Trondheim Toeristen - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Trondheim Toeristen - Reisverslag uit Trondheim, Noorwegen van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Trondheim Toeristen

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

14 Juni 2013 | Noorwegen, Trondheim

De zware regenval en harde wind die voor gistermiddag werd voorspeld is met enige vertraging vanochtend bij ons aangekomen. De caravan staat te schudden en de regen tikt wel erg hard op het dakraam en de andere ramen. Niet echt weer om een stad te gaan bekijken. We wachten tot het minder wordt en nemen uiteindelijk de bus van 12.45 naar de stad. Voor NOK 80 mogen we met ons 2-en mee, de rit duurt vanaf de camping nog een half uur tot in centrum Trondheim. (nok 80 in ong. € 12). We stappen uit bij een groot plein en onze eerste actie is koffie drinken bij de MacD. Want daar hebben we internet en we vinden het toch wel leuk om het reisverslag van gisteren met de daarbij behorende foto's te plaatsen. De hele Mac zit vol met mensen met laptops, ipads en andere mobiele apparaten. We vinden een plek in de kelder en daar is de ontvangst minimaal. Het lukt niet om het verhaal te plaatsen maar niet getreurd want de cappuccino is heerlijk.

Als de bekers leeg zijn pakken we ons boeltje weer in. Ritsen de regenjassen dicht en gaan we het plein op, de regen in en richting kathedraal. De Nidarosdomen (= de kathedraal) is het meest bekende gebouw in Trondheim, misschien wel de meest bekende kerk van Noorwegen. Wie ooit voor de Notre Dame in Parijs heeft gestaan, ziet hier veel gelijkenis. We lopen een rondje om de kerk en gaan dan verder met onze route langs toeristische trekpleisters. We steken een grote brug over en lopen aan de andere kant langs het water terug. Vanaf de brug zien we hoog de Festningen liggen, een fort met muur. (inderdaad, een vesting, Noors is soms niet zo ingewikkeld). We lopen de bult op naar de vesting. Met op de achtergrond Italiaanse muziek hebben we een mooi uitzicht over de stad en de haven. We treffen het, het is net even droog.

We dalen weer af, eerst door een schilderachtig stukje, Bakklandet, met straten met gladde keien waar we veel groepen met gids voorbij zien komen. Dan steken we weer een brug over en komen we in de Koopmansstraat, hier staan de koopmanshuizen met een kant aan het water voor de aan- en afvoer van goederen. We lopen al een paar uur en we gaan op zoek naar koffie. De belangrijkste gebouwen hebben we nu gezien maar we willen nog even naar de haven en naar het Centraal Station. We moeten namelijk nog uitvinden hoe we terug komen op de camping. Het busstation is volledig 'personeel vrij', er is geen enkele informatie te vinden. Het ernaast gelegen treinstation heeft gelukkig wel een bemande balie en daar krijgen we de busnummers en tijden door zodat we straks ook weer in de buurt van de camping kunnen komen. Wel zo handig.

In de haven, naast of voor het centraal station, liggen voornamelijk hele oude houten boten. Borden op de kade geven aan wanneer ze zijn gebouwd, waar ze hebben gevaren en dan nog een aantal technische gegevens. De boten zijn zo'n 100 jaar oud. Het is inmiddels droog en boven het water hangt nu een 'waterig' zonnetje. Maakt de foto's toch net even wat leuker. We eten nog wat in de stad en gaan dan in de rij bij een bushalte. Keurig op tijd komt onze 301 aangereden, we checken nog even voor alle zekerheid bij de chauffeur of hij wel naar 'ons' dorp rijdt. We kopen weer twee kaartjes en dan laten we ons een half uur rijden.

De chauffeur is zo aardig om nog even extra om te roepen dat we bij onze halte komen. En zo zitten we even later weer in de caravan, die niet is omgewaaid maar waar het wel knap drassig is geworden. We bekijken nog even de foto's, internetten gaat weer niet, dus het verhaal plaatsen we morgen. Dan gaan we weer op weg terug, Trondheim was het hoogst of noordelijkst gelegen punt op onze route dit jaar. We gaan naar de omgeving van Oppdal waar we weer in ons eigen ACSI terrein zullen komen en waar we nog wat campings gaan bekijken.

tot laters,

• 16 Juni 2013 - 20:29

Marlous:

Godkväll! Kan me de notre dame nog aardig herinneren en volgens mij was de lucht daar toen blauw.. :) fijn dat jullie zonder veel toeristische routes weer bij de caravan zijn gekomen. Is het binnen qua temperatuur wel oké? Ooh en hoe was de VW meeting? Misschien lees ik dat wel in de volgende blog.. ga der nu naartoe! Tjuuuuuss ennn leuke foto van jullie beide ook! Fluitekruid is een bekende moeders "vieuw" net als straatnaambordjes en putdeksels hiji xxx

• 17 Juni 2013 - 14:02

Ronald:

die foto's met die koopmanshuizen echt noors/scandinavisch. En wat een grote kathedraal die nidaros kathedraal. ook die witte cesting met daarbij de noorse vlag erg goe genomen.

gr,

Ronald