wordt omgehangen vraagt de eigenaar of ik me al als een pinguïn voel. Eigenlijk meer als een walrus of een sumoworstelaar. Bewegen is lastig en als iedereen klaar is met de verkleedpartij mogen we naar de boten. We zijn met twee groepen en Erik en ik komen als laatsten aan bij de boot. Helemaal voorin zijn nog twee plekken, Erik gaat op het stoeltje rechts zitten en ik zit op een stoel in het midden, voor mij zit een man met een XXL maat pak en daar heb ik veel plezier van later tijdens de reis.

De afkorting RIB staat voor Rigid Inflatable Boat, oftewel ‘onbuigbare opblaasbare boot’. Dat is een prettig gevoel. We zitten op een soort bankje voor twee personen in de lengte in de boot geplaatst. Vooraan en in het midden zitten beugels waar je je aan vast kunt houden. Verder is er een kleine steun voor de rug. Je voeten staan aan weerszijden en zorgen ervoor dat je in balans blijft. Er zit geen gordel ofzo in, de eerste kilometers hadden we allebei het gevoel 'waar zijn we aan begonnen'. Het was even wennen aan het idee er zo afgeblazen te kunnen worden. Gewoon goed vasthouden en vertrouwen hebben en toen ging het geweldig. Het begon met een veiligheidsinstructie die vooral uitlegde hoe we als we in het water zouden liggen onze voeten bij een ander om het middel moesten slaan om zo een lange slinger te maken. Het idee is om dan al peddelend met zijn allen de kant te bereiken. We hoefden niet te oefenen gelukkig..... Nog zo'n dingetje was het dragen van de 'duikbril', niet bedoeld voor in het water maar om de ijzige wind bij de ogen weg te houden. Dat zal al niet prettig dragen zijn zonder bril maar met bril is het eenvoudig gezegd lastig. We moesten allemaal eerst een muts opzetten, of de capuchon van je jas, dan de capuchon van de overall er over heen en dan daarom heen de duikbril. Want als je dat niet doet waait de capuchon van je hoofd en dan ben je snel bevroren. Alle bewegingsvrijheid van het hoofd was daarmee ook direct volledig geblokkeerd. Er viel niks meer te draaien met de nek, maar koud was het niet. Eerst niet.

De safari gaat naar de Trollfjord en op de heen- en terugweg worden wat stops gemaakt om zeearenden te zien. Beide schippers hadden een emmertje haring mee, niet voor ons dus maar voor de vogels. Wat een spektakel, wat een belevenis. Alle onderdelen waren geweldig om mee te maken: met volle kracht op zee, klapperend over de golven (niet zeeziek!), de witte bergen en de Trollfjord waar je alleen met de boot kunt komen en vooral de gigantisch grote zeearenden die soms zo dichtbij kwamen dat je ze bijna aan kon raken. Dat is niet te beschrijven, bekijk daarvoor alsjeblieft de foto's.

Na ruim twee uur op het water kwamen weer langs ons huis op weg naar de haven in Svolvaer. Iedereen op de boot was onder de indruk, deze safari is echt een aanrader.

Terug in ons huis zijn we direct gaan kijken naar de foto's en wij waren wel onder de indruk van hoeveel we er ondanks de bewegingen van boot en vogels in beeld hebben gekregen. Als afsluiting van deze dag en van de dagen in Svolvaer zijn we gaan eten bij Fellini. Heel veel opties kent dit dorp niet maar dit was een prima keuze. Gezellige sfeer en goed eten. Vanavond houden we nog een keertje de apps voor het Noorderlicht in de gaten maar de vooruitzichten zijn niet veelbelovend. Maakt ook niet meer uit, we hebben al geweldig veel moois gezien en meegemaakt.

Trusten alvast maar eerst nog even 'plaatjes kijken'. Doeg!!

• 10 Februari 2018 - 12:14

Ronald:

Wat een belevenis zeg, lijkt mij heeeeel koud, maar zeker de moeite waard zo'n tocht over het water. Mooie foto's weer. Nu weer een paar kilo lichter neem ik aan nadat het pak uit was :-)

• 10 Februari 2018 - 14:46

Berry:

Wat gaaf om te zien wat jullie gisteren hebben meegemaakt tijdens de excursie. Inderdaad, de dag was dus wel geslaagd. Veiligheidsinstructies zijn vaak lang en vermoeiend, maar wel heel belangrijk voor het geval dat er iets gaat gebeuren. Voordeel is wel: op de foto's weer te zien levert dat ook weer grappige plaatjes op.

De dag afsluiten met een lekker etentje is altijd goed. Daar weet ik zelf alles vanaf :)

Fijne dag verder en tot mails.

• 11 Februari 2018 - 12:13

Marlous:

Geweldig! De selfie is toch wel Mn favourite :D wat een overwinning om ook niet zeeziek te zijn geworden, gaaf! Denk dat een van deze foto's wel een poster "moet" worden, onbetaalbaar! Xxx

• 11 Februari 2018 - 21:32

Rinnie:

Wat een avontuur! Wat een prachtige foto's van de zeearenden! Zelfs met prooi! Maar ook de plaatjes van jullie, helemaal ingepakt, zijn leuk. En wat fijn dat je niet zeeziek bent geworden en daardoor optimaal kon genieten Marilien!