Dagje trein - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Dagje trein - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Dagje trein

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

11 November 2016 | Indonesië, Jogjakarta

We beginnen er al een beetje aan te wennen, ook vandaag worden we om zes uur gewekt. Gids Aris heeft 7 auto’s geregeld om ons van het hotel naar het station van Bandung te brengen. Het verkeer zit mee, we zijn om kwart voor acht bij het station. We hebben allemaal een gereserveerde stoel in wagon 5. Keurig op tijd vertrekt de trein om half negen. We hebben een lange reis voor de boeg, het is ongeveer 600km naar Yogjakarta waar we drie nachten zullen blijven.

Zodra we de stad uit zijn rijden we nog even door de bergen en dalen dan af naar ‘rijstveldniveau’. Het is prachtig weer, blauwe lucht met mooie witte wolken. De foto’s zijn niet super omdat er veel spiegeling zit in de ramen maar ze geven wel een goede indruk van het schitterende landschap. We zien rijstvelden in alle stadia, donkergroene ‘kweekvelden’ waar de jonge plantjes dicht op elkaar groeien van zaad tot ongeveer 15 centimeter hoogte. We zien velden die worden geploegd, velden waar de jonge plantjes keurig in rijen worden gepoot, we zien het oogsten, bemesten en drogen. We zien zelfs het resultaat in de vorm van nasi goreng als onze lunch om twaalf uur wordt gebracht.

Bij een aantal stations mogen we even naar buiten, zo wordt er onderweg een keer water bijgevuld en dat duurt een minuut of tien. Wij mogen dan even vanuit de koude trein naar de hitte op het perron. Tien minuten is dan ook lang genoeg. De tijd gaat snel voorbij, er is zoveel te zien. We lezen wat, dutten wat, kletsen met de overburen (die uit Deventer blijken te komen) en kijken vooral heel veel naar buiten. Het is zo bijzonder om in het echt de terrassen te zien, de vulkanen op de achtergrond, de mensen druk aan het werk en tot de knieën in de modder en de zwaaiende kinderen langs de kant.

Keurig volgens schema rijden we om 16.00u Yogjakarta binnen. We lopen in de hitte naar de bus en dan is het nog een kwartiertje naar het hotel. We zullen hier drie nachten blijven zodat we twee dagen hebben om vanuit deze basis een aantal bezienswaardigheden te bezoeken. Morgen staat de Borobudur op het programma, zo’n 40km ten noordwesten van ons hotel. We gaan met de hele groep dit boeddhistische heiligdom bekijken en dan gaan er 24 met de gids en met paard en wagen naar een vlakbij gelegen dorp. Daar lopen ze dan een rondje en dan komen ze met paard en wagen weer terug. Wij gaan niet mee omdat we dan een extra uur hebben om op eigen houtje bij de Borobudur rond te lopen.

We verblijven in het Jogja Plaza Hotel, in kamer 126. Via Foursquare.com zoeken zoeken we een restaurant en we vinden er een met een hoge score van bezoekers. Het is ongeveer tien minuten lopen en dan staan we voor het pand. Dat helaas donker is, dat is erg jammer want we verheugden ons al op een goede cappuccino waar ze hele kunstwerken in 3D maken van het melkschuim. We gaan op zoek naar een alternatief en komen zo terecht op de eerste etage bij Oz Resto and Cafe. We zoeken wat uit op de kaart (Engelstalig en plaatjes) en in no time wordt het eten gebracht. En het is zelfs heet! Dat is hier eigenlijk best bijzonder. Het smaakt ook nog eens erg lekker.

Terug in het hotel is er live muziek, niet geheel onze smaak en gelukkig ligt onze kamer zo ver van de receptie en lounge dat we het daar niet horen. Als we na vijf minuten uit het raam kijken om te zien waar het geluid dat we horen vandaan komt, blijkt dat het enorm hard regent. Dat is nog eens geluk hebben!

• 12 November 2016 - 11:03

Berry:

Hoi Marilien en Erik,

Wat bijzonder dat je dan zo ver van huis bent en dan tegenover mensen uit Deventer zit. De foto's van de rijstvelden zijn schitterend en dan die foto van die uitbouwtjes bij die huizen, waar maken wij ons hier in Nederland dan zo druk om. Hier moet je maanden wachten op een vergunning voordat je groen licht hebt.

Het weer heeft jullie zeker meegezeten.

Fijne dag verder.

Groet,