Vol programma - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Vol programma - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Vol programma

Door: Erik & Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

16 April 2013 | IJsland, Laugarvatn

Om half negen gaan we ontbijten. We krijgen het voor elkaar om twee keer toastbrood te verkolen. Een kant is donkerzwart, de andere kant heeft geen enkele kleur. Niet geschikt om te eten. De broodrooster doet duidelijk niet wat wij graag zouden willen. We schakelen over op knäckebrood en yoghurt met pruimenjam (denk ik). Daarna is het inpakken, afrekenen en vertrekken. We zijn veel van plan vandaag. Allereerst rijden we een stukje terug naar het westen over ringweg 1. We slaan af naar de kust waar we hopen op de kliffen papegaaiduikers te kunnen spotten. Tijdens onze eerste reis naar IJsland, toen een stop over op weg terug van Canada, kwamen we hier toevallig en we vinden de plek heel bijzonder. Het zwarte strand, de basaltkolommen en hoog op de rotsen de meeuwen en papegaaiduikers. Dit keer is het anders, het strand is vrijwel verdwenen. Waar we eerst een heel stuk om de rotsen konden lopen staat nu de zee. Het zwarte kiezelstrand is vrijwel verdwenen, er liggen enorme grote zwarte rotsblokken. Het enige bekende is een grot waar de basaltkolommen goed te zien zijn. De papegaaiduikers zijn nog niet terug van het overwinteren buiten IJsland. Als we terug willen lopen is er nog een groepje toeristen op het strand. Eén wil foto’s maken van de enorme golven die op de grote keien beuken en gaat even te ver richting water. We zien het gebeuren, hij krijgt twee keer de volle laag over hem heen en kan nauwelijks overeind blijven. We verzamelen informatie van de ook hier weer aanwezige borden want we zijn van plan om hier zelf een earthcache te maken. Het is ook nu nog een indrukwekkende plek die meer mensen zouden moeten zien.

De volgende stop is bij Skógarfoss, een brede waterval waar je naast de waterval naar boven kunt (trap met 377 treden) en zo de waterval vanaf de bovenkant kunt bekijken. Als we aan komen rijden zien we een schitterende regenboog. Dat maakt de waterval nog mooier. Kun je nagaan hoe mooi het wordt als we even later twee regenbogen zien. We nemen de rugzakken mee want we gaan boven de waterval op zoek naar twee caches. De eerste ligt vlakbij het einde van de trap. Voor de tweede zullen we bijna twee kilometer moeten lopen. Maar het weer is geweldig, de zon schijnt en er staat niet veel wind. We lopen ruim twee uur en komen pas weer anderen tegen als we bijna terug zijn bij de trap. Twee echte Engelsen op leeftijd vragen waar de vulkaan is?! Watervallen voldoende maar een vulkaan zijn wij niet tegen gekomen. De man wil omdraaien, maar de vrouw wil nog wat verder lopen. Hij heeft leren veterschoenen aan, als ze verder gaan kan hij die wel in de prullenbak gooien. Het pad is niet makkelijk, de twee kilometer naar de cache zijn hemelsbreed gemeten. Er komt nog ruim een kilometer bij doordat we moeten klimmen en dalen, over bergbeken moeten en af en toe komt er zelfs behoorlijk klauterwerk aan te pas. Gelukkig vinden de container wel, we blijken de derde cachers te zijn sinds deze er in september 2012 is geplaatst. Dat is erg weinig, de meesten zullen niet verder doorlopen als ze de 377 treden van de trap hebben gehaald. We doen er bijna drie uur over en dan voelen we het wel in de benen. Vlakbij de parkeerplaats is een restaurant en daar gaan we eten.

We hebben een lange volgende etappe voor de boeg. Het is bijna 150km. naar de waterval Gullfoss. Daar hebben we vorig jaar een eigen cache geplaatst en we willen kijken of die nog op de juiste plek ligt, waterdicht is enzo. We zijn nauwelijks weg bij Skógarfoss of de lucht begint te betrekken. Had ik ook vanmorgen niet moeten zeggen tegen de vriendelijke mevrouw bij het Guesthouse: dat we al een week goed weer hebben. Ze beaamde dat dit voor IJsland wel heel bijzonder is. En nu gaat het dus regenen. De temperatuur zakt van 11 graden naar nog maar 2 graden boven nul. De regen wordt natte sneeuw. Jammer maar het is niet anders. Bij een Samkaup (supermarkt) halen we nog wat te snoepen voor onderweg en dan rijden we het laatste stuk. Bij Gullfoss zoeken we eerst de container en vinden die gelukkig. Dan maken we een nieuwe foto voor op de wc thuis…….. en nog een hele serie foto’s van deze imposante waterval. We hebben geluk want zolang we buiten de auto zijn is het droog.

We rijden verder naar Geysir maar vinden het weer inmiddels te slecht. Het komt nu met bakken uit de lucht en we hebben geen zin om onze regenjassen te testen. Dus stellen we de navigatie in op ons appartement in Laugarvatn en rijden we de laatste 30 km.. We vinden het adres zonder problemen. Via mail hebben we een code gekregen waarmee we de deur kunnen openen, een mooi systeem en het werkt ook nog een goed. Het appartement is heel ruim, hier zouden we wel langer willen blijven. Het is een gezellige plaats en vanuit ons appartement hebben we uitzicht over het meer. Helaas, morgen zullen we verder moeten, dan is het alweer de laatste dag hier in IJsland. Eigenlijk wilden we deelnemen aan een snorkelexcursie maar dat doen we toch maar niet. We hebben al zo veel ondernomen dat we morgen gaan proberen er een rustige dag van te maken. Maar, we gaan nog wel even naar Pingvellir National Park, rijden een mooie route richting Reykjavik en wie weet wat we nog ‘tegenkomen’.

• 17 April 2013 - 00:11

Berry Van Werven:

Goedemorgen ;)

Zo te lezen weer veel meegemaakt. Waar zijn de foto's?

Groet,

Berry

• 17 April 2013 - 22:30

Marlous:

reageren via mn mobiel lukt nog niet dus vandaar ff met de laptop nu, en terug om de foto's te kijken.. moooi!!!! Loln die WC foto ook haha, heel herkenbaar.. minder mensen op de achtrgrond dit keer volgens mij :) De regenboog is ook goed gelukt.. goede vlucht voor morgen gewenst vast en tot dan! xxx