Luie zondag - Reisverslag uit Geysir, IJsland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu Luie zondag - Reisverslag uit Geysir, IJsland van Marilien Koldewijn - WaarBenJij.nu

Luie zondag

Door: Erik en Marilien

Blijf op de hoogte en volg Marilien

29 Januari 2012 | IJsland, Geysir

Niet zo netjes om met mezelf te beginnen maar, IK ben de dag begonnen in de hottub. Dat ding staat continu op 41 graden, zonder dat er een stroomrekening aan te pas komt. Dat is pas luxe! Heet water komt hier zo uit de grond en levert er nog gratis een zwavelluchtje bij. Die rotte eierenlucht went heel snel, eigenlijk is 41 graden wat aan de warme kant maar daar ga ik niet om zeuren. Heerlijk relaxen was dat. En daarna kon ik zo aanschuiven bij het ontbijt/de brunch. Erik had de tafel gedekt, jus d'orange met geroosterd brood en gekookte eieren.....

Het regent nog steeds hard en het is nogal mistig. Een prima dag om te luieren, een beetje te whatsappen (jazeker we gaan met onze tijd mee), beetje lezen en een paar toeren breien. We updaten regelmatig de weersvoorspellingen en als het goed is moet het rond vier uur even droog worden.

We kunnen de klok erop gelijk zetten, dat hadden we niet verwacht maar om vier uur is het droog! Erik gaat aan de gang met een sneeuwschep en maakt ons pad naar de rivier ijsvrij (zie filmpje). Ik maak wat foto's van de buitenkant van het huis. In de verte klaart het een beetje op, dat is in de richting van Geysir. We pakken snel de fotospullen in. We stoppen niet bij Geysir maar rijden door naar Gullfoss. Dat is een enorme waterval in twee 'etages'. Er staat maar één auto op het parkeerterrein, dat is mazzel hebben. We bevestigen de ijzers onder onze laarzen zodat we op het ijs niet wegglijden. De waterval is voor een deel bevroren, het geweld van het water is er niet minder om. Dit is zo indrukwekkend, ook nu we niet het wandelpad naar het water afmogen. Het pad is één plaat ijs en natuurlijk is dat veel te riskant. Wel jammer, maar dankzij de telelens komen we ook zo best dichtbij. We proberen wat uit met sluitertijden en verschillende lenzen en dan begint het alweer te druppen. Snel terug naar de auto, die ijzers uit mijn kerstpakket zijn echt ideaal (collega's die dit lezen en ze zelf niet gebruiken: ik houd me aanbevolen).

Omdat het weer hard regent en het bovendien nauwelijks boven nul is rijden we niet naar de hoger gelegen parkeerplaats. We gaan nog wel een keertje terug komende week. Het wordt nu echt te donker. Het is ongeveer een half uurtje rijden naar ons huis. Met warme chocolademelk komen we weer op temperatuur. Als we aan het eten zijn steekt er een stevige wind op en zien we zowaar de maan tevoorschijn komen. Dat is een goed teken, het is ook weer droog en we zien veel sterren.

Als het zo blijft zouden we vanavond het noorderlicht kunnen zien. Dat betekent fototoestel instellen en op het statief schroeven, reservetoestel klaar leggen, video ernaast. We doen in het huis het licht uit om beter naar buiten te kunnen kijken en dan begint het wachten....het lijkt wel oudjaarsavond. Maar dan begint het weer te regenen, zijn de sterren weer verstopt, laat de maan zich niet meer zien en kunnen we in huis het licht weer aan doen. Dat gaat het vanavond niet worden.

Of misschien toch wel? Volgens de weersvoorspellingen zou het tussen elf en 1 nog weer een tijdje droog moeten zijn. Dat wordt 'nachtbraken', gelukkig kunnen wij morgen uitslapen!

• 30 Januari 2012 - 07:24

Ronald:

Hey Marilien en Erik,
    Ook nu weer mooie foto's, heb even niet de tekst in zijn geheel gelzen, want ben nu op mijn werk en voordat ik begin om 8.30 uur wilde ik nog snel even de foto's zien. Wat een leuk huis en wat een mooie foto van Gullfoss en Geysir. Maak er vandaag weer een leuke dag van en ik zie graag de volgende foto's weer tegemoet.
    grz,
    ronald

• 30 Januari 2012 - 09:09

Mariska:

wat een groot verschil zeg, lekker koken in de hottube en buiten vriest en sneeuwt/regent het.
    Vanacht is hier ook wat sneeuw gevallen. de komende dagen komt het kwik niet boven het vriespunt uit dus ook hier trekken we warme kleren aan, mutsen op en handschoenen aan.
    Veel plezier en mooie foto's. vooral die van de waterval.

• 30 Januari 2012 - 12:50

Hoornbloemers:

Hoi M & E,

Mooie foto's en vooral die van de waterval is erg mooi. Bevalt de auto een beetje. Deze Hyundai hebben sommige bij ons op de zaak ook. Is dit misschien iets voor mij :)

Hier is het koud en een beetje sneeuw. Gisteren zijn wij bij je moeder geweest. Gaat de goede kant op.

Veel plezier nog en ik zie het volgende verslag wel weer verschijnen.

Groet,

Berry
    Henny en Reinier

• 31 Januari 2012 - 15:47

Selma:

Jeetje, supertravellers!!! Jullie maken heel wat mee zeg! Wat een mooie natuur maar wat een barre omstandigheden. Zal ik jullie vast inschrijven voor die race die ieder jaar is waar je ook over ijs en door de sneeuw moet rijden? Wel voorzichtig blijven, want we willen jullie wel graag terugzien. Het is hier ook koud op het moment, maar dat zal voor jullie nu een eitje zijn. Straks wil je nooit meer naar de zon! Het ziet er allemaal heel erg tof uit en volgens mij bevalt het goed, voor duiken was helemaal geen tijd geweest! Ook nog op zoek naar geocaches? Wacht het volgende verslag weer af.
    Groetjes