een luie dag - Reisverslag uit Gerakini, Griekenland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu een luie dag - Reisverslag uit Gerakini, Griekenland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

een luie dag

Blijf op de hoogte en volg Marilien

28 Augustus 2012 | Griekenland, Gerakini

Vandaag gaan we verkassen naar Gerakini. We hebben een bungalow gehuurd op camping Kouyoni. Gerakini ligt op het vasteland van Chalkidiki tussen de schiereilanden Kassandra en Sithonia. Het heeft afgelopen avond en nacht flink gewaaid. De wind floot door de luiken en onder de voordeur door. Er ligt aardig wat zand binnen. Voor we op pad gaan maken we nog een fotorondje over de camping. Het strand is nog uitgestorven en de zee nog steeds aardig wild. Mooier voor de foto.
Onderweg stoppen we in Nea Potidea en daar rijden we naar de haven. Hier is het kanaal gegraven waardoor Kassandra ‘los ligt’ van het vasteland van Chalkidiki. Het is een levendige haven en de kustlijn is indrukwekkend. Ook het kanaal is interessant om te zien maar waarom maken ze hier overal zo’n puinzooi van? Vrachten zwerfafval liggen langs de weg, op de pier tussen de rotsblokken en dankzij al die troep stikt het er ook van de vliegen en andere insecten. Het water is heel helder en daardoor zien we dat ook de bodem in de haven vol ligt met troep: complete boten of restanten daarvan, banden, blik, een hele vracht afval onder water; echt erg jammer.

Terug op het vasteland rijden we naar het oosten. Veel kilometers maken we hier niet. Dat is wel zo prettig want de benzine is hier nog duurder dan in Nederland. De gemiddelde prijs voor een liter normale benzine (95) ligt rond de € 1,85. Veel benzinestations staan er verlaten bij, de reclame is deels verwijderd en de pompen zijn afgesloten. Het lijkt erop alsof de regering hier het tekort wil wegwerken door extra belasting op de benzineprijs.

We zijn rond twaalf uur op camping/bungalows Kouyoni waar we de sleutel krijgen voor de studio 9A, een ruime kamer met kitchenette en met een balkon op de eerste etage. De gebouwen hebben allemaal beneden en boven 2 studio’s en liggen aan weerszijden van een smal straatje. Ziet er heel knus uit. Er zit een airco in maar als we die willen gebruiken moeten alle ramen en rolluiken eerst dicht, anders springt de airco niet aan. Nadat we de auto weer hebben leeggehaald en we wat hebben gegeten gaan we naar het strand. Op de camping is ook een zwembad maar we kiezen vandaag voor het strand. Geen enkel probleem om een plek voor onze handdoeken te vinden, het is rustig op het zand en in het water. Het is vandaag ook een stuk koeler dan de afgelopen dagen, we halen net de 33 graden…. Het zeewater had iets warmer gemogen maar daar willen we verder niet over zeuren!

Na een paar uur sudderen spoelen we het zand er weer af. Hoera, onze douche heeft dit keer ook warm water. Ook hier geen douchegordijn dus het toiletpapier moet met alle andere spullen die droog moeten blijven zolang op de kamer worden gezet. We worden er al heel handig in, het wordt steeds minder een waterballet. We gaan nog even op zoek naar een supermarkt en ook al kunnen we er niks van lezen, we herkennen een supermarktketen al van een afstandje dankzij het grote gele reclamebord. Nadat we het karretje naar binnen rijden zien we alleen maar wasmiddelen en speelgoed, heel vreemd want we dachten dat het een groot gebouw was…..blijken we met de kar in de lift één etage omhoog te moeten. Dat lijkt er meer op. We kunnen de koelkast weer vullen.

Terug op de camping gaan we een tweede poging doen om te internetten. Eerder vandaag lukte het niet, dit keer wel. Verspreid rond de receptie zitten allemaal mensen met laptops en mobieltjes. Er staan voor dit doel zelfs een paar oude schoolbankjes. Als we verbinding hebben, plaatsen we twee eerder geschreven verslagen. Leuk ook nu weer om de reacties te zien. Het verslag van vandaag plaatsen we morgen.

Wat kun je lui worden van zo’n dag niks doen.

• 29 Augustus 2012 - 10:40

Marlous:

Goedemorgen! Heel andere foto's van de zee, zo met een beetje wind.. Mooi! En erg jammer van die troep zekers! Misschien idee voor overheid om in te investeren, wil je geld ontvangen? Werk dan eerst bij de "clean Greece" troepen :) het straatje van de nieuwe studio ziet er zeker.knus uit, en warm water is een verademing dan he.. Fijne dag vandaag ook weer&tot de volgende blogg! Xxx

• 29 Augustus 2012 - 10:52

Melissa:

Haaaa vakantiegangers ehhh werkvakantiegangers;)!
    Wat super leuk weer om jullie verhalen te lezen en foto's te zien!
    Volgens mij is t wel leuk he zo al die campings langs, zo zie en
    hoor je nog eens wat!
    Jullie hebben wel een mooie auto zeg! Een Leon.. Tim zal jaloers zijn;)
    Fijn dat je goed aan dee zee aan t wennen bent Marilien dan hoef je ook
    niet meer op vakantie als we nog eens samen weg zijn weg te
    smelten op t strand hihihi!
    Nou genietse verder ik heb vandaag late dienst!
    Tot het volgende verhaal!

XxX Mel

• 29 Augustus 2012 - 12:18

Ronald:

Goed verslag van jullie werkvakantie
    Mooie foto's
    zie graag volgend verslag weer tegemoet
    ik moet nu weer snel verder met de stapels werk :-)

• 29 Augustus 2012 - 14:35

Mariska:

aloha, ben weer helemaal bij met de verslagen en foto's kijken. Heerlijk aan het strand liggen en in zee dobberen. Hier is het nu 24 graden. we waren al bijna vergeten hoe warm of het in de zon kon zijn.
    Het is maar van korte duur want het wordt einde deze week iets van 19 graden.
    Geniet er lekker van en op naar het volgende bericht.
    Groeten de damherten