Dag 18 - Grand Teton National Park - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Dag 18 - Grand Teton National Park - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Dag 18 - Grand Teton National Park

Door: Erik en Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

26 Mei 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Tot 9.00u. regent het en daarna wordt het een beetje blauw aan de lucht en komt de zon er door. Het is nog steeds koud maar we kunnen nu tenminste zien in wat voor omgeving we staan. Het regent nu alleen nog besjes van de boom waar we onder staan geparkeerd. De camping ligt aan de weg naar het Nationale Park Grand Teton en daar gaan we naar toe. Gisteravond hadden we in een krantje al wat informatie over de streek bekeken en daarbij waren ons de huizenprijzen opgevallen. Hier is onder de 2 miljoen $ niet veel te koop. Het is dan ook een schitterende streek, mooie bergen, zuivere lucht, ruimte en heel veel bijzondere activiteiten voor wie daar zin in heeft.

Onze activiteit, naar het Nationale Park, stopt al na een paar kilometer. We mogen met de camper deze ingang niet in. De weg verderop is te steil en er zijn te veel bochten, daarom zijn campers en aanhangers verboden. Het alternatief is omrijden via Jackson Hole, een stadje iets verderop dat door de meesten wordt aangeduid als JH (toevallig de voorletters van Erik). Bochtje achteruit met de camper en op naar JH dan maar. Het is een leuk stadje en dit weekend blijken er feesten te zijn: ze vieren 'the old days'. Het is er knap druk maar wij rijden door. Zolang het weer zo goed is willen we ervan profiteren. Vanaf JH rijden we naar het noorden en nemen dan de afslag naar Moose. Daar is een ingang naar het nationale park.

Allereerst stoppen we bij het Visitor's Centre om te horen of er nog afgesloten wegen of iets dergelijks zijn. Dat is niet het geval. We doen een rondje door de souvenirwinkel en kunnen nauwelijks zien waar we lopen. De stroom blijkt uitgevallen te zijn, daardoor kunnen we ook de film niet bekijken en wordt er bij de kassa met een papiertje en een rekenmachine gewerkt. Het uitzicht vanuit het centrum op de bergen is heel indrukwekkend, een mooie glaswand omlijst de bergen. Niet verkeerd zo'n schilderij. We doen een rondje langs de beelden van mensen en hier voorkomende dieren en zijn benieuwd of we vandaag nog iets spannends voor de lens krijgen.

Er zijn geen wegen afgesloten en we rijden naar Jenny Lake. Daar kunnen we een wandeling maken naar een waterval en we zouden een boottocht kunnen maken over het meer. Eerst maar eens eten. In de tijd die nodig is om een paar eieren te koken, slaat het weer volledig om. Het is zo fijn dat je hier zo ontzettend ver weg kunt kijken, nu zie je tenminste een bui op tijd aankomen. Binnen een mum van tijd staat de camper te schudden en breekt er een onweer los boven de bergen. Dat wordt niet wandelen dus. We eten rustig verder. We maken, gewoon met de camper, een rondje door dit park. Je rijdt hier niet door de bergen maar eigenlijk rijdt je ervoor langs. Vlakbij Jenny Lake is ook een zogenaamde 'scenic drive', een eenbaansweg dichter langs het meer, een soort extra rondje voor wie daar tijd voor heeft. Tijd hebben we wel en we hopen daar wild te zien. Helaas, veel verder dan een hert komen we niet. Waar we denken beren te zien zijn het steeds boomstammetjes ofzo iets.

De bergen staan nu voornamelijk in de wolken. Als we op een overlook staan zien we aan de overkant van het meer de onweer recht naar beneden inslaan. Dat geeft een flinke knal. Het blijft verder de hele dag een beetje miezeren, afgewisseld met fllinke regenbuien of een paar minuten zon. Het is jas aan, jas uit weer. Op weg terug komen we langs een bord met daarop 'historical site' en omdat het net weer even droog is gaan we kijken wat er hier dan zo historisch is dat er een bord voor is geplaatst. Het blijkt de hut te zijn van J. Pierce Cunningham, eigenaar van de 'Bar Flying U Ranch' omstreeks 1880. Er is een soort van wandelpad, nogal drassig naar de hut en over het terrein. Het is de originele hut die er nog staat en die is gemaakt van boomstammen. Voor wie meer wil weten of het leven in die tijd in dit gebied hebben we een folder ;-) . (raar toeval: na het eten kijkt Erik een film op de ipad terwijl ik foto's inlaad. het is een film over wintersport op diverse locaties over de hele wereld. een soort extreme sports. komt de hut van vanmiddag in beeld!)

Na de hut rijden we terug naar JH en gaan we winkelen. In één van de supermarkten blijkt een Starbucks te zijn. Dat is prettig, eerst een cappuccino en dan wat boodschappen doen. We denken zonder navigatie daarna de weg naar de camping te kunnen vinden maar opletten doen we net niet voldoende. Daardoor misscen we een afslag en moet onze amerikaanse miepmiep toch weer in actie komen. Fijn dat ze ook hier de weg weet. Handig!!

• 27 Mei 2012 - 07:32

Berry/Hoornbloemers:

Hoi Marilien en Erik,

Heb net even de tijd gehad om jullie reisverslagen te lezen van de afgelopen 2 dagen. Veel gezien en meegemaakt dus. Foto's zijn zoals gewoonlijk weer ontzettend mooi.

Hier in Apeldoorn is het lekker zomers, dus ook hier niets te klagen over het weer.

Goede reis verder en tot gauw.

Groet,

Berry
    Henny en Reinier

• 27 Mei 2012 - 18:07

Marlous:

Hi Folks! Sjonge jonge wat een onweer zeg, jullie blij in de camper te zitten.. :) fotogeniek hutje en ook de aanwezigheid van starbucks werd vast zeer op prijs gesteld! :D Hier nogsteeds zomer, heerlijk en genieten zoveel mogelijk! Tot de volgende blogg xx Mlous