Tweede etappe - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Tweede etappe - Reisverslag uit Hirtshals, Denemarken van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Tweede etappe

Door: E&M

Blijf op de hoogte en volg Marilien

06 Februari 2015 | Denemarken, Hirtshals

We ontbijten in alle rust bij het Ibis hotel. Vandaag rijden we ongeveer 500km naar de haven in Hirtshals, helemaal in het noorden van Denemarken. Het heeft vannacht flink gevroren en dus moeten we eerst ruiten krabben. Dan de stoelverwarming aan en de snelweg weer op. We hebben afwisselend zon en mist. Het is schitterend, zeker op die stukken waar de rijp dik op de takken zit. We rijden weg met min 5, de temperatuur stijgt naar plus 4.

Het is vooral herinneringen ophalen als we de grens met Denemarken oversteken. Geen grenspost meer, alleen nog wat vlaggen en andere borden om aan te geven dat we niet langer in Duitsland rijden. Leuk al die namen van vroeger: Haderslev, Ry, Skanderborg, Ejer Bavnehoj (met een streep door de o). Lang geleden hebben we hier gekampeerd. Tegen 13u hebben we zin in koffie en we stoppen bij een McDonalds in de buurt van Arhus. Jammer genoeg is de koffiezetter kapot, dan maar zelf een broodje smeren en wat drinken uit onze voorraad in de kofferbak….
We wagen nog een poging bij een McDonalds in de buurt van Randers en hier hebben we meer geluk. De cappuccino smaakt uitstekend en we maken maar direkt gebruik van internet om wat appjes te versturen.

Vanaf hier is het nog maar 95 km. naar de boot. Tijd zat dus. We zijn om 16.15u. in Hirtshals, de boot ligt nog niet aan de kade en de hekken zitten nog dicht. We draaien om en gaan het dorp in. De zon gaat bijna onder en we genieten op het strand van de laatste zonnestralen. Het is knap koud maar we lopen een eind over het strand. Dan tegen de duinen over een glad pad weer omhoog naar de ‘hoofdstraat’. Bij de plaatselijke supermarkt kopen we wat levensmiddelen en dan vinden we het tijd om naar de boot te rijden.

De hekken zitten nog steeds dicht maar er staan al wel twee andere auto’s. We sluiten keurig aan maar hebben geen idee hoe lang we moeten wachten. De boot vertrekt pas om 21.30u. We smeren vast een broodje in de auto, dit keer blijven we in de auto eten want het is koud buiten. Er staat een stevige wind. Om iets voor half 7 wordt er een mevrouw achter het hek afgezet bij één van de toegangspoortjes. Ze installeert zich en dan gaat er een hek open. Jippie, we gaan aan boord. Kunnen we mooi de boot verkennen voor we vertrekken. Ik word erg snel zeeziek en als ik tijdens het varen over de boot loop, bijv. naar de taxfree winkel, dan word ik altijd misselijk. Maar helaas, we krijgen van de mevrouw wel de kaartjes voor de deur van de hut en voor het ontbijtbuffet morgenvroeg maar we moeten gewoon aansluiten in een nieuwe rij. Daar staan we tot bijna 20.30u. Er volgt nog een controle want er is een rijd voor Bergen en eentje voor Stavanger waar we een tussenstop zullen maken.

Eindelijk mogen we dan aan boord en kunnen we onze hut op dek acht opzoeken. We zitten rechtsvoor op het hoekje in een zogenaamde mini luxe hut. Die is bijna nog groter dan de kamer bij het Ibis. Echt schitterend. Keurig op tijd gaan de trossen los en gaan we op weg. Ik neem een eerste tabletje tegen zeeziekte en dan gaan we op zoek naar de winkel. Daarna snel weer terug naar de hut. Het wiebelt behoorlijk, ik hou tabletje twee binnen handbereik……

Oh, dit verhaal wordt met vertraging geplaatst. We hebben geen internet. Dat wordt of wachten tot we morgen in het vakantiepark zijn of tot we onderweg een Mc.Donalds signaleren. Het wordt optie drie, het verslag kunnen we plaatsen door van de telefoon een hotspot te maken (klinkt dat even lekker technisch ;-) ), de foto's komen later.

God Natt, sov gut.

• 07 Februari 2015 - 14:06

Mariska:

jullie zijn al op de boot (of er weer af). ik hoop dat de zee ziekte mee zal vallen.
    jammer dat jullie een tijd moesten wachten maar ja je hebt vakantie.
    geniet er lekker van.
    hier worden de temperaturen wat hoger. Toch voelt het nog wel koud aan buiten.

groeten van ons

• 07 Februari 2015 - 14:55

Berry Van Werven:

Hoi familie,

Hopelijk is alles goed gegaan met jullie op de boot. Altijd lastig als je zeeziek bent. Maar je moet er wat voor over hebben toch ;)

Sluit mij helemaal aan bij Mariska, het is hier wel wat zachter, maar de gevoelstemperatuur zegt iets anders. :(

Fijne dag verder.

Groet,

Berry

• 07 Februari 2015 - 15:52

Eriksdottir:

Tjena!

Was al ff op de hoogte door de" Mac appjes" :D , maar wat hebben jullie nog lang moeten wachten bij de boot! Hopelijk kan je genieten van jullie luxe kamer en werken de pillen!
    Kan me de cemaping in denemarken nog wel herinneren, vlakbij t strand toch? Was toen 1x iig geen zwemweer, maar uitwaaien is altijd lekker.. brr koud is het hier wel! De vissen zijn (nog) niet bevroren aan de H, water kraakhelder, mooi!

vi hörs! xxx

• 07 Februari 2015 - 21:13

Tim Mel Noa :

Jooooo

Hmmm naar he zeeziek zijn , hoop dat het mee viel.
    Ik kan me nog zon zelfde moment maar dan wagen ziek herinneren en dan in de
    Woestijn in Dubai haha witte koppies.
    Wat heerlijk dat het zon luxe hut was . Wel lkkr beetje comfort .

XxX , T M N

• 07 Februari 2015 - 23:17

Marlous:

Even terug voor de foto´s.. Då köra vi! Daar gaan we! Geweldig die ondertiteling, en wat een romatische collage! De handdoeken in de luxe hut waren ook n waar kunstwerk he.. ziet der echt gaaf uit, ik ga snabbt naar imorgons blog voordat mij de ogen dicht vallen.. xx

• 09 Februari 2015 - 08:38

Ronald:

Hoi Marilien en erik,

die kamer/hut is zeker niet verkeerd. En afgelopen vrijdagavond ook weer een stukje van Top Gear gekeken. blijft een goed en leuk programma.

Verdere foto's ook weer erg prachtig.

gr,

ronald