Rustdag - Reisverslag uit Tynset, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Rustdag - Reisverslag uit Tynset, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Rustdag

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

23 Juni 2013 | Noorwegen, Tynset

Het heeft de hele nacht nog geregend en het miezert nog steeds als we de caravan aankoppelen. Het gras is doorweekt en de eerste meters heeft de caravan zelfstandig afgelegd. De mover heeft weinig moeite met de drassige ondergrond. Het had waarschijnlijk ook best met de auto gekund maar we hebben niet voor niks die installatie onder de caravan laten installeren. Het zijn voor mij trouwens de enige meters die ik 'met de caravan rijd'.

Er lijkt wat blauw in de lucht te zitten als we de 50 kilometer van Kvikne Camping naar Tynset Camping rijden. (inmiddels dus met de caravan aangekoppeld....) en het wordt zelfs droog. Om half twaalf zijn we op de camping en daar proberen we een zo droog mogelijk stuk gras te vinden. Het is er knap modderig maar we vinden een vrij vlak stuk. Ik laat de caravan weer ongeveer 40 cm. rijden (een wiel moet op plankjes) en dan staan we waterpas. Poten uitdraaien, electra aansluiten, koffiezetter uit de kast en, heel belangrijk, melkopschuimer aan zetten. We hebben niet veel spullen mee maar koffie met schuim maken is een fluitje van een cent.

De eigenaren zijn er niet, ze komen morgenvroeg terug en daardoor hebben we de rest van de dag vrijaf. We trekken de regenjassen aan en gaan op pad om Tynset te verkennen. De Engelse mevrouw mag ook weer mee. Tynset ligt op een kruispunt van wegen, asfalt en water en is daarmee een belangrijk knooppunt voor deze omgeving. Helaas betekent dit niet dat de grote supermarkt aan de overkant van de camping vandaag open is. En ook in de rest van het dorp is het heel rustig. De lucht blijft dreigend maar erg veel regen krijgen we niet op de jassen. Onze route wordt, zoals vaker, bepaalt door caches waarvan we er een aantal vinden en een aantal niet. Na iets meer dan twee uur lopen hebben we bijna 8 kilometer afgelegd. Dat vinden we wel genoeg voor vandaag.

We vullen de rustdag verder met lezen, koffie en thee drinken en een rondje over de camping. Best lastig om niets of bijna niets te doen merken we. Zoals vaker hier, breekt om 20.00u. de bewolking open en komen er zelfs nog wat zonnestralen door. Reden genoeg voor ons om de auto te starten en nog een rondje door de omgeving te maken. Wij vinden het uitgesproken 'elandweer'. We rijden een zandweg op die na een aantal kilometers een 'bomveg' blijkt te zijn. Dat betekent dat we tolgeld moeten betalen om verder te mogen. We stoppen NOK 60 in een envelop en gaan dan weer verder. Langs deze weg zijn 100 caches verstopt. We stoppen voor 29 containers en het grootste aantal vinden we. Erik moet zelfs nog een keer boomklimmen om bij de container te kunnen. Eentje op zes meter hoogte laten we 'met rust', voor dat soort stuntwerk zijn we net iets te oud.

De rustdag krijgt nog een actief eind: alle caches van vandaag moeten één voor één op de site worden gelogd. Dat wordt nachtwerk........

• 23 Juni 2013 - 23:51

Marlous:

Yoooo! Fijn om weer van jullie te horen :D tis nog n flink programma voor een rustdag zeg! Of is een rustdag alles onder de 10km met de Engelse mevrouw in de rugzak? :D iig prachtige luchten gezien zag ik, hier bleef het ook niet droog maar koud is t ook niet en heerlijk weer om in te werken, in tegenstelling tot alles warmer dan 25graden.. Wij gaan hier onze avondroutine afmaken, veel plezier morgen bij de grote supermarkt! Ik verwacht dat jullie daar vast langs/binnen gaan im in te slaan als ie open is.. Ok, bis morgennnn xxx puss o kramar! Hade!

• 24 Juni 2013 - 00:44

Berry Van Werven:

Hoi familie,

Makkelijk zo'n mover hè. Komt zo goed van pas. Op de foto zie ik dat jullie het tolgeld in een metalen koker doen. Wordt dit dagelijks door iemand van het wegbeheer/gemeente opgehaald? Mooie foto van die Tynset kerk. Fijne dag morgen.

Groet,

Berry

• 25 Juni 2013 - 18:20

Ronald:

Hoi Marilien en Erik,

Mooie foto van Tynset kerkje en die van de gele weide. De foto vn de pelgrimsleden ook erg mooi.

Gr,

Ronald