Naar grote hoogte - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Naar grote hoogte - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Naar grote hoogte

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

06 Augustus 2015 | Noorwegen, Tromsø

Vanochtend vooral niks gedaan, naast de caravan, in de zon, met cappuccino’s. Inderdaad, meervoud. Vanaf morgen gaan we richting Lofoten. We willen profiteren van de zon en bedenken dat we het hogerop gaan zoeken. We smeren brood, pakken flessen water in, hangen de rugzakken om en lopen allereerst naar de Ishavskatedralen. In het Nederlands schijnt die de IJszee kathedraal te heten. We doen niet alleen een rondje om de kerk maar gaan ook naar binnen. Eerlijk gezegd valt het binnen een beetje tegen. Het glas-in-loodraam is mooi maar het is voor de rest wel erg wit. Het levert wel inspiratie op voor de volgende kerstkaart……..

Buiten volgen we de bordjes naar de kabelbaan. We lopen naar het onderste station, kopen kaartjes en hoeven niet lang te wachten voor we in het ‘hangbakje’ naar boven zoeven. Ik ben hier eigenlijk niet zo’n fan van maar het alternatief is om naar boven te lopen en dan is de keuze snel gemaakt. Het is vandaag helder en dat zorgt boven voor goed zicht en mooie panorama foto’s over Tromsø en omgeving, over de fjorden en eilanden, over de bergen in de verte. We zoeken en vinden een cache die in de buurt van het bovenste station is verstopt en gaan dan een eindje verder bult op om ons brood op te eten. We zitten een tijdje in de zon en dat levert ’s avonds rode wangen op. Er komt weer een boot van de Hurtigruten aanvaren en we horen op 500 meter hoogte de scheepshoorn luid en duidelijk.

Nadat we op deze hoogte genoeg hebben rondgekeken lopen we terug naar het ‘hangbakje’ en we gaan met de tocht van 15.00u terug naar beneden. We hebben wel zin gekregen in koffie en op www.foursquare.com heb ik de beste ‘koffietent’ van Tromsø opgezocht. Die site is trouwens wel een aanrader als je tips van andere toeristen of ‘locals’ wilt hebben op een plek waar je niet bekend bent. Je kunt bijvoorbeeld restaurants of ‘koffietenten’ selecteren. Niet handig is dat ik het adres niet heb opgeschreven, maar we weten hoe de zaak heet en we lopen de twee belangrijkste straten door. Risø krijgt als waardering een 8.6 en die vinden we terecht als we op de stoep aan een tafeltje zitten en genieten van hun cappuccino en een bruine punt taart. Geen idee wat het is maar het smaakt uitstekend. Ze maken hier kleine kunstwerken van de cappuccino’s (zie foto).

Behoorlijk gesterkt door de cafeïne lopen we weer terug richting brug en vervolgens naar de camping. Ook vandaag leggen we weer aardig wat kilometers af, bijna 13! Op de terugweg hebben we ook nog gegrilde kip gekocht en salade ‘geschept’ dus staat ons avondeten snel op tafel. We eten in de caravan want de wind wordt frisser en er komen donkere wolken onze kant op. Volgens Mats, die ons nog even voor morgen een goede reis komt wensen, komt er storm en regen vanuit het zuiden deze kant op. We wachten wel af, voorlopig is het nog mooi droog!

• 06 Augustus 2015 - 22:53

Chantal :

Aan een stuk alle verslagen bijgelezen. Wat geweldig geschreven zeg. En prachtige foto's. Fijn dat de laatste dagen het weer wat beter is. Mooi filmpje ook! Kunstige koffie, ziet er goed uit. Ik zeg net tegen Sander....wanneer gaan wij weer naar Noorwegen?! Ik kijk uit naar jullie foto's en belevenissen van de Lofoten. Veel plezier!!

• 07 Augustus 2015 - 12:27

Ronald:

Tromso erg mooie plaats. Wat grappig dat voorste figuurtje op de foto met de kopjes koffie. De titel onder de foto 1e rij 4e van links, had niet gehoeven, had de caravan al herkend ;-)
    De kleuren van die huizen daar blijf ik mooi vinden, ook de glas in lood ramen van de kathedraal ook erg mooi. De selfie, mooi om in te lijsten :-)

• 08 Augustus 2015 - 12:58

Marlous:

Yeah droog weer olé! Perfect voor zo n onderneming als vandaag, je wil niet met storm in zo'n bakje hangen.. Gaaf uitzicht daar boven, wel bijzondere wc papier art ook daar op t hek "Tromso":P Goed smakende coffee is ook een plus, en easy dinner al helemaal verdiend, :D krijg der trek van ... xxx