En rolig dag - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu En rolig dag - Reisverslag uit Kaupanger, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

En rolig dag

Door: E&M

Blijf op de hoogte en volg Marilien

11 Februari 2015 | Noorwegen, Kaupanger

Na de actieve dag gisteren staat er vandaag niet veel op ons programma. Er wordt zon voorspeld maar dat willen we eerst zien en dan geloven. We drinken op ons gemak koffie, laden wat fototoestellen in en de navigatie voor geocaching en rijden rond twaalf uur richting Kaupanger. Daar gaan we eerst naar de Stavkirke, de enige die nog in gebruik is. Helaas kunnen we niet naar binnen en blijft het bij een rondje om de kerk. De zon schijnt zoals beloofd en het is heerlijk buiten. De cache die hier verstopt moet zijn, vinden we niet. Jammer maar ook niet meer dan dat.

We rijden verder door het dorp, nemen de weg langs de kust (de enige weg trouwens), komen langs een verlaten camping en dan houdt de weg op. Ook dat is hier niet uniek. We hebben gehoord van Arne (van Vesterland) dat in Noorwegen iedereen het recht heeft op een weg, de staat moet ervoor zorgen dat er voor ieder regulier adres een weg wordt aangelegd. Aangezien de 5 miljoen Noren verspreid wonen over een heel groot land, zijn de wegen niet altijd van geweldige kwaliteit en wordt er ook niet één meter meer aangelegd dan strikt noodzakelijk. En daarom zijn er nogal wat doodlopende wegen.

We draaien om en rijden Kaupanger weer uit. De volgende cache ligt aan een strandje bij Fimsreite. Fimsreite is een zeer belangrijke plek uit de Noorse geschiedenis. Koning Sverre heeft hier met een klein leger een enorm machtige tegenstander verslagen. We hebben het dan over ongeveer 1150 n.Chr.. Koning Sverre was eigenlijk boer, hij heeft de katapult 'uitgevonden'. Zo kon hij met weinig materiaal de boten van de tegenstander aanvallen. De tegenstander had namelijk om indruk te maken meerdere boten aan elkaar verbonden. Dat was in het voordeel van Koning Sverre, door één boot te raken ging de heleboel naar de bodem van het fjord. En zo werd de boer Koning van Noorwegen.

Goed, even terug naar de cachejacht. We dalen af naar het strandje en hebben dan enorme mazzel met de lucht, de zon en de weerspiegeling op de fjord. Ik kan het niet goed beschrijven, we voelen ons alsof we op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Dit is voor ons zoals Noorwegen is. Hopelijk laten de foto's zien wat wij hebben gezien en waar we zo van genieten. Erik vindt trouwens ook nog de cache, een bonus.

Hierna rijden we naar Sogndal, eigenlijk op zoek naar nog een cache maar als we dichterbij komen besluiten we deze 'te laten lopen'. We zouden de auto bij de fjord moeten parkeren en de cache bevindt zich op bijna 700 meter hoogte. Dat vinden we voor vandaag wat te veel klimmen. We maken onze meters vlakbij in een XXL supermarkt. Daarna rijden we naar het centrum, parkeren bij een winkelcentrum, komen daar onze buren tegen, doen een rondje langs de winkels en verbazen ons over sommige prijzen. We hebben nog net genoeg parkeertijd om een cappuccino te drinken.

Zoals gezegd, een rustige dag.

• 11 Februari 2015 - 22:32

Berry:

Hoi familie,

Mooie foto's van die houten kerk en die spiegelingen in het water. Jullie laten het echte Noorwegen ook duidelijk zien in de foto's. Echt heel mooi. Een rustige dag tussendoor is ook een keer goed. Daar heb je ook vakantie voor. Tot morgen met jullie volgende reisverslag.

Groet,

Berry en de Hoornbloemers.

• 11 Februari 2015 - 23:01

Marlous:

En niet een klein beetje roligt! Wat ongelovelijk gave foto´s.. Jullie zien der ook echt uit als blije vakantiegangers, helemaal in jullie element, echt super!
    Dat kerkje, ach jaa, in skansen mochten we der wel in he haha!
    Prachtig dat kraakheldere water ook, zwemt der wat in? Heus dat paps met zn neus derboven heeft gehangen om te checken! :D:D:D

njut av dina dagar i Norge! puss xx MAU

• 12 Februari 2015 - 12:43

Ronald:

Hoi Marilien en Eric,

Ja,wat de foto's betreft, dit is echt noorwegen, die fjorden, de huisjes langs het water. en wat een mooie kerk. Ik zou er zo willen wonen. Leuke Selfie ook.......en trouwens in jullie verhaal leer je ook elke keer weer iets over de geschiedenis van het land waar jullie zijn. Ik ben weer een stukje wijzer :-)

gr,

Ronald